Gå til innhold

Fordeling av omsorg for barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gå fra hverandre.. Har en liten på 7 Mnd. Hvordan vil omsorgsfordelubgen normalt blitt i denne saken?

Far ønsker 50/50. Jeg ønsker å ha han mest mulig selv. Hvor stor sjangs for at far får 50/50??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal være veldig lite anbefalt med 50/50 for så små barn. Vi har 50/50 , barna er litt eldre. Men tror ikke far kan få en slik ordning hvertfall før barnet er ett år.

Skrevet

Men kan far få 50/50 om mor ikke ønsker det?

Skrevet

Hvorfor skal ikke far få 50/50 om ikke mor ønsker det? Han er da far til barnet på lik linje som du er mor til barnet.

Er det slik at mor ikke får 50/50 dersom far ikke ønsker det?

I dette tilfellet får han nok ikke det på grunn av barnets alder, men når barnet er stort nok, (vet ikke hvor stort) bør ikke det være noe problem for han.

Skrevet

Hvorfor skal ikke far få 50/50 om ikke mor ønsker det? Han er da far til barnet på lik linje som du er mor til barnet.

I dette tilfellet får han nok ikke det på grunn av barnets alder, men når barnet er stort nok, (vet ikke hvor stort) bør ikke det være noe problem for han.

Det er vel ofte slik at mor har hovedansvar frem til barnet blir eldre og kan ytre sine egne ønsker. Men hvor mange prosent hver vet jeg ikke hva som er vanlig.

Skrevet

Nei, han kan ikke få 50/50 for et så lite barn, det er ikke anbefalt før barnet er minst 3 år og helst ikke før skolealder. Da mener ekspertene det kan fungere for noen barn om foreldrene bor i umiddelbar nærhet til hverandre så barnet beholder samme skolekrets, samme venner osv selv om det bytter hjem annenhver uke.

De lærde strides om hvor sunt det egentlig er med en slik flytting hver uke, noen mener det er direkte skadelig mens andre mener det kan gå greit om barnet har en personlighet som takler det og foreldrene samarbeider godt. Men absolutt alle ekspertene er enige i at så små barn som deres ikke skal flytte annenhver uke, men ha en fast omsorgsperson og ha hyppig (men ikke så lange) samvær med den andre.

Skrevet

Det er vel ofte slik at mor har hovedansvar frem til barnet blir eldre og kan ytre sine egne ønsker. Men hvor mange prosent hver vet jeg ikke hva som er vanlig.

Det er ofte slik ja, men hvorfor er mor en bedre omsorgsperson enn far? Jeg forstår ikke det... Det er ikke slik her iallfall.

Kan du forklare?

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor det er slik. Bare svarte på spm jeg:)

Men kanskje det har noe med at i de fleste hjem er det ofte mor som "styrer hjemme med barna, mens far går på jobb".. Ikke vet jeg.

Skrevet

Hvorfor skal ikke far få 50/50 om ikke mor Ønsker det? Han er da far til barnet på lik linje som du er mor til barnet.

Er det slik at mor ikke får 50/50 dersom far ikke Ønsker det?

I dette tilfellet får han nok ikke det på grunn av barnets alder, men når barnet er stort nok, (vet ikke hvor stort) bØr ikke det være noe problem for han.

Det er vel ofte slik at mor har hovedansvar frem til barnet blir eldre og kan ytre sine egne Ønsker. Men hvor mange prosent hver vet jeg ikke hva som er vanlig.

Det er ofte slik ja, men hvorfor er mor en bedre omsorgsperson enn far? Jeg forstår ikke det... Det er ikke slik her iallfall.

Kan du forklare?

Når de er så små er det som regel sånn fordi mammaen fremdeles ammer og har hovedomsorgen for barnet enda fordi hun har permisjon og er sammen med barnet hele dagen mens pappaen er på jobb. Barnet kjenner mammaen som sin hovedomsorgsgiver fordi det er hun som ammer det og er sammen med det flest timer i dØgnet.

Etterhvert som barnet blir eldre vil selvfØlgelig dette gå seg til, nå som mine barn er fra 3 år og oppover er pappaen en minst like god omsorgsperson som meg, til tider bedre faktisk ;)

Skrevet

Barnet har liggi i magen til mamman sin i ni mnd, kjent bevegelsene, hjerteslagene, og hørt stemmen hennes. Alle lydene fra mamman er kjent, og derfor trygt :-) Om man ikke ammer er fortsatt mamma ofte best i begynnelsen, fordi mennesker begynte å få barn lenge før fryser og morsmelkerstatning ble funnet opp. Altså måtte barn ha mamman sin for å overleve, å det er ett instinkt. Mamma er tryggest. Min sønn på seks mnd er veldig gla i bestemor, onkel og tante, de han ser hver dag, men blir han redd eller får vondt, så er det kun mamma som hjelper :-) Fortest ihvertfall :-)

Skrevet

Å 50/50 er stort sett noe foreldrene må bli enige om. Er det mor som har hovedomsorgen må hun samtykke, og omvendt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...