Gå til innhold

trenger hjelp, matlaging ! :p

Anbefalte innlegg

Skrevet

lagde brun saus i går til middag, fra bunnen. smakte greit, men ikke godt nok synes jeg. var noe som ikke stemte helt (sammenlignet med et par andre hjemmelagde sauser jeg har smakt). hadde forøvrig søsteren til kjæresten min, og typen hennes her, de forsynte seg flere ganger, så lurer på om det bare er jeg som ikke er vant til den hjemmelagde smaken.. men samme det :P

ja det var første gangen jeg prøvde, så har null peiling. blir det litt "rar" smak om man ikke bruner mel og smør lenge nok (har hørt at man må det for at melsmaken skal bli borte). evt kan det bli "rar" smak om man bruner den for lenge? smaker ikke brent, men noe er det :P

har du en enkel oppskrift/fremgangsmåte å dele med meg? spiller det noen rolle om man bruker suppe/grønnsaks eller kjøttbuljong?

hjelp meg snille damer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

med tanke på hvor mange flinke "lage-mat-fra-bunnen"-damer det er her, så må det jo være noen som har et tips eller to? :)

Skrevet

Melsmaken får du bort når sausen koker. Problemet med å brune mel og smør ligger vel egt bare i øvelse,- det blir fort brent.. Og er det brent blir det aldri godt;-) Jeg bruner ofte litt lite og jukser til fargen med sukkerkulør i etterkant. Hva du velger av buljong er jo en smakssak, - selv er jeg ikke glad i buljongsmak i det hele tatt. Jeg bruker en kraft eller fond, eller rett og slett bare salt og pepper..

Skrevet

Smelt smør, rør inn mel og la det stå å bli brunt.

Spe med kraft/vann sleng oppi en buljongterning eller to hvis du ikke har kraft. Jeg har oppi 4 skiver brunost og en fløteskvett. Skal jeg ha sausen til viltkjøtt så bytter jeg ut fløten med rømme.

Og en dæsj sukkerkulør hvis sausen er for lys.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...