Gå til innhold

Jordmor eller lege? (1. kontroll....)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal bestille min første kontroll nå, er i uke 6. Må første kontroll være hos fastlegen min eller kan jeg gå til jordmor? Jeg har fastlegen min i Sandvika, og bor i Asker. Kan jeg gå til jordmor i andre kommuner enn Asker? (mener ikke privat jordmor)

Veldig takknemmelig for svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var hos legen min i uke 6:) så dro jeg til legen i uke 8 igjen og blei undersøkt, var ikke hos jordmor før jeg var 15 uker :) er 16 nå. Bor du i Asker ? Jeg bor i Drammen :D men vi var på tidlig ul i Asker da, bare for å sjekke at alt var ok :))

Skrevet

jeg fikk ikke lov til å bruke jordmor i en annen kommune :(

Skrevet

Jordmor jordmor jordmor!

Legebesøkene denne gangen har vært skikkelig bortkasta, så de har jeg holdt på et minimum.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Jeg gikk til jordmor. Klok av "skade" i forrige svangerskap der fastlegen satt og så rart på meg hver gang og ikke hadde noe vettugt å si.

Skrevet
Hei! Skal bestille min første kontroll nå, er i uke 6. Må første kontroll være hos fastlegen min eller kan jeg gå til jordmor? Jeg har fastlegen min i Sandvika, og bor i Asker. Kan jeg gå til jordmor i andre kommuner enn Asker? (mener ikke privat jordmor) Veldig takknemmelig for svar :-)

Jeg sier som de andre: gå til jordmor. Fant fort ut at fastlegen min var nokså ubrukelig på dette området. Samme hva jeg spurte om, så visste han ikke. Jeg går til privat gynekolog i stedet for jordmor, men hun vet hva hun driver med. Vet ikke svaret på det andre du lurte på.

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk takk! Skal til lege på første kontroll, så blir det nok jordmor etter det :-) Han kan nok svare på spm om privat vs offentlig.

Skrevet

Vil tro det også handler om hva slags fastlege du har. Jeg har en kjempeflink og hyggelig fastlege, så for meg har det vært naturlig å gå til han. Jeg har fått svar på alle spørsmålene jeg har hatt, og ved forrige kontroll tok han ultralydundersøkelse på meg (de har et apparat på kontoret) siden jeg var litt bekymret for MA. Vet ikke om en jordmor kunne ha gitt meg bedre oppfølging.

Skrevet

Jeg har alltid gått til lege første gang, og slik blir det denne gangen også. Men min lege er veldig flink, og har peiling på like mye som jordmora.

Stort sett har ikke jeg pleid å gå til jordmor før uti 20. uke, da først begynner jeg å gå annenhver gang til lege og jordmor.

Skrevet

I uke 10-12 skal man ta blodprøver hos lege, så det kan jo være lurt å ta første kontrollen der...

Skrevet

Liker legen min og jeg har risikosvangerskap så tar begge deler :D Forrige gang var ikke kjemien helt der med JM så ventet spent denne gangen.... Anbefaler du går der du føler deg mest vel jeg.

Skrevet

Glemte å si at vi hører vel til faste helsestasjoner med JM. Så ikke sikkert du får velge. Vil uansett anbefale å bestille møte hos begge deler da det fort kan bli ventetid å komme inn til JM.

Skrevet

Jeg har fått beskjed om at man Må gå til lege første gangen (blodprøver, få helsekort, celleprøver etc.), men at det er valgfritt etter det.

Personlig liker jeg best å gå til jordmor, men det kommer sikkert veldig an på fastlegen også!

Første svangerskap gikk jeg annenhver gang til fastlege og kommunal jordmor. De to neste gangene var det bare lege første gang, deretter privat jordmor alle andre kontroller. - Men jeg har hjemmefødsler da, så jeg syns det er greit med samme jordmor gjennom svangerskapet og fødselen.

Skrevet

Jordmor!! Jeg vet mer om svangerskap enn legen min da.. Og det sier ingenting om meg. Og så har ikke legen min livmor heller ;), så synes det er greiest hos jordmor.. :)

Skrevet

Det lønner seg å gå til samme person hver gang for å få riktige symfysemål. folk måler forskjellig.....jeg går bare til jordmor.

Skrevet

Fastlegen helt klart, synes ho er mye bedre,tar meg mer seriøst og er utrolig forstår meg. Jordmora ber om ting ho ikke har noe med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...