Anonym bruker Skrevet 11. september 2012 #1 Skrevet 11. september 2012 Min mann er dyslektiker, mens jeg er flisespikker til tusen på skrivefeil. Er redd barna våre skal være dyslektikere, med de begrensninger jeg ser at dette har gitt min mann. Noen som kjenner til, eller har erfaring om arvelighet av dette?
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 11. september 2012 #2 Skrevet 11. september 2012 Min far har mild dysleksi, og samme med meg. Min samboer har sterk dysleksi. Om det er arvelig vet jeg ikke. Men derimot er det mye som tyder på at det er en sammenheng mellom det å hoppe over krabbingen og det å ha dysleksi, min far, jeg og samboeren hoppet alle 3 over krabbingen, gikk rett fra kryping til å gå, og slik er det med mange andre jeg kjenner som har dysleksi også, ingen av de krabbet, de akte seg frem på rumpe, knær eller mage, så startet de å gå. Det skal vist være noe med at de som har dysleksi, har en hjerne som ikke forstår krabbingen: http://www.naprapatlandslaget.no/artikler/krabbing.html Så her håpet jeg inderlig at gutten skulle krabbe, noe han gjorde, og nå håper jeg lillesøstra hans vil starte å krabbe også, og håper det da vil gi en forberoligende av at de slipper å slite med dysleksi.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2012 #3 Skrevet 11. september 2012 Ja, det er arvelig. Har en kamerat som har dysleksi, han arvet det fra sin far og har ført det videre til begge sine barn.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2012 #4 Skrevet 11. september 2012 Min eldste lillebror krabbet ikke, han gikk fra å ake seg på rumpeballene, han kunne til og med være temmelig rask på rumpeballene, til å gå. Han har absolutt IKKE dysleksi. Han er så utrolig dyktig på skolen, og tar nå en lang, vanskelig universitetsutdanning, med kun beste karakterer. Norsk og engelsk har vært barnemat for ham gjennom hele skolen, kjempelett! Han er også glad i å lese, og når han var yngre, skrev han ofte lange stiler til skolen, eller bare for gøy. Min samboer derimot, har dysleksi. Han krabbet når han var liten, det har jeg sett på en familiefilm fra da han var liten. Så hvis krabbinga har noe å si ang dysleksi, gjelder ikke dette for alle.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2012 #5 Skrevet 11. september 2012 Bare google arv + dysleksi så finner du utallige artikler om dette, og ja det er arvelig. Forskerne ved Oxford opplyser at de nå har isolert gen som er skyld i at mennesker får dysleksi. Professor John Stein ved universitetet i Oxford sier at forskerteamets funn slår fast en gang for alle at dysleksi er en arvelig gensykdom. Det er et omfattende forskerprogram som har ført til at universitetet i England nå går ut med sine funn. 90 familier med dysleksi har vært involvert i programmet, og det er brukt DNA-analyser. Forskerne fant tre like gener hos foreldre og barn i familier med dysleksi som er arvet gjennom generasjoner. De nye funnene kan gjøre at det er mulig å utvikle en test som klargjør dysleksi på et svært tidlig stadium. - Et av problemene har vært at man ikke tidlig nok fanger opp barn med dysleksiproblemer. Som regel blir ikke dysleksi oppdaget før etter tre år på skolen, sier professor John Stein. Fordelen for deres barn er jo at dere vet om denne "familiesvakheten", forutsetningen for et velfungerende liv med dysleksi er oppfølgingen fra skolen, hjelpemidlene, pedagogikken osv. Dere vil være obs ved minste tegn til lese- skrivevansker og kan i samarbeid med skolen få til et godt opplegg rundt barna OM det skulle vise seg at de har arvet denne feilen. Det er en arvelig komponent ved lese- og skrivevansker, men arv alene avgjør ikke hvor godt en dyslektiker fungerer i hverdagen. Dyslektikere som har hatt god støtte hjemmefra og gode pedagogiske opplegg i skolen, greier seg ofte godt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå