Gå til innhold

Sykmelding og utenlandsopphold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid og er uten jobb fra november,- etter dette vil jeg bli sykmeldt resten av svangerskapet siden det ikke er hensiktsmessig å være jobbsøkende med kul på magen (avtale med legen min)

Kan jeg da reise 2 uker til syden i sykmeldingsperioden min, og hvordan er det med utbetaling av sykepenger da?

Noen som har peiling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke bare reise uten å si ifra til nav, men så lenge nav er informert kan du reise.

Det vanligste er jo å krysse av på sykemeldingsskjemaet at du skal ha ferie, da stopper de feriepengene de to ukene og du reiser på ferie for feriepengene dine. Dette fungerer akkurat som i arbeidslivet.

Men det er mulig å reise til syden uten å stoppe sykepengene, da må du søke nav om å få reise og sammen med søknaden må du ha en utvidet legeattest på at reisen ikke vil forverre sykdommen din. Helst bør du ha legeattest på at det er bra for helbreden din med et opphold i varmere strøk. Da kan nav godkjenne at du reiser vekk og du beholder sykepengene dine. Er som regel bare en formalitet og enkelt å få godkjent.

Om du bare reiser uten å si fra til nav anses det som trygdesvindel og er straffbart om det blir oppdaget. Ikke noe du vil ta sjansen på når du er avhengig av nav det neste året...

Skrevet
Du kan ikke bare reise uten å si ifra til nav, men så lenge nav er informert kan du reise. Det vanligste er jo å krysse av på sykemeldingsskjemaet at du skal ha ferie, da stopper de feriepengene de to ukene og du reiser på ferie for feriepengene dine. Dette fungerer akkurat som i arbeidslivet. Men det er mulig å reise til syden uten å stoppe sykepengene, da må du søke nav om å få reise og sammen med søknaden må du ha en utvidet legeattest på at reisen ikke vil forverre sykdommen din. Helst bør du ha legeattest på at det er bra for helbreden din med et opphold i varmere strøk. Da kan nav godkjenne at du reiser vekk og du beholder sykepengene dine. Er som regel bare en formalitet og enkelt å få godkjent. Om du bare reiser uten å si fra til nav anses det som trygdesvindel og er straffbart om det blir oppdaget. Ikke noe du vil ta sjansen på når du er avhengig av nav det neste året...

Takk for svar!

Når det gjelder at "reisen ikke vil forverre tilstanden min"....jeg er jo gravid, så jeg kan jo ikke bli verre av å reise utenlands? Bare mer gravid, hehe :-)

årsaken til sykmeldingen er jo at jeg ikke vil være fungerende arbeidssøkende resten av svangerskapet.

Så det er muligheter for at legen kan søke om at jeg pga graviditeten kan reise utenlands og fortsatt ha rett til sykepenger?

HI

Skrevet

Om du sykmeldes fordi du ikke har jobb og fordi det ikke er "hensiktsmessig å søke jobb med kul på magen" er det allerede trygdesvindel, så bare kjør på med en sydentur så blir det dobbelt galt!

Har du virkelig samvittighet til dette? Du virker ikke flau en gang!!

Skulle gjerne visst hvem legen din er og meldt ham!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvordan klarte du å ordne en sånn avtale? Det er ikke sånn at du ikke får jobb fordi du er gravid altså

Skrevet

Det er ikke sikkert NAV godtar den sykmeldingen selv om legen utsteder den.

Skrevet
Om du sykmeldes fordi du ikke har jobb og fordi det ikke er "hensiktsmessig å søke jobb med kul på magen" er det allerede trygdesvindel, så bare kjør på med en sydentur så blir det dobbelt galt! Har du virkelig samvittighet til dette? Du virker ikke flau en gang!! Skulle gjerne visst hvem legen din er og meldt ham!

Jeg har snakket med NAV, og det er fullt lovlig å bli sykmeldt når man er oppsagt fra jobb og i svangerskap.

Det er så klart ikke en gyldig grunn å være sykmeldt at "det ikke er hensiktsmessig å søke jobb", grunnen vil jo være en helt annen, også tatt på grunnlag av plager jeg hadde i mitt forrige svangerskap som gjorde at jeg ikke klarte jobbe fullt.

Jeg har en godt betalt jobb i dag og vil miste svært mye av beregningsgrunnlaget til foreldrepenger i permisjonen dersom jeg går på dagpenger. Derfor...det er ikke trygdesvindel.

Man bare omgår reglene litt.

Og jeg har aldri vært sykmeldt i hele mitt liv, unntatt 7 pålagte dager da jeg hadde influensa slik at jeg ikke kom meg på beina for 6 år siden.

Legen min er en av de mest korrekte jeg vet om, så han er det ingenting i veien med, han vil bare mitt beste mht sikker økonomisk fremtid.

Når det gjelder sydentur spurte jeg på grunnlag av hvordan utbetalingen av sykepenger ville beløpe seg, og det er klart, jeg ville IKKE reist uten å varslet NAV. Lurte på hvor strenge regler det er for sykmelding/utenlandsopphold, og hva legen kunne evt. gjøre.

HI

Skrevet

Hva i all verden får det til ikke å bli svindel??

Du har bestemt deg nå for at du kommer til å bli syk mange uker i forveien, og forhåndsbestiller en sykmelding! Det er klart det er svindel!

Og du skryter av at du aldri har vært sykmeldt (bortsett fra én gang med influensa), men allikevel mener du at forrige svangerskaps' plager kommer til å gjøre at du skal sykmeldes når du er arbeidsledig.

Selvsagt taper du penger på å være arbeidsledig når du går ut i permisjon, det er jo sånn systemet fungerer. At du taper økonomisk er på ingen måte en rettferdiggjøring av denne fiktive sykmeldingen.

Oi, nå ble jeg skikkelig provosert, kjenner jeg.

Skrevet

Hvorfor gidder du å bry deg man må vel få gjør det man vil.. Å vis hun har snakket med både lege å Nav da er det vell null problem... Herregud kjenner jeg blir sliten av at folk gidder å blande seg opp i hvordan folk ordner livet sitt..

Skrevet
Hvorfor gidder du å bry deg man må vel få gjør det man vil.. å vis hun har snakket med både lege å Nav da er det vell null problem... Herregud kjenner jeg blir sliten av at folk gidder å blande seg opp i hvordan folk ordner livet sitt..

Ja uff, så slitsomt det er med folk som blander seg med folk som svindler "folk flest". Ja, for du vet hvem som betaler trygdeytelsene her i landet, ikke sant? Meg, deg (kanskje?) og folk flest som jobber og betaler skatt.

Jeg syns det er slitsomt med folk som lyver så de selv tror på det (les. det er ikke svindel, jeg bare omgår reglene litt (!!!)).

Men for all del, jeg ofrer det nok ikke en tanke videre, men når jeg leste det så tenkte jeg mitt. Klart det er svindel! Med legens velsignelse tydeligvis...

Skrevet (endret)

§ 8-4. Arbeidsuførhet

Sykepenger ytes til den som er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes sykdom eller skade. Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer o.l., gir ikke rett til sykepenger.

Du har ikke rett på sykepenger på det grunnlaget du skisserer.

Endret av overlord
Skrevet

Ja forstår at du reagerer men da er det jo hennes problem hun som må sitte med dårlig samvittighet å vis hun blir oppdaget så er jo det også hennes problem;)

Skrevet
Ja forstår at du reagerer men da er det jo hennes problem hun som må sitte med dårlig samvittighet å vis hun blir oppdaget så er jo det også hennes problem;)

Forstår du virkelig ikke at misbruk av trygdeordninger er et problem som strekker seg lenger enn til den enkeltes samvittighet?

Skrevet

Drama....... Jeg vet bare at jeg ikke driver med sånn:)

Skrevet

Milliarder av kroner går med til folk som snyter samfunnet for penger..

For de milliardene kunne man fått mer penger til felleskapet, i stede for å la egoistene dekke sine egne behov med felleskapets penger..

Du vet, skoler forfaller, eldre bor på gangen..

Det kjeftes og hyles om at staten ikke bruker nok penger på disse tingene, men at det flyr ut milliarder av kroner til misbruk av trygdeytelser, det er ikke så farlig.. Drama, visstnok..

Skrevet

Du måsøke NAV om å reise utenlands i sykmeldingsperioden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...