Gå til innhold

Hvorfor er det bestandig så ensidig??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det gjelder helsepersonells "skremselspropaganda" mot keisersnitt? Det blir KUN fokusert på farer ved ks, men ingen forteller om de mange farene ved vaginal fødsel, dette anses som det eneste riktige og fremstilles som risikofritt i forhold til KS. Hvorfor forteller de ikke om farer for totalruptur med etterfølgende urin- og avføringslekkasje? Om risikoen for å måtte brekke kravebein på barnet fordi det sitter fast? Om fostervannsemboli? Og så videre.

Ikke misforstå meg nå, jeg har aldri tatt KS og ønsker å føde mitt 3. barn vaginalt hvis mulig. Men jeg synes det er uproft å BARE opplyse om farer ved den ene forløsningsmetoden, men ikke den andre. At de bagatelliserer det å føde i seteleie, det å føde et barn på godt over 4 kilo for oss som er superslanke og så videre.

Noen som vet hva det kan skyldes? (særlig når leger og jordmødre er den yrkesgruppen som har FLEST forløsninger ved keisersnitt).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg opplever det ikke som deg i det hele tatt.

Jeg opplever at helsepersonell jeg har snakket med har et ganske edruelig forhold til fødsel og keisersnitt. Men nå er det jo en gang sånn at flertallet IKKE opplever totalruptur eller lignende etter fødsel i vårt moderne samfunn, da. Og at statistisk sett er rekonvalesens vanskeligere for de med ks enn de med vaginal fødsel.

det er ikke noe ensidig fokus, men en realistisk fremstilling jeg har møtt, iallefall. Og jeg foretrekker at man fremhever at jeg KAN og at dette er kroppen min designet til, fremfor å skremme meg og sykeliggjøre meg som fødekvinne.

Seteleie har jeg aldri hørt bagatelisert, men de kvinnene jeg kjenner som har gått gjennom dette har fått nøye oppfølging og har tatt informerte valg.

Jeg er forøvrig slank, og føder store barn. Det har ikke hatt noe å si for meg, ettersom hofter og bekken er stort nok. Jeg har født raskt og ukomplisert, og jeg har vært relativt ubekymret selv, -mens helsepersonellet har spurt meg om dette er mine ønsker og hvordan jeg føler.

Og nå er det jo en gang sånn at man er gravid og har en baby i magen som gjerne skal ut før den blir konfirmant. Da er det jo greit å ha tenkt gjennom på forhånd at det er en vei som er den "vanlige" veien ut, og for de fleste kvinner i verden er det eneste alternative fødselsmetoden. Og så er vi så priveligert at vi bor i et land der vi har gratis fødselshjelp og mulighet for intervensjon dersom dette skulle vise seg farlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...