LineØH Skrevet 12. september 2012 #1 Skrevet 12. september 2012 Jeg er i uke 24 med mitt første barn, mye jeg lurer på og mye som forvirrer :-) Skal nå strax i møte med jobben min vedr permisjon. Er vel ikke lenge før jeg også må begynne å sende inn papirer til NAV. Vi diskuterer litt hjemme da, for siden jeg har termin i januar, (og han forhåpentligvis også kommer i januar) så er vi jo sikret bhg plass til inntaket i august. Han vil da være litt over ett år gammel når vi er ferdige med perm. Vi har vurdert å la mamma ha han noen mnd slik at han kanskje kunne begynt i bgh når han er 14-15 mnd gammel, og for alt vi vet så får vi ikke plass før heller men dersom vi skulle få plass allerede når permisjonen utgår så er følgende spørsmål: Er det for tidlig å sende en ett-åring i bhg?! :-)
Izzie Skrevet 12. september 2012 #2 Skrevet 12. september 2012 Min lille snuppe begynte i barnehagen når hun var 11 måneder og har stortrives. Ikke noe gråting eller noe fra første dag. Hun kunne ikke gå når hun begynte og lærte dette mer eller mindre i barnehage. Men tror det er litt individuelt hvordan barna opplever dette. Noen av barna brukte flere uker på å tilvenne seg nye voksne og barn. Jeg gruet meg veldig til å "levere" henne fra meg, men det gikk over all forventning. Hadde ikke så mye valg da jeg skulle tilbake i jobb.
♣ Christiane ♣ Skrevet 12. september 2012 #3 Skrevet 12. september 2012 Du er ikke sikret plass før august året etter, så i værste fall vil han jo være 19-20 måneder før han får bhg plass. Skal du være sikret plass må barnet være født før 01.09 året før barnehagestart. Men skulle du uansett få plass er det ikke uvanlig at barn på 10 mnd og oppover starter så smått her hvor jeg bor. Min startet da han var akkurat året. Født 16.08.09, fikk plass fra 01.08.10.
LineØH Skrevet 12. september 2012 Forfatter #4 Skrevet 12. september 2012 Du er ikke sikret plass før august året etter, så i værste fall vil han jo være 19-20 måneder før han får bhg plass. Skal du være sikret plass må barnet være født før 01.09 året før barnehagestart. Men skulle du uansett få plass er det ikke uvanlig at barn på 10 mnd og oppover starter så smått her hvor jeg bor. Min startet da han var akkurat året. Født 16.08.09, fikk plass fra 01.08.10. , Ahh... Er det slik å forstå ja?! Det var da som pokker.. Ja da kan man jo risikere å måtte finne løsning til bebi i ganske lang tid til man kan få plass ja.
♣ Christiane ♣ Skrevet 12. september 2012 #5 Skrevet 12. september 2012 Du er ikke sikret plass fØr august året etter, så i værste fall vil han jo være 19-20 måneder fØr han får bhg plass. Skal du være sikret plass må barnet være fØdt fØr 01.09 året fØr barnehagestart. Men skulle du uansett få plass er det ikke uvanlig at barn på 10 mnd og oppover starter så smått her hvor jeg bor. Min startet da han var akkurat året. FØdt 16.08.09, fikk plass fra 01.08.10. , Ahh... Er det slik å forstå ja?! Det var da som pokker.. Ja da kan man jo risikere å måtte finne lØsning til bebi i ganske lang tid til man kan få plass ja. Dustete lØsning. Burde vært to opptak i året og det er vel foreslått men ikke igangsatt ennå. Man blir jo straffet for å ikke få barn fØr 01 september liksom. Får samme problemet selv nå. Termin i desember. Håper på sØskenprioritet og plass pga det her.
LineØH Skrevet 12. september 2012 Forfatter #6 Skrevet 12. september 2012 Ja, litt teit ja.. Spesielt om graviditeten kanskje ikke var planlagt helt til fingerspissene :-D Men, dersom det er plass så kan man vel kanskje få før tiden likevel eller?
♣ Christiane ♣ Skrevet 12. september 2012 #7 Skrevet 12. september 2012 Ja, litt teit ja.. Spesielt om graviditeten kanskje ikke var planlagt helt til fingerspissene :-D Men, dersom det er plass så kan man vel kanskje få fØr tiden likevel eller? Ja da, finns det ledige plasser er det selvfØlgelig ingenting i veien for at knØttet kan begynne når det får plass uavhengig av alder. De fleste kommuner har en minimumsalder, men hØres ut som om du skal vente til barnet har blitt ett år, så da er du over grensa uansett.
Maria Benedicte Skrevet 12. september 2012 #8 Skrevet 12. september 2012 Jeg er i uke 24 med mitt fØrste barn, mye jeg lurer på og mye som forvirrer :-) Skal nå strax i mØte med jobben min vedr permisjon. Er vel ikke lenge fØr jeg også må begynne å sende inn papirer til NAV. Vi diskuterer litt hjemme da, for siden jeg har termin i januar, (og han forhåpentligvis også kommer i januar) så er vi jo sikret bhg plass til inntaket i august. Han vil da være litt over ett år gammel når vi er ferdige med perm. Vi har vurdert å la mamma ha han noen mnd slik at han kanskje kunne begynt i bgh når han er 14-15 mnd gammel, og for alt vi vet så får vi ikke plass fØr heller men dersom vi skulle få plass allerede når permisjonen utgår så er fØlgende spØrsmål: Er det for tidlig å sende en ett-åring i bhg?! :-) nei, det er ikke for tidlig å sende en 1 åring i barnehage Jobber i barnehage, og den yngste vi har tatt inn var vel 9 mnd gammel
Chelseafan Skrevet 12. september 2012 #9 Skrevet 12. september 2012 Jeg personlig synes ikke de skal i barnehagen før de har fylt 2 år ,men alle mener sikkert forskjellig om det,men jeg skal ikke sende min før han er 2 år,eller blir kanskje noen uker før,han er blir 2 år 29 Januar 2015,vet ikke når de inn barn i Januar . Men jobber selv i barnehage der 7 er yngre enn 18mnd og 2 under 1 år, og synes ikke de har noe der og gjøre i det hele tatt
November-spire-79 Skrevet 12. september 2012 #10 Skrevet 12. september 2012 Hvis man har mulighet til å ha de hjemme er dette det beste synes jeg, men jeg vet også at 1-åringer stortrives i barnehage Dette ser jeg hver dag i min jobb men jeg skulle gjerne vært sammen med barnet mitt til det var 2 år hjemme Vi har heller ikke krav på plass, så vi må finne på noe lur. Jeg må tilbake på jobb, siden barnefaren er student
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 12. september 2012 #11 Skrevet 12. september 2012 Gutten våre begynte da han nesten var 2 år, men jeg jobbet kun kvelder, så vi fikk dette til å svive rundt med han hjemme på dagtid og jobb da samboer kom hjem. Dette gikk jo greit til han var ca.1,5 år men det ble veldig slitsomt etterhvert med en som ikke sov godt om natta og var oppe før fuglene feis på morgenen hehe Denne gangen må den "nye babyen" begynne når h*n er 9/10 måneder, men synes det er i tidligste laget. Vi får barnehageplass siden vi har søsken der fra før av, selv om barnet er født i november. Det som vi håper på å få til er at h*n begynner i januar 2014, altså 14 mnd gammel. Det er vi mer komfortabel med
dincene Skrevet 12. september 2012 #12 Skrevet 12. september 2012 Rent praktisk går jo ikke an å ha to opptak i året siden det er bare en gang i året dei store barna slutter i bhg og da blir det ledige plasser Derfor. Noen få bhg som studentbhg pleier å ha to ganger opptak, men det er få av dei.
Panterjenta85 Skrevet 13. september 2012 #13 Skrevet 13. september 2012 Jeg mener dette ikke er aldersrelatert. Det er utrolig individuelt når et barn er klar for barnehagen. Noen syns det er helt topp fra de er 10-11 mnd og andre er ikke klare før de er nærmere to år. Det handler mye om trygghet og tilknytning til mor/far å gjøre. Er de klare til å utforske på egenhånd eller sitter de i fanget til mor hele tida når de er andre steder enn i hjemmet? Mi var veldig utadvent og klar for barnehagen da hu var året, men ser mange som ikke er klare når de er to år. Jobber i barnehage selv.
November-spire-79 Skrevet 13. september 2012 #14 Skrevet 13. september 2012 Jeg mener dette ikke er aldersrelatert. Det er utrolig individuelt når et barn er klar for barnehagen. Noen syns det er helt topp fra de er 10-11 mnd og andre er ikke klare før de er nærmere to år. Det handler mye om trygghet og tilknytning til mor/far å gjøre. Er de klare til å utforske på egenhånd eller sitter de i fanget til mor hele tida når de er andre steder enn i hjemmet? Mi var veldig utadvent og klar for barnehagen da hu var året, men ser mange som ikke er klare når de er to år. Jobber i barnehage selv. Ja de er fælt med de som gråter masse hele dagen den første tiden.Ikke så mange av dem, men de skulle sikkert vært hjemme en stund til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå