Anonym bruker Skrevet 11. september 2012 #1 Skrevet 11. september 2012 Hvorfor må hun skrike og skrike og skrike når hun er trøtt. Uansett om jeg prøver å legge henne før jeg ser noe tegn til trøtthet, akkurat når jeg ser tegn til trøtthet eller litt etter jeg ser tegn til trøtthet... så skriker hun så fælt.. uansett om jeg bysser, triller, kjører tur med bilen, legger henne ned og stryker på henne, synger til henne... you name it... Hun er 6 måneder for guds skyld!! NåR skal hun klare å sovne uten å skrike så fælt!? Sorry, utblåsning! Hvordan var det for dere?
Babykilo Skrevet 11. september 2012 #3 Skrevet 11. september 2012 Jeg har mange ganger tenkt at det er fordi den er en ond skapning som elsker å se mamma frike ut, desperat etter litt fred og ro. Det er den samme egenskapen som fører til utbæsjing av alt før du skal rekke bussen. Sannsynligvis er dette et spørsmål det ikke finnes svar på. Det går over en gang, er alt jeg kan si.
itb Skrevet 11. september 2012 #4 Skrevet 11. september 2012 slik har min baby blitt nå også. Somregel bare på kvelden, men hun våkner opp mange ganger om nattet og skriker noe forferdelig. Hu var ikke slik før! Jeg tror hun er overtrett og da finner hun ikke den gode søvnen (når hun sovner sover hun maks 20 min.) Jeg har prøvd det meste jeg også, men foreløbig har ingenting fungert... vi får vel bare lide oss gjennom det. Hun er 5 måneder.
Gjest sug lut Skrevet 11. september 2012 #5 Skrevet 11. september 2012 Ingenting er så nedbrytende som vedvarende gråt. Men tenk etter: Er det noen situasjoner hun sovner raskere i? å korte ned på skrikerunden gjør mye for egen mental helse. Mine sovnet fx raskest i vogn, den ene i tillegg med enden av lue-båndet i munnen (tok den ut igjen såsnart ungen sov). Så jeg var ute og gikk hver eneste lur i månedsvis, uavhengig av vær, føre og lyst; ulempen er selvsagt at du da ikke får sove selv mens ungen sover, eller gjort andre ting, men du så sprek og frisk man blir.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2012 #6 Skrevet 11. september 2012 Sånn var det for oss også. Det er den eneste trøsten jeg kan komme med. Det går over til slutt (etter noen år). Jeg husker permisjonsåret ennå som et langt mareritt. Jeg prøvde absolutt alt - men ingenting hjalp. Men som sug lut skriver - det er fin mosjon for mor å gå timesvis i all slags vær. Jeg gikk halve byen rundt.
C.L.H85 Skrevet 11. september 2012 #7 Skrevet 11. september 2012 Hadde det på akkurat samme måte... Var ikke snakk om å sove uansett! Men hvis baby ikke roer seg ned i det hele tatt, ville jeg sjekket for låsninger.. Fant ut at min hadde kiss når hun var 6 mnd! Ikke rart hun ikke greide å sovne :s Det kan også hende det er tenner eller utviklingssprang, men ville sjekket det hvis babyen har holdt på sånn siden fødsel. Eneste jeg kan si er at du er ikke alene, var et jævla mareritt når det sto på og ble jo selvfølgelig bundet til hjemmet... Ungen skreik jo og sov så lite, så var jo nesten aldri ute. Husk at ting går i perioder og etterhvert vil babyen lære å sovne Prøv å få litt avlastning! Det er gull verdt! Og ikke ha dårlig samvittighet for det Som Pernille Sørensen sier, så lider veldig mange kvinner i Norge av "snill pike" syndromet... Vi skal klare alt og føler oss som udugelig hvis vi må ha hjelp eller ser at vi ikke klarer alt. I veldig mange andre land hjelper hele familien med det nye tilskuddet til familien, eller man flytter inn til moren sin igjen for en periode, eller mor flytter inn hos datter for å hjelpe. Du gjør en strålende jobb og det kan bare bli bedre Klem.
Theaen Skrevet 11. september 2012 #8 Skrevet 11. september 2012 Det er ikke noe som plager ho da. Våt bleie? sulten? rap? Tørst?
Anonym bruker Skrevet 11. september 2012 #9 Skrevet 11. september 2012 Hun har vært sånn i 6 måneder og jeg er i ferd med å gå fra forstanden!! Enkelte dager bare gråter jeg og føler meg som en elendig mamma som ikke klarer å forstå hva som feiler jenta mi. Jeg har vært hos hs, legen, kiropraktor, manuell terapeut og homeopat... Ingenting virker til å være i veien med henne. Hun spiser godt (mest melk, hun har ikke tålmodighet til skje-mat, da blir det bare gråting), har fin avføring, men sover jo nesten ikke.. Bare gråter og gråter.... Ikke får hun utviklet seg sånn hun skal heller, så hun verken snur seg eller åler seg... laangt fra å være oppe i krabbestilling ihvertfall.. Hs sa til meg at det er sånn det er å ha baby, men jeg har en ekkel magefølelse på at det er noe alvorlig i veien med henne. Det skal vel ikke være sånn? Jeg har brukt ganske mye penger på vibrerende soveinnretninger og cder med sovelyd osv, men hun er bare helt gæren.. Stakkars liten:-(( Jeg lurte på om jeg på seksmånederskontrollen skal be om å få henne innlagt på sykehuset for undersøkelser, men da ler de vel bare av meg :-( HI
Anonym bruker Skrevet 11. september 2012 #10 Skrevet 11. september 2012 Vet akkurat hva du snakker om, og det er helt forferdelig... For vår del startet det med kolikk, og så ble det gradvis slik du beskriver det. Holdt seriøst på å miste min mentale helse i permisjonstiden! Nå venter vi nr. 2, etter å ha brukt 3,5 år på å få lysten på barn igjen (det måtte alvorlig talt litt restitusjon til, selv om det selvfølgelig var fantastisk også) og jeg er LIVREDD for at det skal bli sånn igjen.... Jeg kjente meg veldig igjen i det som skrives om "high need babies" - f.eks her: http://www.sovlillebaby.com/highneed.htm og her: http://www.askdrsears.com/topics/fussy-baby/high-need-baby/12-features-high-need-baby Fant aldri noe annet svar på hvorfor alt var så vanskelig, og var også på "rundtur" i helsevesenet uten resultat. Ønsker deg lykke til - prøv å akseptere situasjonen, og husk at det går over til slutt. Har ei veldig fin jente nå
Tunfisken Skrevet 11. september 2012 #11 Skrevet 11. september 2012 Det var interessant lesning. Har bare såvidt hørt om dette før men aldri lest om hva det faktisk innebærer. Takk Være forberedt er alltid en fordel.....
C.L.H85 Skrevet 11. september 2012 #12 Skrevet 11. september 2012 Hun har vært sånn i 6 måneder og jeg er i ferd med å gå fra forstanden!! Enkelte dager bare gråter jeg og føler meg som en elendig mamma som ikke klarer å forstå hva som feiler jenta mi. Jeg har vært hos hs, legen, kiropraktor, manuell terapeut og homeopat... Ingenting virker til å være i veien med henne. Hun spiser godt (mest melk, hun har ikke tålmodighet til skje-mat, da blir det bare gråting), har fin avføring, men sover jo nesten ikke.. Bare gråter og gråter.... Ikke får hun utviklet seg sånn hun skal heller, så hun verken snur seg eller åler seg... laangt fra å være oppe i krabbestilling ihvertfall.. Hs sa til meg at det er sånn det er å ha baby, men jeg har en ekkel magefølelse på at det er noe alvorlig i veien med henne. Det skal vel ikke være sånn? Jeg har brukt ganske mye penger på vibrerende soveinnretninger og cder med sovelyd osv, men hun er bare helt gæren.. Stakkars liten:-(( Jeg lurte på om jeg på seksmånederskontrollen skal be om å få henne innlagt på sykehuset for undersøkelser, men da ler de vel bare av meg :-( HI Da får de bare le, for tror du at det kan være noe annet så må det jo gjøres noe. Du er ikke en elendig mamma, men en sliten og lei mamma... Og det er så innmari forståelig! Jeg også satt å gråt store deler av dagen/natten med en skrikende unge på armen.. Var sååå sliten. Kan jo være en sånn "high need baby" du har fått deg, men da skal du vite at det går over. Ting vil bli roligere, det bare føles ikke sånn akkurat nå. Du gjør en utrolig flott jobb, ikke tro noe annet... Ingen andre enn du hadde orket/klart dette for din unge Ta det jeg sier om avlastning seriøst... Om ungen skriker når du er der eller ikke, så er det greit med ett par timer hos besteforeldre, slik at du får sovet litt. Det tåler de da de tross alt kan sove å restituere ellers Eller far kan steppe litt ekstra til. Alt virker så mye mørkere når man er utslitt og rådvill. Stor klem til deg
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 11. september 2012 #13 Skrevet 11. september 2012 Hun har vært sånn i 6 måneder og jeg er i ferd med å gå fra forstanden!! Enkelte dager bare gråter jeg og føler meg som en elendig mamma som ikke klarer å forstå hva som feiler jenta mi. Jeg har vært hos hs, legen, kiropraktor, manuell terapeut og homeopat... Ingenting virker til å være i veien med henne. Hun spiser godt (mest melk, hun har ikke tålmodighet til skje-mat, da blir det bare gråting), har fin avføring, men sover jo nesten ikke.. Bare gråter og gråter.... Ikke får hun utviklet seg sånn hun skal heller, så hun verken snur seg eller åler seg... laangt fra å være oppe i krabbestilling ihvertfall.. Hs sa til meg at det er sånn det er å ha baby, men jeg har en ekkel magefølelse på at det er noe alvorlig i veien med henne. Det skal vel ikke være sånn? Jeg har brukt ganske mye penger på vibrerende soveinnretninger og cder med sovelyd osv, men hun er bare helt gæren.. Stakkars liten:-(( Jeg lurte på om jeg på seksmånederskontrollen skal be om å få henne innlagt på sykehuset for undersøkelser, men da ler de vel bare av meg :-( HI Ai ai, vet faktisk akkurat hvordan du har det! Min sov som en drøm fra 0-2 mnd, men Så! Min er allergisk mot kumelk har du testet din for det? Mille sovnet uten mye vræl da hun var 8 mnd, det var nok fordi da var jeg så utslitt at jeg rett og slett lot henne skrike.. Sikekrt fælt av meg, men jeg var totalt vrak, og det var hun også. Da gikk det 3 dager så var hun en drøm å legge. Skal ikke råde deg til noe som helst bare si at det var det som funket for oss. På dagtid har hun alltid vært litt vanskelig å legge, hun har aldri sovet mer enn en dupp og relativt kort også. Men nå sover hun fra 18.30-09 om hun får velge... Sover to timer i barnehagen nå da fordi vi står opp så tidlig. Huff vet hvor fælt det e rå aldri ha ork til noe å være walking dead! Håper virkelig dere får orden på sovingen snart!! =)
Anonym bruker Skrevet 11. september 2012 #14 Skrevet 11. september 2012 Du skriver at hun nesten bare drikker melk fremdeles. Da kan det være at du spiser noe som hun ikke tåler! Har du f.eks. sopp i tarmene dine (candida), så vil mageproblemer overføres til henne. Da vil det fungere om du begynner på f.eks. Florasin og gode tarmbakterier. Så kan du også prøve å holde deg unna kornprodukter en uke. Hvis det ikke gir noen endring kan du prøve å holde deg unna melk en uke. Uansett må du holde deg unna sukker, da dette er næring for sopp og feil bakterier. Noen barn reagerer også om man spiser mais. Du har jo forsøkt veldig mye annet, så kan være verdt et forsøk! Jobber med dette og har sett flere små få en rolig tilværelse når dette er i orden Krever at mor er helt konsekvent for å se resultater. Hvis du i test-uken f.eks. spiser noe halvfabrikata som inneholder noe av det du skal unngå, da risikerer du at du ikke får riktig resultat. Det er altså ikke mengden det her er snakk om. I test-ukene er det ikke noe som helst som gjelder.
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 11. september 2012 #15 Skrevet 11. september 2012 Forresten lest noe om reflux? Det kan du be de teste for, slik at du kan utelukke det.
Johanne Nilssen Skrevet 11. september 2012 #16 Skrevet 11. september 2012 Jeg kjenner meg veldig igjen, har holdt på å bli helt gærn av skriking om kvelden og en unge som av og til er klin våken på natta. I boken En bedre start for deg og ditt barn (www.enbedrestart.no) leste jeg om våkenhet hos barn, og etter å ha gjort noen justeringer på hjemmebane har det blitt bedre. Nå håper vi bare at det skal vare. Vi fikk en annerledes måte å reagere på gråt, og tror vi har funnet vår måte skjerme ungen litt mer på dagen slik at hun takler å være våken på dagtid - ikke bare når det er stille i huset på natten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå