Turtelduen Skrevet 12. september 2012 #1 Skrevet 12. september 2012 (endret) Er det håp for at det går over? Dette er mitt 6 svangerskap og det er første gang jeg har hatt så vondt i symfysebenet ved bevegelse. Jeg kjenner at det strekker seg bakover mot korsryggen også, men det er så mye verre i symfysebenet. Er det kommet for å bli de siste ukene eller er det håp om at det skal gå over? Eller blir det rett og slett verre?! Har noen noe tips og råd? Blir det verre ved at jeg beveger meg for lite? For mye? Hjelp! Takker for svar! Endret 12. september 2012 av Turtelduen
TPK Skrevet 12. september 2012 #2 Skrevet 12. september 2012 (endret) Jeg ble bedre mot slutten (siste 10-12 ukene), sannsynligvis fordi jeg ble sykemeldt og var flink å ta det heeelt med ro. Ellers vil jeg anbefale en tur til fysioterapeut, som kan vise deg både øvelser som kan hjelpe, og hvordan du bør og ikke bør bevege deg i hverdagen. Endret 12. september 2012 av GGI
Lille- MO Skrevet 12. september 2012 #3 Skrevet 12. september 2012 (endret) LYTT TIL DIN SMERTE!!!! Hvil ofte. Ta en kort hvil FøR du får vondt. Finn gode hvilestillinger. Støtt lårene,knærne,leggene og anklene (evt. magen) med puter eller ekstra dyner. 1) STåENDE STILLING. Stå med lik tyngde på begge ben(ca. 1,5 fotbredde mellom føttene). Bruk gode stødige sko. 2) SITTENDE STILLING. Sitt godt inn på stolen med lik tyngde på begge setehalvdeler. Unngå å ha bena i kors. 3) GANGE. Gå med korte skritt. Rull godt på foten. 4) TRAPP. Ta ett trinn om gangen. Gå evt. på tå (oppover) eller sidelengs. 5) LøFT. Løft med rett rygg,bøy i hofter og knær og ha føttene godt fra hverandre. Løft eller bær MINST mulig. 6) I SENG. Hold knærne samlet når du snur deg. Unngå vridninger. 7) Ikke vri overkroppen uten at bena følger med. 8) BIL. Sett deg baklengs inn på setet. Drei rundt mot bilens front(med samlede ben) eller løft et ben av gangen med hjelp av hendene. 9) HJEMME. Overlat husvask og støvsuging til andre. 10) SAMLEIE. Hvis smerte i ryggliggende stilling,velg evt. sideliggende eller med mannen bak. Puter mellom ankler og knær kan virke avlastende. IKKE skyv eller spark noe med føttende dine. HVILE ER GOD TRENING Endret 12. september 2012 av Lille- MO
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå