Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #1 Skrevet 10. september 2012 Har tidligere lagt ut innlegg her om at jeg har vært sånn i tvil og har blitt rådet til å ikke melde, men i dag følter jeg at jeg må... Kort fortalt er det to barn. En på 7 år og en på 4 år. De er ute sent på kvelden. Ofte til 9 og 10! Ser ikke foreldrene. Bare når de kjører forbi. Det er vi som trøster om det slår seg i gaten. Sykler aldri med hjelm. Vet hvem foreldrene er. De er ustabile. Starter firma, selger dårlig varer, slår seg konkurs slik at det ikke kan klages på og starter nytt firma. Faren gråt på døren våres en gang og fortalte at han slet sånn økonomisk og psykisk.... Dette er flere år siden. I dag har det vært planleggingsdag hos oss. Jeg gikk med minsten ned til lekeplassen i dag kl 10. Da kommer disse to barna gåendes med ei ansatt på skolen (vet hun er det). Jeg sier hei til barna, og de sier hei. Ser de har sekker på og spør om de har vært på skolen i dag. Ansatte ved skolen forteller at eldste hadde kommet på skolen i dag selvom det var stengt.dehadde hentet søskenet på barnehagen som og er stengt!). De hadde ringt foreldre, men fått beskjed om at de ikke kunne være hjemme med barna. De hadde nøkkel så fint om noen fulgte dem hjem. De kunne være alene resten av dagen..... Endte med at jeg tok med meg barna inn til meg og hang lapp på døren på huset dere om hvor de var. Prøvde å snakke med barna om hvordan det er hjemme, men de sa naturligvis ikke noe.... Mor hentet barna kl halv6!!!!! I morgen ringer jeg bvtj. Nå har jeg bestemt meg. Dette var dråpen...
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #2 Skrevet 10. september 2012 Har tidligere lagt ut innlegg her om at jeg har vært sånn i tvil og har blitt rådet til å ikke melde, men i dag følter jeg at jeg må... Kort fortalt er det to barn. En på 7 år og en på 4 år. De er ute sent på kvelden. Ofte til 9 og 10! Ser ikke foreldrene. Bare når de kjører forbi. Det er vi som trøster om det slår seg i gaten. Sykler aldri med hjelm. Vet hvem foreldrene er. De er ustabile. Starter firma, selger dårlig varer, slår seg konkurs slik at det ikke kan klages på og starter nytt firma. Faren gråt på døren våres en gang og fortalte at han slet sånn økonomisk og psykisk.... Dette er flere år siden. I dag har det vært planleggingsdag hos oss. Jeg gikk med minsten ned til lekeplassen i dag kl 10. Da kommer disse to barna gåendes med ei ansatt på skolen (vet hun er det). Jeg sier hei til barna, og de sier hei. Ser de har sekker på og spør om de har vært på skolen i dag. Ansatte ved skolen forteller at eldste hadde kommet på skolen i dag selvom det var stengt.dehadde hentet søskenet på barnehagen som og er stengt!). De hadde ringt foreldre, men fått beskjed om at de ikke kunne være hjemme med barna. De hadde nøkkel så fint om noen fulgte dem hjem. De kunne være alene resten av dagen..... Endte med at jeg tok med meg barna inn til meg og hang lapp på døren på huset dere om hvor de var. Prøvde å snakke med barna om hvordan det er hjemme, men de sa naturligvis ikke noe.... Mor hentet barna kl halv6!!!!! I morgen ringer jeg bvtj. Nå har jeg bestemt meg. Dette var dråpen... Forferdelig trist for barna, og godt du tar tak i det! Du trenger ihvertfall ikke ha betenkeligheter lenger! Håper familien får hjelp.
It's all about me Skrevet 10. september 2012 #3 Skrevet 10. september 2012 Ja tror absolutt det kan være lurt med en telefon ja. Stakkar barn som blir gitt så fullstendig blaffen i.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #4 Skrevet 10. september 2012 stakkars unger...godt at du tar tak i det. Så vondt å være unger og at mamma og pappa ikke bryr seg så mye om dem Husker selv hvordan det var å være nederst på rangstigen på alle plan. Skulle ønske noen hjalp meg og min søster når vi var små...
Hannepålandet Skrevet 10. september 2012 #5 Skrevet 10. september 2012 Er det ikke bedre å gi beskjed slik at fagfolk kan vurdere det?
2 hjertegull :) Skrevet 10. september 2012 #6 Skrevet 10. september 2012 Jeg har meldt naboen for noe av det du skriver her, men faktisk ikke like grovt som her. Bv var veldig klar på at dette skulle de åpne undersøkelse på, og jeg vet hun har vært på samtale. Så bare meld du! Kjempeflott! Noen må kjempe for barna. De er heldige som har deg som nabo
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #7 Skrevet 10. september 2012 Meld fra du, men dette bør også skolen melde.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #8 Skrevet 10. september 2012 øøøøh er noe som ikke rimer her nå... Du påstår at eneungen ble levert i barnehagen til tross for plaleggingsdag. Men har de levert denne ved porten da eller? Vil tro alle foreldre leverer barna sine inne på avdelingen!
Willy Wonka Skrevet 10. september 2012 #9 Skrevet 10. september 2012 Absolutt viktig med telefon, dette er faktisk ganske grovt!!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #10 Skrevet 10. september 2012 øøøøh er noe som ikke rimer her nå... Du påstår at eneungen ble levert i barnehagen til tross for plaleggingsdag. Men har de levert denne ved porten da eller? Vil tro alle foreldre leverer barna sine inne på avdelingen! Du vil tro det ja? Vel, da må du tro om igjen. Mange sender ungen sin inn gjennom porten og kjører på jobb. De får beskjed, igjen og igjen, at dette ikke er ok og at de ansatte må få vite om at barnet har kommet, men det hjelper lite og ingenting. Som du kanskje skjønner, så betyr det ikke så mye hva du tror...
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #11 Skrevet 10. september 2012 øøøøh er noe som ikke rimer her nå... Du påstår at eneungen ble levert i barnehagen til tross for plaleggingsdag. Men har de levert denne ved porten da eller? Vil tro alle foreldre leverer barna sine inne på avdelingen! Du vil tro det ja? Vel, da må du tro om igjen. Mange sender ungen sin inn gjennom porten og kjører på jobb. De får beskjed, igjen og igjen, at dette ikke er ok og at de ansatte må få vite om at barnet har kommet, men det hjelper lite og ingenting. Som du kanskje skjønner, så betyr det ikke så mye hva du tror... Høres merklig ut uansett.....
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #12 Skrevet 10. september 2012 Er det ikke bedre å gi beskjed slik at fagfolk kan vurdere det? Er det ikke det man gjør når man melder fra til barnevernet da?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #13 Skrevet 10. september 2012 øøøøh er noe som ikke rimer her nå... Du påstår at eneungen ble levert i barnehagen til tross for plaleggingsdag. Men har de levert denne ved porten da eller? Vil tro alle foreldre leverer barna sine inne på avdelingen! Du vil tro det ja? Vel, da må du tro om igjen. Mange sender ungen sin inn gjennom porten og kjører på jobb. De får beskjed, igjen og igjen, at dette ikke er ok og at de ansatte må få vite om at barnet har kommet, men det hjelper lite og ingenting. Som du kanskje skjønner, så betyr det ikke så mye hva du tror... Høres merklig ut uansett..... Klart det er merkelig! Det er jo det som er hele saken her....
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #14 Skrevet 10. september 2012 øøøøh er noe som ikke rimer her nå... Du påstår at eneungen ble levert i barnehagen til tross for plaleggingsdag. Men har de levert denne ved porten da eller? Vil tro alle foreldre leverer barna sine inne på avdelingen! Du vil tro det ja? Vel, da må du tro om igjen. Mange sender ungen sin inn gjennom porten og kjører på jobb. De får beskjed, igjen og igjen, at dette ikke er ok og at de ansatte må få vite om at barnet har kommet, men det hjelper lite og ingenting. Som du kanskje skjønner, så betyr det ikke så mye hva du tror... Høres merklig ut uansett..... Hva er det som høres merkelig ut? At alle ikke er like gode foreldre? At noen driter i retningslinjer og gjør slik det passer dem uansett? At noen bryr seg mer om seg selv enn de gjør om barna sine? At noen sender barna alene fra parkeringsplassen fra de er 3 år gamle? At noen sender ungene på skolen/bhg når det er planleggingsdag? Du lever tydeligvis i en naiv og beskyttet verden. Mange barn der ute har det ikke så veldig bra.. De har foreldre som bryr seg mer om seg selv og som ikke ivaretar barnas behov. De må klare seg selv på de fleste områder fra de er ganske så små. At det er merkelig? Uten tvil! For meg er det til og med helt ubegripelig! Men det skjer, myyye oftere enn du tydeligvis er i stand til å innse. Dessverre!
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 10. september 2012 #15 Skrevet 10. september 2012 Ring! Ikke nøl Får virkelig vondt av disse barna Stakkars små!
Hannepålandet Skrevet 10. september 2012 #16 Skrevet 10. september 2012 Er det ikke bedre å gi beskjed slik at fagfolk kan vurdere det? Er det ikke det man gjør når man melder fra til barnevernet da? Var det utydelig hva jeg mente? Jeg tenker hun bør snakke med barnevernet heller enn å prøve vurdere det selv, fordi de vet hva de driver med. Det kalles et retorisk spørsmål, var ikke ment som et spørsmål jeg ville ha svar på.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #17 Skrevet 10. september 2012 Er det ikke bedre å gi beskjed slik at fagfolk kan vurdere det? Er det ikke det man gjør når man melder fra til barnevernet da? Var det utydelig hva jeg mente? Jeg tenker hun bør snakke med barnevernet heller enn å prøve vurdere det selv, fordi de vet hva de driver med. Det kalles et retorisk spørsmål, var ikke ment som et spørsmål jeg ville ha svar på. Ooookay - siden hi alt har sagt at hun skal melde fra til bv, skjønte jeg ikke det retoriske i spørsmålet Da er vi så enige, så enige.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2012 #18 Skrevet 11. september 2012 øøøøh er noe som ikke rimer her nå... Du påstår at eneungen ble levert i barnehagen til tross for plaleggingsdag. Men har de levert denne ved porten da eller? Vil tro alle foreldre leverer barna sine inne på avdelingen! Du vil tro det ja? Vel, da må du tro om igjen. Mange sender ungen sin inn gjennom porten og kjører på jobb. De får beskjed, igjen og igjen, at dette ikke er ok og at de ansatte må få vite om at barnet har kommet, men det hjelper lite og ingenting. Som du kanskje skjønner, så betyr det ikke så mye hva du tror... Høres merklig ut uansett..... Hva er det som høres merkelig ut? At alle ikke er like gode foreldre? At noen driter i retningslinjer og gjør slik det passer dem uansett? At noen bryr seg mer om seg selv enn de gjør om barna sine? At noen sender barna alene fra parkeringsplassen fra de er 3 år gamle? At noen sender ungene på skolen/bhg når det er planleggingsdag? Du lever tydeligvis i en naiv og beskyttet verden. Mange barn der ute har det ikke så veldig bra.. De har foreldre som bryr seg mer om seg selv og som ikke ivaretar barnas behov. De må klare seg selv på de fleste områder fra de er ganske så små. At det er merkelig? Uten tvil! For meg er det til og med helt ubegripelig! Men det skjer, myyye oftere enn du tydeligvis er i stand til å innse. Dessverre! Jeg gikk hjemmefra alene og leverte meg selv i bhg fra jeg var 4,5 år... Så ja, det er merkelig, men det skjer!
Anonym bruker Skrevet 11. september 2012 #19 Skrevet 11. september 2012 øøøøh er noe som ikke rimer her nå... Du påstår at eneungen ble levert i barnehagen til tross for plaleggingsdag. Men har de levert denne ved porten da eller? Vil tro alle foreldre leverer barna sine inne på avdelingen! Du vil tro det ja? Vel, da må du tro om igjen. Mange sender ungen sin inn gjennom porten og kjører på jobb. De får beskjed, igjen og igjen, at dette ikke er ok og at de ansatte må få vite om at barnet har kommet, men det hjelper lite og ingenting. Som du kanskje skjønner, så betyr det ikke så mye hva du tror... Høres merklig ut uansett..... Jeg tenkte nå at det kanskje var eldstemann som hadde levert den på 4.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2012 #20 Skrevet 11. september 2012 Foreldrene sender ungene avgårde, men forventer at skolen følger dem hjem. Skolen burde også reagere på en slik oppførsel og en bekymringsmelding fra skolen pleier få foreldre til å våkne og ta mer ansvar.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2012 #21 Skrevet 11. september 2012 Gjør ikke noe om bekymringsmelding kommer fra flere, f,eks nabo, skole. Bare styrker saken
Anonym bruker Skrevet 11. september 2012 #23 Skrevet 11. september 2012 Jeg er helt enig i at du meldte og nabobarna er heldige som har deg som nabo:=) Likevel står mange av svarene i sterk kontrast til alle de innleggene som sier at barna kan være alene svært tidlig. Slikledes er det vel det at ingen hentet dem så mange reagerer på? I etterkant av brannen i Stavanger i helgen hvor et barn på 7 år var alene mente svært mange at dette var forsvarlig. Og mange lot nettopp barn i den alderen passe mindre søsken. I Stavangersaken ble det barnevernsak av det, men det ville ikke hindre flere her inne å fortsette la barna være alene. Skulle gjerne hatt en forklaring fra disse hva de syns om denne saken. Rett og slett fordi jeg er nysgjerrig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå