Gå til innhold

er jeg urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg rydder og vasker, og i går så fikk stebarnet mitt lov(av pappaen) å lage seg pannekaker. Barnet er 11 år. Barnet ville ikke ha middag da vi spiste.

Nå LEVER det på kjøkkenet, bananfluene er i full sving, og jeg hadde akkurat fått de på retur.

Så til saken....er det urimelig av meg å be ungen rydde opp etter seg, ingen av ungene setter inn i oppvasken etter seg.

Det er tørka pannekakerøre over hele benken, komfyren...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke urimelig å be ungen rydde etter seg! Det som er urimelig er å forvente at DU skal rydde og vaske etter alle...

Skrevet

Det som er mest urimelig her er at ungen ikke ryddet opp etter seg med en eneste gang, spesielt hvis dere er plaget med bananfluer.

Skrevet

Nei, det er ikke urimelig. Da jeg var 11 år, måtte jeg rydde opp etter meg når jeg hadde laget noe på kjøkkenet. Skjønner at du er veldig irritert siden du inkluderer en hel masse detaljer om egen middag og bananfluer, men prøv å la være å kjøre deg fast i detaljene, og si på en skvær og grei måte at alle som lager mat må rydde etter seg. Det inkluderer å vaske benken og komfyren, kaste søppel, sette inn i oppvaskmaskinen og/eller vaske opp. Det er virkelig ikke mye å forvente!

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Nei, det er ikke urimlig av deg. Om elste er 11 år, så bør h*n helt klart lære å rydde etter seg, og sette inn i oppvaskmaskinen. Her er elste vår 18 mnd, og har nå startet å lære å sette på benken eller gi oss asjett ol etter han er ferdig.. Mange ser oss vel som harde pga dette, men det er lek og moro for han, om han en og annen dag ikke orker, så slipper han unda, han er jo tros alt bare 1,5 år.

Men jo, jeg synes du helt klart kan be dem rydde opp og vaske sølet etter seg i slik alder..

Skrevet

min er 5 år og hun rydder og setter i oppvaskmaskina når hun er ferdig med og spise, en på 11 burde gjøre dette uten at noen må si fra!

Skrevet

Nei, ungene bør lære å rydde etter seg, men om de ikke gjør det må jo du eller mannen gjøre det.

Min erfaring er også at jo ryddigere det er i utgangspunktet jo enklere er det å få barnet til å rydde etter seg. Desuten må man nok regne med å måtte minne ungene på opprydningen noen ganger. Det er normalt at det ikke blir gjort uoppfordret.

Skrevet

Jeg fikk alltid beskjed om å rydde opp etter meg når jeg hadde lagd noe. Ikke urimelig! :)

Skrevet

Som jeg sa, ingen av barna her rydder.. De er 7,8,11 og 34... Vurderer å sette opp ei liste type: rydd etter deg når du har lagd mat, sett inn i oppvaskmaskinen etter deg, ingen blir sur om du også rydder ut av maskinen..

Takk, da er jeg ikke helt på villspor :)

Hi

Skrevet

Skal man lage mat så rydder man etter seg, ellers så får man ikke lage mat. Enkelt og greit. De minste får selvsagt hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...