Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #1 Skrevet 10. september 2012 Jeg leste nylig at "de" nå anbefalte alle foreldre å leke sammen med barnet sitt minst 15 minutter daglig. Flere teoretikere snakker vel også varmt om å gå inn i rollelek sammen med barnet. Når jeg leker sammen med jenta mi på 3 år, går det veldig ofte i duplo, tegning, perling eller sanger med bevegelse. Vi leser også mye bøker. Men jeg får bare ikke til å gå inn i rollelek med henne. Det høres kanskje merkelig ut, men jeg blir aldeles pinlig berørt av å leke pusekatt med henne, eller leke butikkdame og legge om dialekten (noe hun forlanger at jeg gjør ). Jeg klarer liksom ikke slå meg laus, og gå inn i leken, for jeg føler meg så teit når jeg gjør det Jeg kan nesten ikke huske noen episoder der jeg var i (rolle)lek sammen med mine foreldre. Men jeg husker en situasjon, der min mor gav etter for maset, og ble med meg på rommet for å leke med Barbie. Dette var et forferdelig øyeblikk! Hun la om til østlandsk, og prøvde så godt hun kunne å gi liv til den stakkars nye Barbien min. Jeg ble så flau, at jeg husker jeg ba henne avslutte leken, og gå ut fra rommet Barn leker jo så godt med hverandre. Hvorfor må vi voksne ta del i det?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #2 Skrevet 10. september 2012 Jeg leker nok ikke så mye sammen med ungene som jeg kanskje burde, man ja.. vi leker sammen inn i mellom Da går det som regel i duplo, lego, biler (da har vi "rollespill" hvor vi kjører rundt på sånn bilteppe og later som at vi skal det og det, hehe), tegner, gjemme og leite, later som at vi skal ta hverandre/Springer etter dem, danser osv osv osv
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #3 Skrevet 10. september 2012 Jeg leker litt sammen med barna, fordi de ønsker det, men også fordi det kan være koselig. De blir roligere og mindre masete av at jeg leker sammen med dem. Men aldri rollespill. Tror ikke de skjønner så mye av rollespill før de passerer 3 år egentlig. Dukketeater syns de sikkert er gøy da. Men ungen vår på 2 år leker jo med dukken i den forstand at hun gir den mat, flaske og vil skifte bleie. Hun leker litt mamma, men tror ikke hun hadde skjønt det å leke rollespill med andre. Nå som hun er 3 blir det kanskje mer aktuelt. Men akkurat den biten mener jeg barna kan ta seg av selv. De leker mor og far sammen med andre barn, eller i barnehagen. De hermer jo etter oss voksne eller andre barn eller barne-tv figurer. Tror ikke man trenger foreldrene til å bidra med den biten. Kan ikke huske at foreldrene lekte sammen med oss på den måten når vi var små. Noen sjeler var det jo, men det var heller unntakene. VI barna aktiviserte oss selv. Tror det er sånn de får god fantasi. Skjønner ikke hva den greia er med at man plutselig skal være barns lekekamerater???? Var det sånn før i tiden? Selvsagt, å vise at man bryr seg og anerkjenner leken er jo greit, men at man skal delta i lek med barna sine hver dag syns jeg er unødvendig. Det får man heller ta som det faller seg. man tar frem tegnesakene og tegner med barna når man har tid, eller barnet kommer selv bort og ber om du skal kle på dukka og gi den flaske. På den måten er man med på leken. Men jeg lager da for fanken ikke noe arrangment av lekingen. "Nå barn, nå klokken 17:00 er det duket for 15 minutter rollespill sammen med foreldre" Come on!
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 10. september 2012 #4 Skrevet 10. september 2012 " Man slutter ikke å leke fordi man bli gammel, man blir gammel fordi man slutter å leke" Selvfølgelig leker jeg med barnet mitt Jeg blir ikke flau eller pinlig berørt, nei.. Da vil jo bare min usikkerhet gå over på barnet, og barnet vil tenke " Det er teit av meg å leke".
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #5 Skrevet 10. september 2012 Ja, jeg leker med barna mine, og jeg liker det! Synes det er herlig å ha tid til å leke med dem. Jeg vil aldri bli gammel og lei meg for at jeg tilbrakte dagen med husarbeid i stedet for mine herlige små!
B-gjengen Skrevet 10. september 2012 #6 Skrevet 10. september 2012 Ja leker en god del med knøttet. I dag har vi lekt vi at støvsugeren var en elefant og stua en jungel. La alle sofaputene på gulvet og hoppa rundt på dem for at krokolilla og alekato(alligator og krokodiler) ikke skulle spise oss :-P Men det er ikke hver dag vi har sånne eventyr da:-)
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 10. september 2012 #7 Skrevet 10. september 2012 Ja leker en god del med knøttet. I dag har vi lekt vi at støvsugeren var en elefant og stua en jungel. La alle sofaputene på gulvet og hoppa rundt på dem for at krokolilla og alekato(alligator og krokodiler) ikke skulle spise oss :-P Men det er ikke hver dag vi har sånne eventyr da:-) Så gøy
Gjest tilda med to små <3 Skrevet 10. september 2012 #8 Skrevet 10. september 2012 " Man slutter ikke å leke fordi man bli gammel, man blir gammel fordi man slutter å leke" Selvfølgelig leker jeg med barnet mitt Jeg blir ikke flau eller pinlig berørt, nei.. Da vil jo bare min usikkerhet gå over på barnet, og barnet vil tenke " Det er teit av meg å leke". Helt enig! Vi leker og tuller Ikke hele tiden hele dagen, men ofte og hver dag. Noen ganger bygger vi lego, andre ganger bygger vi togbane (og da er det rollespill med togene som kjører rundt etterpå). Noen ganger kler vi oss ut, og andre ganger sitter vi bare i sofakroken og leser. Husker godt at mamma og pappa lekte med meg, og husker og at farmor satt og lekte med og kledde på dukker sammen med meg. Også strikket hun klær til dukkene (og gjorde i samme slengen et forsøk på å få meg til å strikke litt og). Det er mye god læring for unger gjennom god lek!
Gjest Siklerotte Skrevet 10. september 2012 #9 Skrevet 10. september 2012 Mindre enn jeg burde, sikkert, men jeg føler meg også superteit med rollelek, og så synes jeg det er fryktelig kjedelig. Jeg synes det er helt ålreit å tegne, pusle, bygge med lego, dytte på huske eller til en viss grad å hoppe, danse, synge, løpe, jage og alt det der - men å kjøre rundt med biler på bilteppet og lage historier, vel, det unngår jeg helst, men noen ganger må man jo.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 10. september 2012 #10 Skrevet 10. september 2012 " Man slutter ikke å leke fordi man bli gammel, man blir gammel fordi man slutter å leke" Selvfølgelig leker jeg med barnet mitt Jeg blir ikke flau eller pinlig berørt, nei.. Da vil jo bare min usikkerhet gå over på barnet, og barnet vil tenke " Det er teit av meg å leke". Helt enig! Vi leker og tuller Ikke hele tiden hele dagen, men ofte og hver dag. Noen ganger bygger vi lego, andre ganger bygger vi togbane (og da er det rollespill med togene som kjører rundt etterpå). Noen ganger kler vi oss ut, og andre ganger sitter vi bare i sofakroken og leser. Husker godt at mamma og pappa lekte med meg, og husker og at farmor satt og lekte med og kledde på dukker sammen med meg. Også strikket hun klær til dukkene (og gjorde i samme slengen et forsøk på å få meg til å strikke litt og). Det er mye god læring for unger gjennom god lek! Så koselig Godt å ta vare på slike minner! Og det er jo slike minner vi må gi videre til våre barn igjen.
C.L.H85 Skrevet 10. september 2012 #11 Skrevet 10. september 2012 Jøss anbefaler virkelig ekspertene bare 15 min med leking??? Ha ha ha og jeg som følte meg som shit fordi jeg ikke gidder å leke mer enn 20 min av gangen Nå er det veldig enkel leking med min på 1,5 år da, blir vel mere herjing, dansing, litt tegning, "snakke i telefonen", tulle med bamser og slike ting Kommer ikke til å være flink til å leke med dukker for å si det sånn, eller actionfigurer Næææææihh blir bake boller, perling og herjing når hun blir eldre...
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #12 Skrevet 10. september 2012 Nei, ikke ofte. Er liksom ikke helt meg, ikke faren heller er slik. Har lekt litt med minsten da, da har vi lekt med ponni og barbie. Jeg kler på barbie osv, det e faktisk litt gøy:P Uten om det så har vi lekt gjemmeleken ett par ganger med barna, det liker de.
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 10. september 2012 #13 Skrevet 10. september 2012 Mille og jeg leker en del sammen, men det er ofte slik at jeg bare er der også. Jeg sitter på rommet hennes på dib eller noe på mobilen, men jeg bare er der så hun vet jeg er nær. Det liker hun. Men ofte er vi i full lek også Mille serverer meg mye te og gryterretter, altså kun gryta spises:/ Jeg er ofte løve og fanger henne for å spise henne opp fordi hun er en marsipanbaby.. Ofte fanger hun meg også og skal ta en bit før hun hyler æSJ! Vi hopper i sengen, er slanger og åler oss på gulvet:) Vi gjør veldig mye gøy. Er mye på gård og finner på noe sammen, handler ikke så mye om å direkte leke med henne for oss, men det å gjøre noe sammen Det er jo gøy å være mamma
Mandalas Skrevet 10. september 2012 #14 Skrevet 10. september 2012 Da sønnen min var liten leste jeg også at man burde leke med barna minst 15 min hver dag. Jeg tenkte "herlighet, er det virkelig noen som ikke leker med barna 15 min om dagen!!" Så fikk jeg et barn til, begynte å jobbe, barna lekte godt sammen uten meg etterhvert og vips - nå er det jammen mange år siden jeg lekte med dem! Vi gjør andre ting sammen, men nei, jeg leker ikke med leker eller noe sånt med dem. Jeg kan leke tullelek at jeg skal ta dem, men der stopper det for min del.
Musemorbr / Skrevet 10. september 2012 #15 Skrevet 10. september 2012 Vi leker mange ganger om dagen. Ofte dytter han meg vekk og vil leke alene, og da sitter jeg her på forumet så lenge, men så plutselig vil han jeg skal komme og gjøre noe. I tillegg til å leke sammen med biler, duplomenn og dyr, vil han ofte ha bekreftelser på at han har bygget duploen fint, eller at klossetårnet er høyt. Og så må jeg hjelpe til å telle ned når han skal rive byggverket. Det er jo en form for lek det også. Ute leker vi sisten og gjemsel rundt en diger prydbusk vi har. Og så er jeg jo med på bilkjøring, trehjulsykkel, og alle slags småting han finner på. Siden jeg er hjemme og han ikke er i barnehage, blir det gjerne til at jeg er den han leker oftest med. Men han leker jo supert med andre barn også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå