Gå til innhold

Når det er snakk om kompiser/veninner til barna her. Hva er greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye er greit at de er med hverandre?

Min sønn har en venn som kunne ha vært her hele dagen. Og det rett etter skolen.

I dag sa jeg til gutten min at vi må dra å handle klær til han rett etter skolen. Jeg ba han si fra til kompisen sin om dette at det ikke passet med besøk rett etter skolen i dag.

Men de dukket opp her begge 2 rett etter skolen fordet og kompisen spurte om han ikke også kunne være med på senteret.

Jeg måtte sette foten ned at nei i dag passer det ikke, men min sønn skal gjøre lekser nå og vi kan tenke på det måtte jeg si til slutt. Jeg sa at han kan komme bort så fort vi er hjemme igjen.

Da vi kom hjem igjen spiste gutten min og spurte om å få gå til en annen kompis med denne nabo kompisen (som er her OFTE).

Han hentet han og de dro. Det viser set at denne kompisen de dro til ikke fikk lov å gå ut eller ha besøk i dag og da dro dem til en annen igjen.

Rett før de måtte hjem (jeg sa til min sønn at han skulle komme hjem kl.19 i dag). Blir denne nabo kompisen borte uten å si fra til min sønn om hvor han drar.

Underlig altså. Jeg har snakket med moren hans og han hadde kommet hjem. Heldigvis, men han kan da ikke bare forsvinne slik fra min sønn. Håper han sier fra neste gang siden de dro sammen til den andre kompisen.

Men hvor ofte er det greit at de er sammen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge de gjør lekser og kommer hjem når de får beskjed om det er det vel ikke noe problem om de leker sammen hver dag? Jeg var også sammen med de samme vennene hver dag da jeg var liten og ha aldri tenkt over at det skulle være noe problem. Håper mine venner får like gode venner når de blir litt eldre!

Skrevet

Wow, måtte lese deler av innlegget ditt flere ganger for å faktisk få med meg hva du skrev. Før jeg til slutt oppdaget at mesteparten var urelevant ift det du spurte om :-)

Men, men. Tilbake til spørsmålet, jeg tror ikke det finnes noen øvre grense for barna så lenge de trives sammen. Men for oss voksnes del må vi nok bare lære barna våre grenser.

Eksempelt vis skal lekser gjøres før lek. Har du planer og gir barnet beskjed om dette, må de følges. Innetider skal holdes, ol.

Hvis vi ser på den urelevante delen, så nevnte du noe om at vennen stakk uten barnet ditt. Dette er helt normalt. Barn har forskjellig innetid. I tillegg har de en tendens til å stikke når de kjeder seg. Dette er en form for hersketeknikk. Ha fokus på at barnet ditt overholder avtaler, og ikke la han bevege seg på områder han ikke tørr å gå hjem fra aleine. På det viset så blir ikke dette et problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...