Miamimom Skrevet 13. september 2012 #1 Skrevet 13. september 2012 Ser mange skriver det her. Er det dialekt? Bor på østlandet og har aldri hørt noen si det her iallefall..det høres merkelig ut for meg. Ble inspirert av å " ta" selvmord tråden.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2012 #2 Skrevet 13. september 2012 Jeg har også sett mange skrive det her. Jeg er fra Vestlandet og har ikke hørt noen her si det.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 13. september 2012 #3 Skrevet 13. september 2012 bruker det mye her på sørlandet iallefall
lUmlUm med tulla si Skrevet 13. september 2012 #4 Skrevet 13. september 2012 Hva? Jeg trodde det var noe alle sa... Hva sier man i stedet for? Selv om?
Mamma_til_2 Skrevet 13. september 2012 #5 Skrevet 13. september 2012 Hva? Jeg trodde det var noe alle sa... Hva sier man i stedet for? Selv om? Ja du sier "selv om" når du er finere frue eller prøver og være en selv sier jeg fordi om
GlemMegEi Skrevet 13. september 2012 #6 Skrevet 13. september 2012 fordi om høres helt feil ut i mine ører...jeg gjorde det fordi om..noe som ikke stemmer..men mulig det hører til visse dialekter,så jeg kan ikke si at det er feil heller;-)
lUmlUm med tulla si Skrevet 13. september 2012 #7 Skrevet 13. september 2012 Vel, jeg verken ER fin frue, eller prøver å være en, så da fortsetter jeg med "fordi om", selvom enkelte synes det er merkelig, eller hva enn de synes Men kanskje det er litt dialekt, som "den perfekte mor" sa, så sier man det mye på sørlandet, og det er jo der jeg er fra Men med tanke på skrivefeil, vil det være feil å skrive "fordi om", eller vil det bli riktig, selv om (se, jeg bruker "selv om" også, jo ) det kanskje er noe dialekt eller hva enn det er? Jeg har alltid skrevet "fordi om" der det passer, og selvsagt "selv om" der det passer best med det. Jeg har aldri fått noe feil på det på skolen, og fikk gode karakterer i norsk! I hvert fall det språklige, både muntlig og skriftlig.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2012 #8 Skrevet 13. september 2012 Jeg er på ingen måte en fin frue, men sier selv om (eller "sjøl om") dersom jeg hadde snakket litt bredere dialekt. Dette er nok et eksempel på forskjellen mellom dialekt og skriftspråk. Det kan være helt korrekt å si "fordi om", men det er feil å skrive det. På samme måte er det på noen dialekter riktig å si at et barn var "full i sand", men det riktige å skrive er "full av". "Oss skal gå til skolen" går det også an å si, men fy, så feil det blir å skrive det!
Anonym bruker Skrevet 13. september 2012 #9 Skrevet 13. september 2012 Vel, jeg verken ER fin frue, eller prøver å være en, så da fortsetter jeg med "fordi om", selvom enkelte synes det er merkelig, eller hva enn de synes Men kanskje det er litt dialekt, som "den perfekte mor" sa, så sier man det mye på sørlandet, og det er jo der jeg er fra Men med tanke på skrivefeil, vil det være feil å skrive "fordi om", eller vil det bli riktig, selv om (se, jeg bruker "selv om" også, jo ) det kanskje er noe dialekt eller hva enn det er? Jeg har alltid skrevet "fordi om" der det passer, og selvsagt "selv om" der det passer best med det. Jeg har aldri fått noe feil på det på skolen, og fikk gode karakterer i norsk! I hvert fall det språklige, både muntlig og skriftlig. Ja, det er feil å skrive det. Jeg er norsklærer, og ville ha rettet det opp hos mine elever. Men det er mulig at din lærer valgte å ikke gjøre det, dersom det er din dialekt. Min norsklærer på ungdomsskolen nektet oss å skrive "ho" på bokmål, fordi hun mente at det var nynorsk. Men det var faktisk feil, det var tillatt sideform på bokmål frem til 2005. Nå er det derimot feil, nå kan man bare skrive "hun".
lUmlUm med tulla si Skrevet 13. september 2012 #10 Skrevet 13. september 2012 (endret) Jeg har hatt mange lærere opp igjen, både fra sørlandet, og fra andre steder, ingen har rettet på "fordi om", men kun med èn lærer har jeg fått skrive "ho". Og "ho" er absolutt det vi sier på sørlandet! Men da vet jeg i hvert fall hva som er feil, og hva som er riktig, men tviler på at jeg klarer å avvenne meg å skrive "fordi om", fordi jeg i hvert fall ikke klarer å slutte å si det Og forresten, jeg gikk ut av ungdomsskolen i 2006. Endret 13. september 2012 av lUmlUm
Dini Skrevet 13. september 2012 #11 Skrevet 13. september 2012 Jeg har alltid skrevet fordi om, men sier det "fordeom.." hmm.. sørlandet her au
Dini Skrevet 13. september 2012 #12 Skrevet 13. september 2012 Jeg fikk også skrive ho, og jeg gikk også ut av ungdomsskolen i 2006..
Anonym bruker Skrevet 13. september 2012 #13 Skrevet 13. september 2012 Jeg sier også fordeom, og kommer fra vestlandet. Min far kommer også fra vestlandet, men lenger nord, og han trodde lenge at det var noe vi sa feil. Men så oppdaget han at det er mange som sier det. Jeg skriver det derimot ikke, ettersom det er dialekt.
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 13. september 2012 #14 Skrevet 13. september 2012 Jeg verken er, eller prøver å være, fin frue. Men med hånda på hjertet, jeg har aldri hørt noen si/skrive "fordi om" andre steder enn på bim/dib
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 13. september 2012 #15 Skrevet 13. september 2012 Godt mulig det er dialekt, jeg sier både "forde om" og "sjøl om" (bergensk for "fordi om" og "selv om"), men bruker vel helst "selv om" skriftlig.
Mamma i vinden Skrevet 13. september 2012 #16 Skrevet 13. september 2012 Dialekt her. Stavangerområdet.
Miamimom Skrevet 13. september 2012 Forfatter #17 Skrevet 13. september 2012 Jeg verken er, eller prøver å være, fin frue. Men med hånda på hjertet, jeg har aldri hørt noen si/skrive "fordi om" andre steder enn på bim/dib Ikke jeg heller :-)
Anonym bruker Skrevet 13. september 2012 #18 Skrevet 13. september 2012 Fordi om er i uansett hvordan man vrir og vrenger på det dårlig skriftlig norsk. "Men jeg gjør det fordi om". Da bør man omformulere setningen. "Jeg gjør det, selv om jeg ikke liker det", osv.
Gjest Miryks Skrevet 13. september 2012 #19 Skrevet 13. september 2012 Sier begge deler, jeg. Jeg stammer, og kjenner i forveien at "der kommer jeg til å stamme". Så jeg velger det jeg kjenner vil komme ut uten stamming.
Frøken Ubesluttsom Skrevet 13. september 2012 #20 Skrevet 13. september 2012 Jeg har heller aldri hørt noen si fordi om. For meg ville det mest naturlige være sjøl om eller fordi at...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå