Gå til innhold

Arveavgift, noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettopp fått beskjed om at mannen min er oppført som enearving til en eldre slektning (som ikke har andre barn, kone e.l.).

Denne personen eier en bolig, ei hytte og en næringseiendom med diverse bygninger og utstyr. Ingenting av dette er det gjeld på. Det har i mange år nå vært en usagt avtale at min mann skulle være hans arvtager, og vi har på en måte fungert som hans "stefamilie" og barna våre ser på han som sin bonus-bestefar.

Nå har han fått beskjed om at han har en sykdom ikke kan helbredes. Han kan leve ganske lenge med den, eller den kan ta livet av han ganske fort. Umulig å vite. I den forbindelse fikk vi også vite at det nå er ordnet slik at mannen min skal arve alt, antar det er testamente han mener.

Jeg er litt redd for hvordan dette vil slå ut når det gjelder arveavgift? Mannen min er knyttet til disse stedene fra barndommen, og ønsker ikke å selge dem før barna er store nok til å være med å bestemme. Han ser for seg at våre eldste kan få ta over boligen eller hytta når de blir voksne, ikke så veldig mange år til. I mellomtiden kan vi kanskje leie ut. Vi har vår egen bolig som vi IKKE ønsker å flytte fra. Jeg er ikke sikker på at vi har økonomi til ta opp et stort lån for å betale arveavgift. Hvordan ordner folk slikt, egentlig?

Standarden på boligen og hytta er ganske enkel, ingen av tomtene ligger attraktivt plassert, hvordan slår det ut? I tillegg har vedlikeholdet vært dårlig de siste årene. Vi har prøvd å foreslå at han kanskje kan selge noe av dette billig til oss nå (f.eks. hytta), mens han fortsatt lever, så kan vi ta ansvar for nødvendig vedlikehold og kanskje kan man slippe noe arveavgift på den måten? Men det vil han ikke snakke om engang! Er visst redd for at vi skal endre på ting, rive noe han har bygget, o.l. Alt skal være som det alltid har vært!

Huff, dette er jo egentlig en stor gave, og veldig snilt gjort av mannen, men jeg bekymrer meg likevel... Vurderer advokat for å få svar på spørsmål, men det er jo også veldig dyrt. Finnes det andre alternativer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er samme arveavgift før og etter død.. Så å kjøpe til underpris løser ingenting. Det er markedsverdi på det tidspunktet råderetten overdras som legges til grunn ved avgiftsberegning. Av det er 470.000 avgiftsfritt og så er det avgift på det overskytende. Men hva slags slektning er dette? Er ikke alle relasjoner som er avgiftspliktige til hverandre... Og bare så du vet det sender kartverket varsel til arveavgift i etaten på alle relevante eiendomsoverdragelser og man vil få brev om rapportering. De har en enorm restanse da, jobber vel med 05-06 nå... Ville ikke tenkt så mye på det. Og mannen din skjønner jo at han enten må selge noe, ta opp lån eller rett og slett si fra seg arven! Ville jammen ikke brukt noe tid på å bekymre meg over slikt :)

Skrevet
Det er samme arveavgift før og etter død.. Så å kjøpe til underpris løser ingenting. Det er markedsverdi på det tidspunktet råderetten overdras som legges til grunn ved avgiftsberegning. Av det er 470.000 avgiftsfritt og så er det avgift på det overskytende. Men hva slags slektning er dette? Er ikke alle relasjoner som er avgiftspliktige til hverandre... Og bare så du vet det sender kartverket varsel til arveavgift i etaten på alle relevante eiendomsoverdragelser og man vil få brev om rapportering. De har en enorm restanse da, jobber vel med 05-06 nå... Ville ikke tenkt så mye på det. Og mannen din skjønner jo at han enten må selge noe, ta opp lån eller rett og slett si fra seg arven! Ville jammen ikke brukt noe tid på å bekymre meg over slikt :)

Visste ikke at man fikk arveavgift uansett, så takk, da tenker vi ikke mer på den løsningen med å kjøpe til underpris. Den dukket uansett mest opp fordi vi bekymret oss for forfall pga at han ikke maktet vedlikeholdet lenger og ikke ønsket hjelp.

Han er en "avgiftspliktig" slektning, det har vi sjekket.

Vil dette med restansen si at man kan regne med at det uansett vil ta flere år før man får krav om å betale avgiften? I så fall er det gode nyheter for oss. Vi vil få bedre økonomi etterhvert, og da er det kanskje ikke lenger noe problem å ta opp lån de årene som gjenstår før barna er voksne.

Skrevet

Om dere får kjøpe til underppris eller blir gitt i gave nå mens han lever vil det anses som forskudd på arv og slås sammen med resten av arven den dagen han dør, så arveavgiften kommer dere ikke unna.

Mine svigerforeldre er opptatt av at vi skal slippe mest mulig arveavgift så de har bestemt seg for å gi barna sine fribeløpet hver år frem til de dør. Man kan få inntil 39.000,- i året i gave uten at det anses som forskudd på arv og derfor er avgiftsfritt, så den summen deler mine svigerforeldre ut hvert år fremover til barna sine ;)

http://www.abcnyheter.no/arv/faktainnhold/090102/arlig-fribelop-gaver

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...