Gå til innhold

Fårikål for dummies...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan forklare fremgangsmåten? Så detaljert som mulig takk:))

Videoannonse
Annonse
Gjest Filifjonka
Skrevet

Skjær kjøttet opp i passe store biter (serveringsbiter). Skjær kålen i båter. Legg kål og kjøtt lagvis i en stor kjele sammen med hel pepper (jeg liker ikke de pepperkorn-holderne, jeg foretrekker løs pepper, men det er selvsagt frivillig). Hell på vann. Sett på lokket.

Kok opp og la det stå og småkoke til kjøttet er mørt og løsner fra beina (ca to timer).

Det er verdens enkleste matrett å tilberede, men den trenger jo litt tid da.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Jeg liker ikke fårikål, og har aldri laget det, men alle sier jo at det er noe av det aller enkleste man kan lage.

Sauekjøtt, fortrinnsvis lam, selvsagt og forholdsvis små båter av kålhodet legges lagvis i en kjele. Hell på vann, salt og pepper. Hel pepper, skal det vel være. Kok opp og la småkoke/syde til kjøttet slipper beinene.

God fornøyelse!

Skrevet

Kjøtt - kål i lag på lag.

Jeg synes det er godt med gulrøtter i

salt strø på hvert kållag dekke med vann

hele pepperkorn ca en spiseskje og koke i 2 timers tid

(til kjøttet løsner fra beina)

NAM

Skrevet
glemte du ikke salt der? hehe

det var til #2 :) PS. Elsker fårikål.

Gjest Filifjonka
Skrevet
glemte du ikke salt der? hehe
det var til #2 :) PS. Elsker fårikål.

Det har du selvsagt helt rett i. Sånn går det når man gjør tre ting på en gang ;) .

Skrevet (endret)
http://www.matprat.no/tradisjon/tradisjonelle-oppskrifter/helgemat/farikal/ Enkelt. Se link, eller for såvidt hva alle de andre her har sagt. Selv har jeg vokst opp med jevnet får-i-kål, og eneste forskjellen på det og den versjonen som er beskrevet i de andre svarene er at man også strør litt hvetemel mellom lagene med kjøtt og kål. Da får man en litt mer sausaktig konsistens på "væsken" som kommer fra vannet, væsken som slippes fra kålen og kraften fra kjøttet. Nam! Endret av Soon to be mum
Skrevet

Jeg legger noen smørklatter i bunnen av kjelen. Legger lagvis kjøtt og store skiver kål. Strør salt og litt mel mellom lagene.. Og litt vanlig pepper. Så varierer jeg litt det med helpepperen etter hvem som kommer på middag. Er det bare oss strør jeg den ibunnen av kjelen, for vi liker set sånn. Kommer det folk som jeg ikke er sikker på, bruker jeg tre bøsser halvfull med pepper (siden pepperen sveller opp ).

Dette er en stoooor gryte :)

Skrevet

Oi er det så lett å lage ja! Da må det prøves er og gitt :P

Skrevet

Jeg legger noen smørklatter i bunnen av kjelen. Legger lagvis kjøtt og store skiver kål. Strør salt og litt mel mellom lagene.. Og litt vanlig pepper. Så varierer jeg litt det med helpepperen etter hvem som kommer på middag. Er det bare oss strør jeg den ibunnen av kjelen, for vi liker set sånn. Kommer det folk som jeg ikke er sikker på, bruker jeg tre bøsser halvfull med pepper (siden pepperen sveller opp ).

Dette er en stoooor gryte :)

Så fyller jeg såklart opp vann til midt på det øverste kållaget.. Da kålen synker en del sammen med koking. Koker i 2,5 time :)

Skrevet

skal lage det imorgen... fikk vann i munnen.... kjøpte kål idag men det var utsolgt for får... :( stupid rema 1000

kan jeg bruke lammelår i skiver??

Skrevet

Tusen takk for svar:) Et spm til: har kjøpt 1 kg med kjøtt. Hvor mye kål ca? Kjøpte en stor kål, er det nok eller skal jeg ikke ha hele oppi? åhh, som jeg gleder meg til søndag;)

Skrevet

I følge oppskriften på Matprat.no skal man ha like mye kål som kjøtt i vekt. Så vei kålen din. Du trenger ca 1 kg kål også. =)

Lykke til og gled deg til god middag både søndag og forhåpentligvis restemiddag på mandag. Fårikål er jo som kjent nesten bedre dag 2. =)

Skrevet
skal lage det imorgen... fikk vann i munnen.... kjøpte kål idag men det var utsolgt for får... :( stupid rema 1000 kan jeg bruke lammelår i skiver??

Det tror jeg helt sikkert du kan gjøre, men du må nok helt sikkert justere ned koketiden. Min svigermor bruker å lage fårikål med "vanlig" fårikålkjøtt, men legger også med en lammekotelett til hver. Kotelettene legger hun i mot slutten av koketiden slik at de ikke blir helt ihjelkokt. Hvor mye du må korte ned tiden kommer jo an på tykkelsen på kjøttbitene og kvaliteten på kjøttet, så jeg tenker at du bare må sjekke med jevne mellomrom.

Skrevet
skal lage det imorgen... fikk vann i munnen.... kjøpte kål idag men det var utsolgt for får... :( stupid rema 1000 kan jeg bruke lammelår i skiver??
Det tror jeg helt sikkert du kan gjøre, men du må nok helt sikkert justere ned koketiden. Min svigermor bruker å lage fårikål med "vanlig" fårikålkjøtt, men legger også med en lammekotelett til hver. Kotelettene legger hun i mot slutten av koketiden slik at de ikke blir helt ihjelkokt. Hvor mye du må korte ned tiden kommer jo an på tykkelsen på kjøttbitene og kvaliteten på kjøttet, så jeg tenker at du bare må sjekke med jevne mellomrom.

åh.. daså :) tusen takk.. da kjøper jeg lammelår om d er utsolgt for fårikål kjøtt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...