Ronja80.mor til 2 Skrevet 12. september 2012 #1 Skrevet 12. september 2012 Vi har akuratt flytta til Norge, så kjenner ikke systemet helt, men har fått med meg at det er gratis tannhelsetjenester for barn. Jenta mi har tannværk og jeg skal ringe tannlegen nå. Må jeg finne ut av hvilken tannlege som er skoletannlegen hennes, eller kan hun gå til hvilken som helst tannlege, gratis? Hun er livredd også har jeg funnet en som spesialiserer seg på tannlegeskrekk og smertefri behandling...
nerdybirdy Skrevet 12. september 2012 #2 Skrevet 12. september 2012 Dette er jeg ikke sikker på, men tror du må gå til en tannlege som er tilknyttet den offentlige tannhelsetjenesten. Ellers kan du muligens få refusjon av beløpet du betaler hos tannlegen du har funnet. Kan du ikke høre med tannlegen hva som er vanlig praksis?
3 nøtter til Askepott Skrevet 12. september 2012 #3 Skrevet 12. september 2012 Tror ikke du kan ringe til de som er private.
Ronja80.mor til 2 Skrevet 12. september 2012 Forfatter #4 Skrevet 12. september 2012 Men hvordan finner jeg ut om de er private da? Det er denne jeg har funnet. Står noe om allmenpraktiserende der... http://www.tannlegesenter.no/Asker_Tannlegesenter.aspx
Anonym bruker Skrevet 12. september 2012 #5 Skrevet 12. september 2012 Trordet i hvertfall er mye papirarbeid for å få dekket utgiftene om dere går til en tannlege som ikke er med i "systemet". En venninne av meg har valgt det for sine barn og hun må betale selv.
Gjest Ziva Skrevet 12. september 2012 #6 Skrevet 12. september 2012 Ta kontakt med kommunen og hør hvor du må gå. Velger du privat må du betale selv.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2012 #7 Skrevet 12. september 2012 Helt riktig som Ziva sier. Du kan si fra om at barnet er redd når du ringer og bestiller time. De offentlige tannlegene er de som er best vant til å jobbe med barn, og har masse erfaring med engstelige. Offentlig tannhelsetjeneste tar seg av de sårbare gruppene (barn, psykisk utviklingshemmede, demente etc.), og tar like mye hensyn til behandlinggsituasjonen og pasientens velbefinnende som selve behandlingen. Siden hun har tannverk må hun jo behandles raskt, men dersom hun også etter behandlingen er skeptisk til tannegen kan hun komme til tilvenningstimer. De privatpraktiserende tannlegene som spesialiserer seg på engstelige pasienter retter seg oftest mot engstelige voksne. Lykke til! Hilsen tannlege
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå