Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #1 Skrevet 10. september 2012 Etter at barnet mitt ble født, gikk jeg kraftig ned i vekt grunnet amming, og veier nå 15 kg mindre enn før jeg ble gravid. Jeg er på perfekt vekt, 55 kg og 164 høy. Føler meg flottere enn noensinne, og fått mange komplimenter som gjør godt for selvtilliten Men.. Jeg er besatt av å holde vekten. Eller, besatt er et sterkt ord. La meg gi et eksempel.. I kveld har jeg en skål med smågodt foran meg, som jeg har kost meg med sammen med en film og litt cola. Jeg har spist litt, men klarer ikke nyte det. Halve skålen er tom og selv om det ikke var mye, så hater jeg at jeg spiste det. Magen blåser seg opp, tyter ut.. lårene virker større. Rumpen ser enorm ut.. Det føles oppriktig talt ut som om jeg har lagt på meg 3-5 kg. Det føles grusomt. Jeg ser større ut, jeg gjør virkelig det! Jeg skal til å kle på meg, og løpe en tur i regnet. Jeg må få det bort. Det må vekk! Jeg føler meg skitten, ekkel og kvalm. Og jeg hater at jeg føler det slik. Jeg vet det er fysisk umulig å legge på seg av en liten kosekveld. Men det føles ikke slik, det føles ut som om jeg raser opp. Jeg blir sint på meg selv for å tenke slik, og jeg blir sint på meg selv for å ødelegge kroppen med slike usunnheter. Hvordan snur jeg dette her? Jeg føler meg jo totalt håpløs..
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #2 Skrevet 10. september 2012 Du er nok i grenseland for å utvikle noe mer alvorlig, men kanskje ikke helt der enda... det kommer litt an på. Hvis man f.eks. har candida så kan cola og smågodt gjøre at man får masse luft i magen, og man kan også samle mye væske i kroppen. F.eks. spiste jeg noe lignende i går, og i dag har jeg gått opp vel 3 kg og buksen er ordentlig trang - den var faktisk romslig i går! Dette er kun væske, ikke fett. Men følelsen i kroppen er den samme. Så jeg koser meg normalt heller med ting kroppen min tåler godt uten at jeg begynner å samle så mye væske. Jeg koser meg med "snop" hver dag, men sunne varianter som mørk sjokolade og nøtter og/eller nøtter. Det som er viktig er hva din kropp setter pris på og hva den protesterer mot. Hvis den reellt har reagert slik du sier, så er det noe i det du har spist som kroppen din ikke vil ha - og da må du ta hensyn til det. Hvis det derimot kun er i ditt hode og dine øyne at kroppen er blitt større - da må du være obs, for da er det mer fare på ferde ift evt spiseforstyrrelse. Sjekk evt litt ut om moderat lavkarbo og også blodtypedietten, ikke som slankediett, men som kosthold man kan leve godt med uten å stresse med vekten. Jeg hadde det som deg tidligere, men en omlegging i kosten til det som passet min kropp gjorde at jeg nå slipper å stresse med vekten. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #3 Skrevet 10. september 2012 Hmm, det kan jo være noe i det du sier her. For jeg blir jo fysisk dårlig, men har vært så redd for at det er noe psykisk. Blir tung, kvalm og "ekkel" i hele kroppen. Aldri hørt om candida før, det må jeg jo google. Jeg vet at vekten er stabil, jeg veier meg veldig ofte. Alltid om morgenen! Og den går verken opp eller ned, derfor vet jeg jo at det er litt hodet mitt som tuller også. Samtidig ser jeg så tydelig at jeg er større, og føler meg ikke bra i det hele tatt. Så da begynner man jo å lure Tusen takk for godt svar HI
håpefull<3 Skrevet 2. oktober 2012 #4 Skrevet 2. oktober 2012 Hei Har du klart å finne noen løsning på problemet ditt? Ser at innlegget er ca en måned gammelt, men spørr pga jeg frykter at jeg er på samme vei selv. Er 16+3 i dag. Startvekt på 55 kg, 165 cm. Gikk opp 2 kg, men pga kvalme og oppkast etter uke 12 er jeg nå nede i 53-54 kg. Likevel synes jeg at jeg har lagt på meg og ser større ut, og er egentlig redd for å gå opp i vekt. Håper jeg skal klare å gå opp maks 10 kg tilsammen. Og gruer meg til tiden etter fødsel i frykt for å ikke nå mine 55 kg igjen. Sykt, jeg vet. Men klarer ikke styre dette selv. Har du klart å endre tankegangen din? Hvordan i så fall?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2012 #5 Skrevet 2. oktober 2012 Hei Har du klart å finne noen løsning på problemet ditt? Ser at innlegget er ca en måned gammelt, men spørr pga jeg frykter at jeg er på samme vei selv. Er 16+3 i dag. Startvekt på 55 kg, 165 cm. Gikk opp 2 kg, men pga kvalme og oppkast etter uke 12 er jeg nå nede i 53-54 kg. Likevel synes jeg at jeg har lagt på meg og ser større ut, og er egentlig redd for å gå opp i vekt. Håper jeg skal klare å gå opp maks 10 kg tilsammen. Og gruer meg til tiden etter fødsel i frykt for å ikke nå mine 55 kg igjen. Sykt, jeg vet. Men klarer ikke styre dette selv. Har du klart å endre tankegangen din? Hvordan i så fall? vel, under graviditeten tenkte jeg ikke over det. Da handlet det om å spise sunt, være i moderat aktivitet og legge på seg slik at babyen fikk vokse seg stor og sterk. Min egen forfengelighet ble lagt veldig til side. I et normalt svangerskap skal man legge på seg ca 12 kg, hvis jeg husker rett? Spis sunt, beveg deg litt og fokuser på at barnet ditt trenger denne ekstra vekten Det er meningen du skal se større ut. Du klarer fint å komme tilbake til 55. Amming og moderat trening i begynnelsen, fortsett med amming og øk et par gåturer. Spis sunt og kos deg med barnet Nei, jeg har ikke klart å snu min tankegang.. Jeg sjekker vekten flere ganger i uken, og jeg går ikke opp i vekt. MEN, jeg ser større ut i egne øyne. Jeg blir skremt av meg selv.. hater det
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2012 #6 Skrevet 2. oktober 2012 Hei Har du klart å finne noen løsning på problemet ditt? Ser at innlegget er ca en måned gammelt, men spørr pga jeg frykter at jeg er på samme vei selv. Er 16+3 i dag. Startvekt på 55 kg, 165 cm. Gikk opp 2 kg, men pga kvalme og oppkast etter uke 12 er jeg nå nede i 53-54 kg. Likevel synes jeg at jeg har lagt på meg og ser større ut, og er egentlig redd for å gå opp i vekt. Håper jeg skal klare å gå opp maks 10 kg tilsammen. Og gruer meg til tiden etter fødsel i frykt for å ikke nå mine 55 kg igjen. Sykt, jeg vet. Men klarer ikke styre dette selv. Har du klart å endre tankegangen din? Hvordan i så fall? vel, under graviditeten tenkte jeg ikke over det. Da handlet det om å spise sunt, være i moderat aktivitet og legge på seg slik at babyen fikk vokse seg stor og sterk. Min egen forfengelighet ble lagt veldig til side. I et normalt svangerskap skal man legge på seg ca 12 kg, hvis jeg husker rett? Spis sunt, beveg deg litt og fokuser på at barnet ditt trenger denne ekstra vekten Det er meningen du skal se større ut. Du klarer fint å komme tilbake til 55. Amming og moderat trening i begynnelsen, fortsett med amming og øk et par gåturer. Spis sunt og kos deg med barnet Nei, jeg har ikke klart å snu min tankegang.. Jeg sjekker vekten flere ganger i uken, og jeg går ikke opp i vekt. MEN, jeg ser større ut i egne øyne. Jeg blir skremt av meg selv.. hater det Dette var da HI
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2012 #7 Skrevet 2. oktober 2012 Ja, du har nok utviklet en spiseforstyrrelse ja, om du begynner å kaste opp så er du der allefall, men det går på det samme, trene det bort/kaste opp. Prøv å tenk deg om før det går for lang. Tro meg, det er et helvete, og blir verre og verre
håpefull<3 Skrevet 2. oktober 2012 #8 Skrevet 2. oktober 2012 Hei Har du klart å finne noen løsning på problemet ditt? Ser at innlegget er ca en måned gammelt, men spørr pga jeg frykter at jeg er på samme vei selv. Er 16+3 i dag. Startvekt på 55 kg, 165 cm. Gikk opp 2 kg, men pga kvalme og oppkast etter uke 12 er jeg nå nede i 53-54 kg. Likevel synes jeg at jeg har lagt på meg og ser større ut, og er egentlig redd for å gå opp i vekt. Håper jeg skal klare å gå opp maks 10 kg tilsammen. Og gruer meg til tiden etter fødsel i frykt for å ikke nå mine 55 kg igjen. Sykt, jeg vet. Men klarer ikke styre dette selv. Har du klart å endre tankegangen din? Hvordan i så fall? vel, under graviditeten tenkte jeg ikke over det. Da handlet det om å spise sunt, være i moderat aktivitet og legge på seg slik at babyen fikk vokse seg stor og sterk. Min egen forfengelighet ble lagt veldig til side. I et normalt svangerskap skal man legge på seg ca 12 kg, hvis jeg husker rett? Spis sunt, beveg deg litt og fokuser på at barnet ditt trenger denne ekstra vekten Det er meningen du skal se større ut. Du klarer fint å komme tilbake til 55. Amming og moderat trening i begynnelsen, fortsett med amming og øk et par gåturer. Spis sunt og kos deg med barnet Nei, jeg har ikke klart å snu min tankegang.. Jeg sjekker vekten flere ganger i uken, og jeg går ikke opp i vekt. MEN, jeg ser større ut i egne øyne. Jeg blir skremt av meg selv.. hater det jeg spiser veldig sunt, mye av grunnen til at jeg til vanlig veier 55 kg og holder meg der. Har gått ned pga oppkast/kvalme, fått i meg lite mat ca 3 uker, men det tar seg opp igjen nå. Jeg spiser sunt og regelmessig, og går 1 time hver dag. Vet at jeg må opp i vekt og gjør det gladelig for babyen, men håper det stopper på +10 kg :S ja, normalen er vel 12 kg. kjenner til det der, jeg veier meg hver morgen og FØR jeg har spist slik at frokosten ikke utgjør noen forskjell på vekta...ja har hørt at amming kam gjøre underverker for mor, og trening/trilleturer kommer det til å bli nok av av det jeg spiser går det i mye grønnsaker, rent kjøtt, fisk, grove kornprodukter og sunt og magert pålegg. Litt nøtter/bær, men ikke mye. Drikker kun melk og vann. Spiser ikke godte lenger. Drikker ikke brus. Spiser når jeg er sulten, men holder litt telling på kalorionntaket og velger de sunneste matvarene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå