Gå til innhold

Hva legger dere i ressurssterk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å være ressurssterk er at man prioriterer riktig. Det har ikke så veldig mye med penger å gjøre nei. Mange med mye penger klarer f.eks ikke å ta seg av barna sine.

 

Å ta vare på barna, gi barna det de trenger, involvere seg og å bry seg om andre.

 

Det er å være ressurssterk.

Skrevet

Melde på ungene ALT av idrett så du til slutt legger deg utmattet om kvelden med forballtrøye på og et ikkeeksisterende libido.

Skrevet

Jeg tenker på en ressurssterk person son en som gjør det godt, er oppegående og reflektert, som har tatt riktige valg. Det er ikke nødvendigvis knyttet opp til økonomiske ressurser, men kanskje helst ressurser i form av positive egenskaper hos vedkommende. En som stiller krav, og har høye forventninger for seg selv og sine.

Skrevet
Er det bare penger?

 

Å være ressursterk er for meg Å være smart, ha ordnet økonomi, ha gode allmennkunskaper, ha evnen til refleksjon, ha et tilfredstillende nettverk og Å ha tilfredstillende helse. Da er man svært ressursterk. Man kan ha gode ressurser uten alle disse kvalitetene, men jo færre man har jo mindre ressursterk er man.

Skrevet

For meg er det at du har "hodet på rette plassen", at du prioriterer riktig i forhold til barna dine. At du klarer å videreformidle empati, respekt og gode holdninger til barna dine og de rundt deg. Og det har ingenting med penger i banken eller utdannelse å gjøre etter min mening. :)

Skrevet
Er det bare penger?
Å være ressursterk er for meg Å være smart, ha ordnet økonomi, ha gode allmennkunskaper, ha evnen til refleksjon, ha et tilfredstillende nettverk og Å ha tilfredstillende helse. Da er man svært ressursterk. Man kan ha gode ressurser uten alle disse kvalitetene, men jo færre man har jo mindre ressursterk er man.

 

Ok, sÅ siden jeg har kronisk sykdom og svært lite venner (grunnet null barnevakt da jeg var alenemor), er jeg mye mer ressurssvak enn folk med god helse? Selv om jeg er med pÅ akkurat de samme tingene som andre foreldre, dugnader, treninger, kamper, turer med skolen og barnehagen +++? Og selv om jeg har mastergrad, bra lønn, hus, oppegÅende samboer osv?

 

Hvordan pÅvirker min helse mine barns oppvekst, nÅr helsa mi ikke medfører noe ulempe for dem?

Skrevet

Det finnes ingen fasit på det ;) kommer ann på verdier, holdninger, livssyn, oppvekst, egenskaper og mål.

 

Jeg syns jeg er ressurssterk fordi jeg har god helse, pågangsmot, gode venner og familie, penger og høy utdannelse/respektert yrke. Sosial intelligens og positiv innstilling.

Skrevet
Er det bare penger?
Å være ressursterk er for meg Å være smart, ha ordnet økonomi, ha gode allmennkunskaper, ha evnen til refleksjon, ha et tilfredstillende nettverk og Å ha tilfredstillende helse. Da er man svært ressursterk. Man kan ha gode ressurser uten alle disse kvalitetene, men jo færre man har jo mindre ressursterk er man.
Ok, sÅ siden jeg har kronisk sykdom og svært lite venner (grunnet null barnevakt da jeg var alenemor), er jeg mye mer ressurssvak enn folk med god helse? Selv om jeg er med pÅ akkurat de samme tingene som andre foreldre, dugnader, treninger, kamper, turer med skolen og barnehagen +++? Og selv om jeg har mastergrad, bra lønn, hus, oppegÅende samboer osv? Hvordan pÅvirker min helse mine barns oppvekst, nÅr helsa mi ikke medfører noe ulempe for dem?

 

Hvor skrev jeg at en mangel innebærer at man er "mye mer ressurssvak"? Forøvrig, hvis din kroniske sykdom ikke pÅvirker barna dine vil jeg pÅstÅ at helsen din er tilfredsstillende. Dessuten skrev jeg et tilfredsstillende nettverk. Jeg skrev ikke hva fasiten pÅ et tilfredsstillende nettverk er. Hva den enkelte opplever som et tilfredstillende nettverk vil alltid være en subjektiv følelse.

 

Det er sÅ uendelig slitsomt med hÅrsÅre mennesker som ikke kan lese.

Skrevet

Ressurssterk for meg har ingenting med penger å gjøre! Eller antall fritidsaktiviteter. Men heller... hvordan forklare? Mental styrke? "Orden i hodet" som også fører til at man har orden på livet?

 

Det beste tegnet på om man er ressurssterk er etter min mening at man er i stand til å møte problemer og motgang på en god måte. Ofte har man også såpass til kunnskap og stå-på-vilje at man kan enten forebygge slike problemer helt eller overvinne dem tidlig, før de utarter. På den måten mener jeg at man utmerket godt kan være ressurssterk selv om man har dårlig helse (så lenge det ikke er "selvpåført" dårlig helse pga elendig livstil og kosthold).

 

Hvis man er ressursterk tar man gjennomtenkte valg, er i stand til å prioritere barna sine foran seg selv i perioder av livet, sitter ikke fanget i livssituasjonen sin, men har valgt den selv, og kan selv endre den. Har i hvert fall noen få gode venner og/eller familie. Vet hvor man kan søke kunnskap eller hjelp om det trengs, men er ganske god på å finne ut hvordan man skal klare seg på egen hånd.

Skrevet
Er det bare penger?
Å være ressursterk er for meg Å være smart, ha ordnet økonomi, ha gode allmennkunskaper, ha evnen til refleksjon, ha et tilfredstillende nettverk og Å ha tilfredstillende helse. Da er man svært ressursterk. Man kan ha gode ressurser uten alle disse kvalitetene, men jo færre man har jo mindre ressursterk er man.
Ok, sÅ siden jeg har kronisk sykdom og svært lite venner (grunnet null barnevakt da jeg var alenemor), er jeg mye mer ressurssvak enn folk med god helse? Selv om jeg er med pÅ akkurat de samme tingene som andre foreldre, dugnader, treninger, kamper, turer med skolen og barnehagen +++? Og selv om jeg har mastergrad, bra lønn, hus, oppegÅende samboer osv? Hvordan pÅvirker min helse mine barns oppvekst, nÅr helsa mi ikke medfører noe ulempe for dem?
Hvor skrev jeg at en mangel innebærer at man er "mye mer ressurssvak"? Forøvrig, hvis din kroniske sykdom ikke pÅvirker barna dine vil jeg pÅstÅ at helsen din er tilfredsstillende. Dessuten skrev jeg et tilfredsstillende nettverk. Jeg skrev ikke hva fasiten pÅ et tilfredsstillende nettverk er. Hva den enkelte opplever som et tilfredstillende nettverk vil alltid være en subjektiv følelse. Det er sÅ uendelig slitsomt med hÅrsÅre mennesker som ikke kan lese.

 

Ressurssterk for MEG er en som ikke bruker hersketeknikker overfor andre som "ikke kan lese", "hÅrsÅr", "hormonell" og lignende. Bruker man hersketeknikker, sÅ har man i utgangspunktet ikke noen gode argumenter Å stille opp med i en diskusjon. :)

Skrevet
Er det bare penger?
Å være ressursterk er for meg Å være smart, ha ordnet økonomi, ha gode allmennkunskaper, ha evnen til refleksjon, ha et tilfredstillende nettverk og Å ha tilfredstillende helse. Da er man svært ressursterk. Man kan ha gode ressurser uten alle disse kvalitetene, men jo færre man har jo mindre ressursterk er man.
Ok, sÅ siden jeg har kronisk sykdom og svært lite venner (grunnet null barnevakt da jeg var alenemor), er jeg mye mer ressurssvak enn folk med god helse? Selv om jeg er med pÅ akkurat de samme tingene som andre foreldre, dugnader, treninger, kamper, turer med skolen og barnehagen +++? Og selv om jeg har mastergrad, bra lønn, hus, oppegÅende samboer osv? Hvordan pÅvirker min helse mine barns oppvekst, nÅr helsa mi ikke medfører noe ulempe for dem?
Hvor skrev jeg at en mangel innebærer at man er "mye mer ressurssvak"? Forøvrig, hvis din kroniske sykdom ikke pÅvirker barna dine vil jeg pÅstÅ at helsen din er tilfredsstillende. Dessuten skrev jeg et tilfredsstillende nettverk. Jeg skrev ikke hva fasiten pÅ et tilfredsstillende nettverk er. Hva den enkelte opplever som et tilfredstillende nettverk vil alltid være en subjektiv følelse. Det er sÅ uendelig slitsomt med hÅrsÅre mennesker som ikke kan lese.
Ressurssterk for MEG er en som ikke bruker hersketeknikker overfor andre som "ikke kan lese", "hÅrsÅr", "hormonell" og lignende. Bruker man hersketeknikker, sÅ har man i utgangspunktet ikke noen gode argumenter Å stille opp med i en diskusjon. :)

 

Tror du trenger Å lese deg opp pÅ hva som definerer hersketeknikker.

Skrevet

Involvere seg i samfunnet, ha en jobb ( samme hvilken og selvfølgelig unntak for de som er syke), følge opp barna og ta seg av familie og venner.

Skrevet

Problemet med å definere ressurssterk er at man da også åpner for en definisjon av ressurssvak, og noen her inne vil nødvendigvis havne i den kategorien også og mislike det. Men det er nå en gang slik at det finnes definisjoner.

 

Synes definisjonen fra ordbok.no (fra UiO sine sider) stemmer godt med min egen definisjon:

 

"~sterk r-e bedrifter / r-e mennesker som har god økonomi, god utdanning, gode evner osv"

 

Med gode evner tenker jeg da på evne til å sette seg inn i ting, oppsøke informasjon, takle ulike situasjoner og generelt klare å stå på egne ben. Et stort nettverk kan også være en del av å være ressurssterk.

Skrevet

Ressurssterk for meg er:

 

- Sosialt intelligent

- Ha litt kunnskaper om samfunnet vi lever i, hva det er som styrer hverdagen vår

- Evne til å reflektere

- Er ikke ei typisk sutrekjerring eller sladrekjerring

- Helse og overskudd til å følge opp barna i forhold til skole, fritid og emosjonelt.

- Ordnet økonomi (samme om du tjener 300.000 eller 600.000 så lenge en er nøktern og klarer å finansiere det å ha barn)

Skrevet

Jeg definerer meg selv som ressurssterk på tross av visa versa. Ble mor som 15 åring, har barn med ulike fedre, hatt en tøff oppvekst, dødsfall i nærmeste familie etc. Meen jeg har tatt høyere utdannelse, har en god jobb som er godt betalt, følger opp barna mine, gode venner og jeg er løsningsorientert selv i de vanskeligste situasjoner.

 

Altså, jeg forvalter mine styrker og ressurser på en god måte :D

Skrevet

Er man ressurssterk har man store menneskelige ressurser, slik jeg forstår begrepet.

 

Menneskelige ressurser kan være:

*et klokt hode

*tiltakslyst

*pågangsmot

*empati

 

Dersom jeg skal omsette dette til en ressurssterk forelder, vil det være et menneske med intelligens og kulturell kapital, samt overskudd og vilje nok til å følge opp barna sine med fritidsaktiviteter, lekser, oppdragelse osv. og til å bidra i lokalsamfunnet og i foreninger/lag/organisasjoner som barnet er medlem i.

Skrevet
Jeg definerer meg selv som ressurssterk på tross av visa versa. Ble mor som 15 åring, har barn med ulike fedre, hatt en tøff oppvekst, dødsfall i nærmeste familie etc. Meen jeg har tatt høyere utdannelse, har en god jobb som er godt betalt, følger opp barna mine, gode venner og jeg er løsningsorientert selv i de vanskeligste situasjoner. Altså, jeg forvalter mine styrker og ressurser på en god måte :D

 

På tross av visa versa? Vice versa er helt feil uttrykk i denne sammenhengen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...