Gå til innhold

Hvordan bli mer takknemlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så utakknemlig. Klarer ikke verdsette ting rundt meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må vel nesten være gjennom at du blir dine tanker mer bevisst. Begynn med å tenke daglig på alt du er takknemlig for, både små og store ting. Etterhvert vil følelsen av glede og takknemlighet for hvordan ting er, sitte i deg automatisk ;)

Skrevet

Jeg har en øvelse som går ut på at før jeg legger meg om kvelden tenker jeg på eller skriver ned alle de tingene jeg er takknemlig for. Og da detaljert! Starter setningene mest mulig med "jeg er så takknemlig for" for at det skal sette seg i hjernen. Eksempel: jeg er så takknemmelig for ungene mine, for at de er friske, smarte, snille og gode. Jeg er så takknemmelig for huset jeg bor i og for at jeg har alt jeg trenger materielt sett. Jeg er så takknemmelig for at jeg får gratis utdanning og at jeg evner å gjennomføre det, og liker det. Jeg er så takknemmelig for at jeg slapp kø i dag og rakk jobb, jeg er så takknemmelig for at morgenstellet gikk som på skinner. Jeg er så takknemmelig for de to blide ansiktene som møtte meg i dagtidlig. Jeg er så takknemmelig for at jeg rakk en deilig lunsj i dag. Jeg er så takknemmelig for at de hadde suppa jeg ville ha til middag på butikken, jeg er så takknemlig for at yndlingsgenseren min var ren i dag, jeg er så takknemmelig for at jeg kan legge meg i rent sengetøy. Man kan fortsette i all evighet når man først begynner. Gjør det så detaljert som mulig. Jeg pleier ta det generelle først slik som ungene, hus, bil, mat på bordet, fred, osv. Deretter tar jeg dagens takknemmeligheter, ting som gjorde meg glad eller som kunne gått galt som ikke gjorde det. Lurt å formulere seg positivt, altså at man sier "jeg er så takknemmelig for at jeg er frisk" i stedet for "jeg er så takknemmelig for at jeg ikke er sjuk".

Skrevet (endret)
Jeg er så utakknemlig. Klarer ikke verdsette ting rundt meg.

Oprah hadde en sånn greie for noen år siden. Skaff deg en takknemlighetsbok, og skriv ned 5 ting du er takknemlig for hver kveld. 5 ting, hverken mer eller mindre.

Endret av Tro smo konosoro
Skrevet

Jeg trenger bare å se på nyhetene jeg. Særlig de reportasjene fra Syria, og andre land hvor jeg virkelig ikke kunne tenkt meg å bo.

Skrevet

Kanskje du rett og slett er litt for mye "navlebeskuende" slik at du kun ser deg selv og ikke noe annet?

Begynn å kikke litt mer rundt deg på andre, meld deg inn i en veldedig organisasjon eller lignende hvor du kan hjelpe andre (f.eks. besøkstjeneste, frivillig arbeid på blåkors o.l). Prøv å tenke deg hvordan det ville vært om du var en av de du ser i reportasjer på dagsrevyen og forestill deg hvordan det ville vært - og sammenlign deretter med hvordan ditt liv er.

Hvis du greier å se på andre med mer empati vil du nok også greie å sette mer pris på alt som er bra i ditt eget liv.

Skrevet
Kanskje du rett og slett er litt for mye "navlebeskuende" slik at du kun ser deg selv og ikke noe annet? Begynn å kikke litt mer rundt deg på andre, meld deg inn i en veldedig organisasjon eller lignende hvor du kan hjelpe andre (f.eks. besøkstjeneste, frivillig arbeid på blåkors o.l). Prøv å tenke deg hvordan det ville vært om du var en av de du ser i reportasjer på dagsrevyen og forestill deg hvordan det ville vært - og sammenlign deretter med hvordan ditt liv er. Hvis du greier å se på andre med mer empati vil du nok også greie å sette mer pris på alt som er bra i ditt eget liv.

Glemte å skrive at det som er bra er at du ser det selv - da kan du også gjøre noe med det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...