Gå til innhold

Hvem sitt ansvar er dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hovedomsorgen for en jente på seks år. Hun har samvær med faren sin annenhver helg, pluss en ukedag. Denne helgen skal hun være hos faren, og hun skal delta på et idrettsarrangement. Siden det bare var jeg som bodde i byen da hun begynte på idretten, er et bare jeg som står som kontaktperson i papirene til klubben, men det har vært faren som har fulgt henne på alle treninger (etter eget ønske) etter at han flyttet hit i sommer.

I dag fikk jeg en epost fra en av trenerne hennes om at jeg er satt opp som vakt under arrangementet. Siden jeg ikke har henne denne helgen har jeg lagt planer, og skal reise bort. Jeg mener at siden faren har omsorgen for henne den helgen og dessuten er den som har "overtatt" treningene hennes, er det han som skal ta denne vakten. Han mener at det er mitt ansvar, siden det er mitt navn som står i papirene.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelper ikke at han har tatt over, for dere har ikke ført han opp på papirene. Du kan alltids spøre han, om han kan stille opp denne ene gangen, og kanskje føre opp han på lista også, men han har likevel et valg der, kan si nei, og da må du nesten bare stille. Ditt navn, ditt ansvar

Skrevet

Er det ikke lov å bare si "beklager, jeg er bortreist og kan ikke stille, så sett meg heller opp neste gang?" Det er vel ikke sånn at du må? Om far ikke står oppskrevet, kan ingen tvinge han heller.

Skrevet

Han mener at det er ditt ansvar fordi han ikke gidder å ta den vakten.

Hans helg, dermed hans ansvar. Grunnen til at du er satt opp er jo fordi det er du som står som kontaktperson. Hadde dere stått som kontaktperson begge to, ville DERE blitt satt opp, og da ville det jo vert selvsagt at det var han som skulle ta den vakten siden det er han som skal være med henne.

Sett han på den liste også fra nå...

Skrevet

Synes jo det er naturlig at den som skal følge ungen på arrangementet er den som sitter vakt denne gangen. Man deler jo gjerne på slike oppgaver selv om ikke begge navnene står i papirene da.

Her er det mitt navn som står som kontaktperson i turnforeningen, men det var mannen som var hjelpemann der forrige uke likevel. Den det passer best for tar jobben.

Skrevet

Skjønner godt du blir frustrert. Men skjønner også godt at far ikke vil være vakt den helga han endelig har litt tid med henne. Hadde jeg vært seg hadde jeg bare sagt jeg ikke kunne. Og gitt beskjed om at dere begge har ansvaret for henne, selv om du står som kontaktperson. Lykke til !

Skrevet

Hei,

I utgangspunktet synes jeg foreldrene skal være enige om fritidsaktiviteter barnet begynner på og jeg synes det er litt rart hvis du har meldt henne på en aktivitet uten å spørre han, hvis denne aktiviteten også ofte er når han er samvær.

Men hvis han er enig i deltagelse på denne aktiviteten bør han stille opp som vakt til helgen for jeg antar at datteren deres skal delta på arrangementet?

Skrevet
Hei, I utgangspunktet synes jeg foreldrene skal være enige om fritidsaktiviteter barnet begynner på og jeg synes det er litt rart hvis du har meldt henne på en aktivitet uten å spørre han, hvis denne aktiviteten også ofte er når han er samvær. Men hvis han er enig i deltagelse på denne aktiviteten bør han stille opp som vakt til helgen for jeg antar at datteren deres skal delta på arrangementet?

Han er veldig enig i at barnet skal gå på denne aktiviteten. Jeg meldte henne på da faren bodde i en annen by, og det uansett ikke gikk ut over samværet. Faren skal faktisk bli trener for henne om et par uker.

HI

Gjest Filifjonka
Skrevet

Sånn moralsk sett synes jeg far burde vært grei og stilt opp i ditt sted, men når han nå ikke er grei så blir det faktisk ditt ansvar.

Og hvis du bare sier at nei, dessverre, du har andre planer og akter ikke å stille, da dytter du problemet over på idrettslaget (eller hva det nå er for en forening som arrangerer dette). Slik jeg ser det har du to valg: Enten stiller du opp, eller så må du sette deg i sving og prøve å skaffe noen andre til å stille i ditt sted.

Skrevet
Sånn moralsk sett synes jeg far burde vært grei og stilt opp i ditt sted, men når han nå ikke er grei så blir det faktisk ditt ansvar. Og hvis du bare sier at nei, dessverre, du har andre planer og akter ikke å stille, da dytter du problemet over på idrettslaget (eller hva det nå er for en forening som arrangerer dette). Slik jeg ser det har du to valg: Enten stiller du opp, eller så må du sette deg i sving og prøve å skaffe noen andre til å stille i ditt sted.

Synes det høres ut som om far kan komem til å bli litt uglesett av idrettslaget dersom han er til stede men nekter å stille opp og være med og trekke lasset - ikke minst dersom han faktisk er i kontakt med dem for å bli trener! Han blir neppe populær av det.

Idrettslaget kan ikke forvente at alle har mulighet til å stille opp på et par dagers varsel. Dersom du gir beskjed om at det du ikek har barnet denne helgen, og derfor skal reise bort, men at far kommer til å være til stede på arrangementet, så er det han som får trøbbel, ikke du!

Skrevet

Det går ikke ann å komme med vaktplan to dager før arrangementet! Denne skulle ha vært ute for flere uker siden.

Jeg hadde glatt opplyst treneren om at jeg er bortreist og at det ikke er mulig å endre den avtalen.

Skrevet

Det var forresten far som meldte henne på dette arrangementet. Jeg fikk epost om når det skulle være, og videresendte den til ham fordi det var i hans samværshelg. Han tok avgjørelsen om at hun skulle delta, og han meldte henne på. Jeg har vanskeligheter med å se at forpliktelser i forbindelse med dette da skal være mitt ansvar.

HI

Skrevet
Det var forresten far som meldte henne på dette arrangementet. Jeg fikk epost om når det skulle være, og videresendte den til ham fordi det var i hans samværshelg. Han tok avgjørelsen om at hun skulle delta, og han meldte henne på. Jeg har vanskeligheter med å se at forpliktelser i forbindelse med dette da skal være mitt ansvar. HI

Det forandrer jo saken. Da er jeg helt enig med deg, dette er fars ansvar.

Skrevet

Det er da vel bare å spørre om han kan ta vakten! Han kan jo bare ta med seg barnet!

Skrevet
Det er da vel bare å spørre om han kan ta vakten! Han kan jo bare ta med seg barnet!

Les hva hun skriver. Hun har spurt, han mener at det er hennes ansvar.

Skrevet

Det var forresten far som meldte henne på dette arrangementet. Jeg fikk epost om når det skulle være, og videresendte den til ham fordi det var i hans samværshelg. Han tok avgjørelsen om at hun skulle delta, og han meldte henne på. Jeg har vanskeligheter med å se at forpliktelser i forbindelse med dette da skal være mitt ansvar.

HI

Når far har samvær med barnet, er det han som har omsorgen i det tidsrommet. Det gjelder på godt og vondt. Da får han følge opp det som er morsomt, men han må også ta de forpliktelsene som følger med. Dersom det var han som tok avgjørelsen om at barnet skulle delta på arrangementet, er det selvsagt også han som skal ta seg av de forpliktelsene det medfører. Og som noen over her skrev: han blir neppe populær dersom han er til stede på arrangementet men nekter å stille opp!

Skrevet

Jeg er lagleder for jentungen sitt fotballag og når det gjelder dugnader og kioskvakter ifm kamper gjør jeg det veldig enkelt, det er jentene på laget sitt navn som føres opp så får jentas foresatte bli enige om hvem som stiller.

I dette tilfelle vil det jo helt klart være naturlig at den som har samværshelg stiller opp. Noe annet vil være merkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...