lizzi06 Skrevet 12. september 2012 #1 Skrevet 12. september 2012 "Det kan ødelegge barns språklige selvtillit", sier dialektforsker Ann- Kristin Molde ved UIB til Adresseavisen. "- trøndersk er dialekten med lavest status på barne- tv og i filmer. Den er stemplet som rar og gir negative assosiasjoner" sier Molde. Hun mener engasjerte figurer på barne-tv ofte er bergensere, mens de seriøse er østlendinger. Dette høres rart ut????????Stemmer det?????Noen meninger??????? Har ikke sett så mange barneprogram med gutten min enda, da han bare er 11 måneder.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 12. september 2012 #2 Skrevet 12. september 2012 Hehe, ikke mange mnd jeg leste en sak hvor de med dialekt fra Bergen alltid var skurken. De ombestemmer seg fort
lizzi06 Skrevet 12. september 2012 Forfatter #3 Skrevet 12. september 2012 He, he!!Jeg er fra Bergen.
Love my kidz Skrevet 12. september 2012 #4 Skrevet 12. september 2012 Dette har jeg vært borti flere ganger, men eneste eksemplet jeg husker nå i farten er kokken i Kaptein Sabeltannfilmene. For å få frem hvor rar han er så bruker de trøndersk dialekt på ham. Jeg er trønder, men bryr meg ikke. Vi HAR jo ei snodig dialekt
Gjest Mentha Skrevet 12. september 2012 #5 Skrevet 12. september 2012 Var ikke onkel Rikard i Pelle Politibil trønder? I alle fall er sangen på trøndersk, og den spilles for full musikk her i huset Ikkeno rart eller negativt med den! Knutsen og Ludvigsen var vel også trøndere? Men tja, kanskje litt imot poenget mitt, ettersom de var elsket, men absolutt også en smule utenom det vanlige. I tillegg så er han Langbeinimitasjonen på Simen Summe (han høye fuglen eller hva han er, Oskar) trønder såvidt jeg har skjønt (?), og han er jo litt, tja, goofy. Synes bergenserne virker mer eplekjekke jeg da. Her skal jeg også nevne at både bergensk og trøndersk blod er i mine årer, og jeg elsker begge dialektene. østlendingene for meg virker mer fisefine (de finere fruene snakker alltid finere Frogneroslosk), eller snusfornuftig lespete og veeeldig barnslige. De "slemmere" karakterene snakker også alltid Oslodialekt såvidt jeg har sett. Men om de prøver å tillegge dialektene bevisste trekk og karakteristikker er jeg særs usikker på. I så fall føler jeg de har alt for lite å bruke tiden sin på. Se der! Man trenger ikke være dialektforsker for å ha en mening om barne-tv Og som mamma til en halvannet år gammel gutt føler jeg at jeg begynner å få utstrakt kompetanse innen akkurat det. Barne-tv altså. Og meninger. Min yndlingsserie på barne-tv er forøvrig Leon. Ingen som prater, bare en løve som får konstant smekk på labben av naturen fordi han er sulten. En moderne Coyote uten hjelp fra Acme.
Gjest Siklerotte Skrevet 12. september 2012 #6 Skrevet 12. september 2012 Jeg har egentlig ingen formening om det, og tror ikke det kan ødelegge barns språklige selvtillit (men igjen, jeg kan for lite om det til å egne vite), og jeg har ikke norsk barne-TV her uansett, men det er en ting jeg henger meg opp i, og det er Pelle Politi. Har hørt veldig mye på den sangen, for å si det sånn, og det er da vel ikke trøndersk! Onkel Rikard er nordlending, og jeg vil si at dialekten det synges på i introsangen er langt fra trønder (og det mener jeg at er veldig tydelig), noe som er mer naturlig da Pelle politibil tross alt kommer fra Bodø. Trykket ligger for feil til at det kan være trøndersk (nei, jeg er ikke dialektforsker jeg heller, så i mangel på et bedre ord).
Gjest Mentha Skrevet 12. september 2012 #7 Skrevet 12. september 2012 Hah ja se der, så er jeg ikke så stødig i trøndermålet som jeg trodde. Til mitt forsvar så er jeg opplært i bokmål, oppvokst sørafor det meste, og dermed blir alt nordnorsk for meg
lizzi06 Skrevet 12. september 2012 Forfatter #8 Skrevet 12. september 2012 Hei Hyggelig at mange har engasjert seg :-) Har hørt på Pelle politibilsangen. - høres ut som om trøndersk er blandet sammen med en annen dialekt. - skal spille sangen for veslegutten min i morgen.
Gjest Siklerotte Skrevet 12. september 2012 #9 Skrevet 12. september 2012 Hah ja se der, så er jeg ikke så stødig i trøndermålet som jeg trodde. Til mitt forsvar så er jeg opplært i bokmål, oppvokst sørafor det meste, og dermed blir alt nordnorsk for meg HEHE, du er unnskyldt, det blir det egentlig for meg også. Av alle de årene jeg har bodd i Norge, har jeg vel ikke vær eksponert for så veldig mye mere enn det flertallet snakker i Oslo, men all dialekt som ligger nord for trøndelagsfylkene, skjærer i ørene mine, og der er ikke Pelle eller onkel Rikard noe unntak, for å si det sånn.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 14. september 2012 #10 Skrevet 14. september 2012 Pelle er jo fra lenger nord enn trøndelag. Jeg vil tro helgelandskysten. Og som utflytta trønder så er jo dialekten grusom. Så treg og langdryg.. trægtrønder er et begrep av en grunn. Dialekter er interessant og jeg vil tro en del av de som har skrevet inn her kan ha nytte av å lære seg noen målmerker.
Gjest Siklerotte Skrevet 14. september 2012 #11 Skrevet 14. september 2012 Jeg kan ingen målmerker, men jeg er som regel veldig flink til å plassere dialekter allikevel, så med mindre du har tenkt å kjøre på med et minikurs i dialektlære, tenker jeg å la det forbli glemt videregåendepensum. Når det er sagt, har jeg faktisk vært i Bodø en gang før. For mange, mange år siden. Vet ikke hvorfor. Og jeg mener bestemt at jeg da møtte Pelle (det er mulig det er et minne skapt i fantasien, men det får så være). Ryktene sier i hvert fall at Pelle kommer fra Bodø by - og selv om selve stemmen muligens egentlig kommer fra en annen by, eller et annet sted (for vi vet vel alle at biler ikke snakker) - får det bare være Bodø-dialekt! Trøndersk er det i hvert fall ikke!
Gjest sug lut Skrevet 15. september 2012 #12 Skrevet 15. september 2012 Jeg har levde veldig lang tid med Pelle på opptakskassett på nittitallet, faktisk, spilt inn historien både på A- og B-sida så entusiasten skulle slippe å spole for å høre den igjen- og igjen- og igjen. Og mener å huske fra den tida at det var Lars Andreas Larsen som var fortellerstemmen i hvert fall, og han er fra Vesterålen.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 16. september 2012 #13 Skrevet 16. september 2012 http://no.wikipedia.org/wiki/Pelle_Politibil Alt du ikke ville vite om Pelle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå