Gå til innhold

Tips til å komme i gang med trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hater å trene. Tror det kommer av mitt gamle gymtimehat, som igjen kommer av at jeg generelt er dårlig i sport(ganske dårlig finmotorikk og balanse). Elendig kondis, dårlig balanse/rytme, og meget dårlig til å presse meg selv.

Før hadde jeg en ganske hektisk livsstil, og det holdt vekta nede og jeg hadde ikke dårlig samvittighet for å ikke trene, for jeg hadde faktisk ikke tid. Nå er situasjonen en litt annen, og jeg veet at jeg er nødt til å begynne å trene på et eller annet vis. Men jeg har så lite lyst! Får vondt inni meg av å tenke på treningssenter eller offentlig jogging, fordi jeg er virkelig elendig, og jeg føler jeg blottlegger hele meg når jeg viser det.

Såå, jeg trenger tips til å komme i gang med trening. Hva, hvordan og hvor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spilte handball aktivt tidligere. Det er 5-6 år siden, og siden har jeg ikke trent. Fikk barn og la på meg i svangerskapet, og enda mere i permisjon. Veide 85 på det meste. Fikk elendig kondis, lite energi og ble missfornøyd med meg selv. Jeg var lat og gadd rett og slett ikke begynne å trene. Hadde såå lyst å bli som alle de spreke damene som likte å trene.

For en måned siden startet jeg faktisk opp. Jeg drasser rumpa mi på Elixia, og ingenting slår følelsen av å være ferdig med en økt.

Jeg kan fortelle deg en ting, og det er at de første øktene er de værste. Men det er nytt og spennende. Og etter noen uker kommer du til å merke stor forskjell. Jeg startet å trene for 4 uker siden,og kondisen har blitt mye bedre. DET er motvierende for meg. Har også gått ned i vekt på den korte tiden. Skal sies at jeg også la oom kostholdet og spiste sunnere også. Når du først har kasta deg ut i treningen så vil du føle mestringsfølelse. Og det er motiverende. å merke at for hver gang du trener, så klarer du litt flere vekter, jogge litt lengere, og gå opp litt flere bakker uten å hive deg etter pusten.

En annen ting er at du VIL virkelig begynne å trene. DO IT. Hvorfor? Fordi å trene 3 timer i uken er ikke halvparten å ille som den følelsen man får alle de gangene man er missfornøyd med seg selv, blir sliten av oppoverbakker, eller missliker valkene. Følelsen av å ville gjøre noe som du egentlig ikke finner motivason til å gjøre, men ikke å få det til og gjøre det, det er mye værre enn å bare gjøre det.

Slutt å sett høye krav til deg selv. Start med 5 minutter. Eller 20 minutter. En halvtime. All trening er bra trening. Du skal ikke jogge 5 dager i uken, se smoking ut og presse deg til det ytterste. Du skal bare bevege på kroppen og bli litt sliten. Ta deg en gåtur på kvelden. Gå raskt til du blir sliten. Så trapper du opp med jogging. Da er det ikke mange som ser deg og du blottlegger deg ikke. Gå i trapper, gå til butikken, lek med barna dine om du har barn, ta deg en svømmetur eller fjelltur. Spill fotball. Det er så mange måter å trene på.

Eller du kan gjøre som meg og melde deg inn på treningssenter. Og det er ikke så ille som du tror det er. Ingen er der for å se på deg. De er der for å trene. Jeg var heller ikke begeistret for å drasse rumpa mi på treningssenter med topptrente bimboer. Men det finnes nesten ikke det. Det er mennesker i alle varianter. Og alle er der kun for seg selv. Det er slitne mennesker som er opptatt med treningen sin, og har ikke tid til å se på deg og hvor "elendig" du er. Jeg trener på Elixia, og der finner jeg både tynne og tykke mennesker, med dårlig og god kondis. Gamle mennesker i 60 åra, og 20 åringer. Jeg startet med å finne meg en tredemølle bakerst så ingen skulle se meg, men nå gir jeg faen. Jeg trener hvor som helst, fordi det er blitt litt gøy, og fordi ingen bryr seg og ingen ser på meg. I dag trente jeg ved siden av en veldig hot type med masse muskler, en mann i pensjonistalder, en fyr på sikkert godt over 150 kg, ei lubben dame, og to slanke jenter. Det er variasjon.

Trening er alltid værst i starten. Så blir det bedre. Husk at det er verd det, og du får en premie. Du trener ikke uten grunn. Vekten vil gå ned, bedre kondis, bedre sexlyst, bedre selvbilde og økt overskudd. Dette vil du merke langs veien og det vil være der for deg som en motivasjon.

Kom deg ut. Tren hvor som helst. Lykke til. :)

Skrevet

Hei!

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver med gymhat osv. Jeg hatet også gym på skolen, ikke fordi jeg ikke likte å bevege meg men fordi jeg var en kløne i alle typer ballspill o.l. Fikk så mye kjeft fra de på laget mitt at jeg prøvde bare å gjøre meg usynlig....Uansett, jeg syntes også det var kjempeflaut å skulle begynne å trene mens andre folk kunne se det! Men fant en fin runde i skogen jeg kunne jogge/gå. Jeg føler meg i alle fall mye mindre "på utstilling" i en skjermet skog, selv om man møter andre folk men de løper jo bare videre. Jeg lagde meg en spilleliste på iPoden med annenhver kort og lang sang, der jeg skulle gå på de korte og jogge på de lange (f.eks. 2 min gå og 4-5 min jogge). Kan jo såklart gjøre omvendt i starten, eller gå og jogge like mye - eller bare gå! Poenget er hvertfall at det blir letter og lettere, og etter et par mnd. ble gåpausene kjedelige og jeg jogget hele runden! Har du ikke skog hos deg så synes jeg også det er veldig fint å jogge i mørket nå på disse høstkveldene, da er det ingen som kjenner deg igjen! Trener også på treningssenter, der jeg tar forskjellige timer. Vil si det samme som hun over her at INGEN bryr seg om deg, alle har nok med seg selv og det er folk i alle aldre og vektklasser der. Pluss at det nesten hver eneste time er noen nye som ikke har kommet inn i trinnene enda. Ingen bryr seg om det :) Men jeg forstår deg, for jeg syntes det var kjempeflaut selv i starten, men det går over!

Skrevet

- glemte å si at jeg hadde virkelig ALDRI trodd at jeg skulle bli en som jogget jevnlig og som faktisk likte det! Men sånn har det blitt :) Så det er håp for alle! ;)

Skrevet

Tusen takk for fine og motiverende svar, begge to!! :-) Mye jeg skal ta med meg!

Har akkurat flyttet og begynt på utdanning, og tilfeldigheter gjør at jeg går utrolig mye i trapper i løpet av en dag. I tillegg går jeg til og fra skolen, til butikken og slikt, og det utgjør noen kilometer i løpet av en dag. Bruker bare bilen når jeg "må", og hvis været er virkelig ufyselig. Har ei fin lita rundløype her jeg bor, og har tenkt å prøve å begynne å ta den hver/annenhver kveld, begynne med å gå fort, og så gå over til jogging når jeg føler det kan gå fint. Vurderer treningssenter også, men her jeg bor er egentlig tilbudet dyrt og dårlig - men ryktene sier at det snart blir startet opp et nytt, så det kan jo hende! En gang i tiden likte jeg spinning litt, så det kan jo være håp?? ;-)

Igjen, tusen takk for to fine svar! :-)

Skrevet

jeg har akkurat begynt! på mandag ble jeg med søsteren min for å gå og jogge litt i skogen, fant en fin liten runde på ca 2,5 km. denne tok vi ganske rolig sammen. i dag dro jeg alene, med musikken på ørene og jogget det jeg orket, gikk litt også jogget litt igjen. det tok ikke mer enn 17 min, og jeg likte følelsen av å være så fri ute i naturen, høre på musikk og bare kjenne at jeg brukte kroppen litt. :) anbefales på det sterkeste. kjøp deg noen gode sko, last inn musikk på tlf og ta deg en tur i skogen! :D og ta tiden;) jeg er fast bestemt på å slå tiden fra i dag, og da blir det litt morro :D

Skrevet
Tusen takk for fine og motiverende svar, begge to!! :-) Mye jeg skal ta med meg! Har akkurat flyttet og begynt på utdanning, og tilfeldigheter gjør at jeg går utrolig mye i trapper i løpet av en dag. I tillegg går jeg til og fra skolen, til butikken og slikt, og det utgjør noen kilometer i løpet av en dag. Bruker bare bilen når jeg "må", og hvis været er virkelig ufyselig. Har ei fin lita rundløype her jeg bor, og har tenkt å prøve å begynne å ta den hver/annenhver kveld, begynne med å gå fort, og så gå over til jogging når jeg føler det kan gå fint. Vurderer treningssenter også, men her jeg bor er egentlig tilbudet dyrt og dårlig - men ryktene sier at det snart blir startet opp et nytt, så det kan jo hende! En gang i tiden likte jeg spinning litt, så det kan jo være håp?? ;-) Igjen, tusen takk for to fine svar! :-)

Bare hyggelig. Jeg var deg for en måned siden så ;) Ta det med deg og begynn å tren. :) Flink du er. Og at du går en del om dagen er kjempebra og har mye for seg. Jeg er i lite aktivitet om dagene. Bare en liten trilletur. Derfor tar jeg i litt ekstra når jeg først trener. Helt sykt deilig å merke at kondisen blir bedre for HVER gang! :D

Lykke til ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...