Gå til innhold

Noen studenter med barn her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt til gode å finne ut av hva jeg vil bli når jeg "blir stor".

Etter noen mislykkede forsøk på studier, er jeg klar for å satse på nytt.

Jeg er ferdig med å la "alle andre" påvirke mine studievalg og har bygget meg opp en nogenlunde selvtillit til og ta fatt på utfordringene som følger med.

Jeg har også tre små, fantastiske barn og skal ha kapasitet til å følge opp alle tre, samt de praktiske utførelsene som følger med.

Jeg har et par ideer om hva jeg vil. Men jeg må ta hensyn til den praktiske gjennomførelsen av studiet før jeg tar valget.

Er sykepleien et studie forenelig med det å ha små barn som skal leveres og hentes i barnehage/skole? Hvor "barnevennelig" er praksistiden?

Står man mer "fritt" på et universitetsstudium m.t.p oppmøteplikt?

Del gjerne deres erfaringer med meg!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er student med barn og det er helt supert. Frie dager som begynner relativt sent gjør at det er helt ypperlig å kombinere med å ha barnehagebarn i hvert fall. Jeg har ikke noe erfaring med sykepleiestudiet men. Jeg vil jo tro at det i praksisperioder kan bli vanskelig med henting og levering. Senere vil det jo også være en utfordring. De aller fleste sykepleiere jobber vel turnus med både dag- og kveldsjobbing?

Skrevet (endret)

Jeg har ikke gått sykepleier, men vet at når det gjelder praksis taes det ofte hensyn til personer med barn, og skolen vil nok sikkert prøve å tilrettelegge. Det er også mulig å ta sykepleier over flere år enn normert tid (studere 50% eksempelvis)

Et universitetsstudium er selvstyrt, men nå har de fleste fag delvis oppmøteplikt i seminargrupper eller lignende ca 1 gang i uka, samt obligatoriske innleveringer man må bestå for å kunne ta eksamen

De aller fleste fag har lagt opp til undervisning på dagtid dvs mellom 8-16. Jeg studerte mens jeg var småbarnsmor, og det var toppen! Fleksible dager, samt man kan lese på kvelden når småttisene er i seng.

Gratulerer så mye med studievalget!

Lykke til :-)

Endret av nerdybirdy
Skrevet (endret)

Profesjonsstudier på høgskoler har ofte mer krav til obligatorisk oppmøte, gruppearbeider og andre oppmøteaktiviteter ja. I tillegg får du praksis ned spl.studier. Som oftest friere med universitetsstudier.

Men det er ikke umulig, plenty av småbarnsforeldre på både spl. og lærerstudiet der jeg går :)

Endret av Smyril Line
Skrevet

Førskolelærer er helt ypperlig med barn, korte dager i praksis (5,5 timer per dag) og korte skoledager. Men 80% av alt som skjer på skolen er obligatorisk å møte opp på, så ikke så fritt som enkelte andre studier.

Skrevet

Sykepleien er forenelig med å ha barn, men jeg er veldig glad jeg hadde en mann i livet mitt til å hjelpe meg. Det ble ikke tatt hensyn til barn under praksisen når jeg gikk, vi måtte ha senvakter og noen få nattevakter også. Mye av undervisningen er obligatorisk, så man står ikke veldig fritt. Allikevel er man jo mye friere som student enn i full jobb. ;) Som sykepleier må man belage seg på å jobbe en turnus, men har du noen i livet ditt som kan hjelpe deg med barna så går det helt fint.

Det viktigste er jo at du velger et yrke du tror du vil trives i og hvor du har gode muligheter for å få jobb.

Lykke til! :)

Skrevet

Universitet og Høgskole tilretterlegger godt til de med barn ang. sosialt, barnehage, praksis, økonomi, tilrettelegging til eksamen osv. Syntes det er MYE lettere og mye mindre slitsomt å studere enn å jobbe 100% med barn.

Nå kan vi reise rundt omkring, ta en fri-familiedag midt i uka, reise på billigferie(utenom sesong) når det passer oss.

Studiene variere veldig på undervisningsopplegg, oppmøteplikt, innleveringer osv. Som regel er det lesedag, evt. fridag for de som ønsker det hver fredag, og i tillegg en eller to lesedager i løpet av uka som du disponerer selv. Om man ikke ønsker å dra på forelsening en dag er det mange studier som filmer forelseningen slik at studentene ka se de på nett når de ønsker. F. eks når ungene har lagt seg.

Jeg har studert i snart 6 år på universitet/høgskole og har kun opplevd 1 gang å ha undervisning mer enn 5 timer per dag. Som regel har man 2/3 timer undervisning og resten av dagen til egenlesing. Kjernetiden er vell et sted mellom 8.30 til 15.15.

I eksamensperioden har du derimot ca. 200% arbeidstid med lesing, sånn ca fra før sola står opp til nattsvermen kiler deg i øret:) Da trenger du enten en mann som trør skikkelig til eller et familiemedlem som kan ta med barna ut så du får lest - gjerne også en hushjelp:)

økonomien er jo et annet kapittel da.. Legg opp penger og begynn allerede nå å trene deg på budsjett, handle billig osv. Som heltidsstudent har du 6900,- å leve for i måneden. Om du har en mann som tjener under ca. 350000 i året kan du få et tilleggsstipend på 1200 kr. i måneden. Thats it! Det er det kjipe med å være student...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...