Gå til innhold

Tips til å bli kvitt UVI

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 32 uker gravid og har nå nok en gang fått påvist UVI... Det har gått jevnt og trutt i tabletter denne gangen og jeg er så lei!! Så da lurer jeg på om det er noen som har noen gode tips til å bli kvitt, og å holde UVI vekke? Jeg vet at å drikke sure drikker kan hjelpe, men da får jeg så halsbrann... så om noen har noen lure kjerringråd å dele med meg så tar jeg så veldig gjerne imot!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drikk et stort glass vann sammen med to tranebærkapsler om kvelden, da vil urinen som står i blæra om natten bli sur så bakteriene ikke trives.

Drikk mer enn du har behov for så det aldri står konsentrert urin i blæra, det blir mer tissing, men tisset vil være mer utvannet og bakteriene skylles lettere ut. Drikk minst et stort glass vann hver gang du har vært på do for å fylle på igjen og ellers godt med vann til alle måltider osv. Ha en vannflaske i kjøleskapet og en på bordet ved siden av deg hele tiden, da drikker du automatisk mer.

Hver gang du har hatt sex må du vaske deg nedentil, tisse, drikke et glass vann og ta en ekstra tranebærkapsel. Sex gir alltid uvi om disse reglene ikke følges dessverre.

Skrevet

Med bekkenløsning så blir det ikke mye sex! hehe men der er jeg veldig flink til å gå på do etterpå og skylle litt.

Jeg forsøker å drikke mye, men det er nok ikke tilstrekkelig. Kan man ta tranebær når man er gravid? har hørt at man skal være veldig forsiktig med det da det kan føre til abort...

Hi

Skrevet

Jeg tok tranebær i svangerskapet, og det var i samarbeid med jordmor. Men noe mer enn det skal ikke jeg si altså, om det kan øke abortfaren vet jeg ingenting om.

Du kan jo drikke tranebærjuice også, de selger det på helsekosten.

Skrevet

Jeg fikk kronisk uvi over 1,5 år. Da ga legen meg antibiotika, svak dose, 1 om dagen og etter det har jeg blitt kvitt det. Prøvde selvfølgelig ALT i denne perioden, tranebær, enorme mengder vann, vask og tissing etter sex osv. Min erfaring er at når man først har fått det, er det umulig å "drikke bort", slik mange hevder. Jeg har aldri fått det til, og har prøvd med vann, appelisinjuice og tranebærjuice i store mengder. Endte bare med dårlig mage i tillegg (for mye syre).

Uskikker på dette med tranebær og gravid, ring legen for å avklare eller spør på apoteket. De i helsekost ville jeg ikke spurt.

Skrevet
Jeg fikk kronisk uvi over 1,5 år. Da ga legen meg antibiotika, svak dose, 1 om dagen og etter det har jeg blitt kvitt det. Prøvde selvfølgelig ALT i denne perioden, tranebær, enorme mengder vann, vask og tissing etter sex osv. Min erfaring er at når man først har fått det, er det umulig å "drikke bort", slik mange hevder. Jeg har aldri fått det til, og har prøvd med vann, appelisinjuice og tranebærjuice i store mengder. Endte bare med dårlig mage i tillegg (for mye syre). Uskikker på dette med tranebær og gravid, ring legen for å avklare eller spør på apoteket. De i helsekost ville jeg ikke spurt.

Glemte å si at denne svake antibiotikakuren gikk jeg på i 2-3 måneder. Men det er kanskje ikke noe alternativ for deg, og det kan gå over for deg når babyen er ute. Hvis ikke ville jeg snakket med legen om dette. Er så kjedelig å gå sånn, ikke minst vondt. Stakkars deg, god bedring!

Skrevet

Mitt beste tips er å revne skikkelig fremover under førselen faktisk ;)

Jeg hadde kronisk uvi i flere år, var til undersøkelser på sykehuset men de fant aldri noe galt. Fikk barne beskjed om at jeg var en av dem som lett får det og ingenting å gjøre med..

Så fødte jeg mitt første barn og revnet fremover, så jeg revnet urinveisåpningen også. Ble brodert og sydd sammen igjen og har ikke hatt en eneste uvi etterpå, det er nå 11 år siden den fødselen.

Legen min tror rett og slett at jeg hadde en urinveisåpning som det var veldig lett for bakteriene å "krype opp", men etter den fødselen hvor åpningen ble rekonstruert når de sydde meg sammen har det blitt mye vanskeligere for bakteriene å finne veien opp. Hele anatomien min er rett og slett litt forandret der nede. Aldri så galt at det ikke er godt for noe :)

Skrevet

Bakterier lever på sukker, så nr en er å kutte ned på sukker!!

Ta også tilskudd med gode tarmbakterier, de vil hjelpe på bakteriefloraen i hele kroppen din. Gode tarmbakterier vil dessuten være en fordel for den lille når den blir født, og også senere når du ammer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...