L-8 Skrevet 10. september 2012 #1 Skrevet 10. september 2012 Tomatsuppe: hakk og fres et par fedd hvitløk, litt revet gulrot og en kepaløk i olivenolje, hell over et par-tre bokser hakkede tomater. Tilsett ønsket kraft, Evt buljong og smak til med ønsket krydder (timian, basilikum eller oregano er godt, likeså litt chili) rund av med LITT søtt, kjør sammen med stavmikser. Nå har du i det du måtte ha av grønnsaker liggende, i små biter: paprika, selleri etc, og en boks bønner, for eksempel kidney. Serveres med urtedryss, en skje creme fraishe og hardkokte egg.
L-8 Skrevet 10. september 2012 Forfatter #2 Skrevet 10. september 2012 Laksewok: 1 brokkoli, et par gulrøtter, to paprika, gjerne av forskjellig farge, en løk, 1 pk sukkererter. (eller hva du nå enn måtte ha/ha lyst på av grønnsaker) skylles og deles i passende biter. Laksefilet kuttes i terninger. Ha rapsolje i en panne, fres litt hakket hvitløk og ingefær, Evt chili lett i panna før den skrus opp på maks temp, tilsett litt soyasaus og ha i grønnsakene. Wok lett ett til to min, før panna skrus ned og laksen vendes inn. Hokus pokus.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 10. september 2012 #3 Skrevet 10. september 2012 Tomatsuppe: hakk og fres et par fedd hvitløk, litt revet gulrot og en kepaløk i olivenolje, hell over et par-tre bokser hakkede tomater. Tilsett ønsket kraft, Evt buljong og smak til med ønsket krydder (timian, basilikum eller oregano er godt, likeså litt chili) rund av med LITT søtt, kjør sammen med stavmikser. Nå har du i det du måtte ha av grønnsaker liggende, i små biter: paprika, selleri etc, og en boks bønner, for eksempel kidney. Serveres med urtedryss, en skje creme fraishe og hardkokte egg. Jeg bruker 15 minutter bare på å hakke grønnsaker... så må nok bruke minst en halvtime på den oppskriften din. Men høres utrolig godt ut! Og skal prøves i helga.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 10. september 2012 #4 Skrevet 10. september 2012 Dette vil ta med mye mer enn 15 min å lage, bare det å skrelle og hakke alle grønnsakene tar jo en del tid,og så skal det koke opp, men høres godt ut da
L-8 Skrevet 10. september 2012 Forfatter #5 Skrevet 10. september 2012 Spinatsuppe: et par sjalottløk finhakkes og surres i olje. Tilsett en pakke spinat (som du selvfølgelig har skylt godt) og surr sammen med løken til den faller sammen. Om ønskelig kan det gjerne tilsettes mer grønnsaker her, blomkål, sellerirot og brokkoli gjør seg godt. Tilsett 5 dl kraft, gjerne hønsekraft, Evt grønnsakskraft og kok opp. Stavmikse til glatt suppe. Tilsett en boks creme fraishe eller fløte. Smak til med godt med pepper, litt salt og gjerne litt revet siteonskall. Serveres med egg og gresskarkjerner.
L-8 Skrevet 10. september 2012 Forfatter #6 Skrevet 10. september 2012 Da må jeg si dere er treige på å hakke ;-) Stikkord: en god kniv! Jeg lager det her på maks 10 min...
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 10. september 2012 #7 Skrevet 10. september 2012 Da må jeg si dere er treige på å hakke ;-) Stikkord: en god kniv! Jeg lager det her på maks 10 min... Eller har stor familie å lage nok tomatsuppe til at alle skal bli mett krever jo ganske mye grønnsaker. I tillegg er det ingen som blir mett av bare suppe, man må jo ha noe til, f.eks rundstykker. Og så skal jo alt ryddes og vaskes av også fortløpende. Mye mat tar sikkert ikke mer enn 15 min dersom alt ligger klart og man ikke vasker opp etterpå, og man bare skal lage 3-4 porsjoner, men om man tar med tiden det tar å finne fram, rydde av, vaske av, skal lage til flere osv, så blir det mer også
L-8 Skrevet 10. september 2012 Forfatter #8 Skrevet 10. september 2012 Torskeloin med blomkålpuré: kok opp en blomkål i biter. I en annen kjele noen dl hønsekraft. Stavmikse det kokte hodet med godt med smør, en dæsj fløte, salt (ikke for mye) og muskat. Stek torskeloin lett på hver side og trekk sukkererter og vårløk i hønsekraften. Anrett torsken oppe på en god dæsj med puré, ha grønnsakene rundt, og hell over litt av kraften de har trukket i. Godt med ristede nøtter/pinjekjerner over.
L-8 Skrevet 10. september 2012 Forfatter #9 Skrevet 10. september 2012 Slumpegryte: stek en pakke karbonadedeig. Tilsett alle grønnsaksrestene du har og surr sammen, her kan absolutt alt brukes! Ha over en boks tomater og reduser litt. Barnefavoritt!
L-8 Skrevet 10. september 2012 Forfatter #10 Skrevet 10. september 2012 Da må jeg si dere er treige på å hakke ;-) Stikkord: en god kniv! Jeg lager det her på maks 10 min... Eller har stor familie å lage nok tomatsuppe til at alle skal bli mett krever jo ganske mye grønnsaker. I tillegg er det ingen som blir mett av bare suppe, man må jo ha noe til, f.eks rundstykker. Og så skal jo alt ryddes og vaskes av også fortløpende. Mye mat tar sikkert ikke mer enn 15 min dersom alt ligger klart og man ikke vasker opp etterpå, og man bare skal lage 3-4 porsjoner, men om man tar med tiden det tar å finne fram, rydde av, vaske av, skal lage til flere osv, så blir det mer også Hehe, det er sant, jeg har ikke så mange å lage til sånn til hverdags! Men jeg vil påstå at med bønner i og egg til er det faktisk mye mat i sånn suppe....
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 10. september 2012 #11 Skrevet 10. september 2012 Da må jeg si dere er treige på å hakke ;-) Stikkord: en god kniv! Jeg lager det her på maks 10 min... Eller har stor familie å lage nok tomatsuppe til at alle skal bli mett krever jo ganske mye grønnsaker. I tillegg er det ingen som blir mett av bare suppe, man må jo ha noe til, f.eks rundstykker. Og så skal jo alt ryddes og vaskes av også fortløpende. Mye mat tar sikkert ikke mer enn 15 min dersom alt ligger klart og man ikke vasker opp etterpå, og man bare skal lage 3-4 porsjoner, men om man tar med tiden det tar å finne fram, rydde av, vaske av, skal lage til flere osv, så blir det mer også Hehe, det er sant, jeg har ikke så mange å lage til sånn til hverdags! Men jeg vil påstå at med bønner i og egg til er det faktisk mye mat i sånn suppe.... Mye, ja, men ikke nok til gutter i verste voksealder Eldstemann på snart 10 år spiser mer enn mannen og meg til sammen, så selv om vi "bare" har fire barn må vi beregne mat som om vi skulle vært 5 voksne og 2 barn
L-8 Skrevet 10. september 2012 Forfatter #12 Skrevet 10. september 2012 (endret) Kyllingfilet strimles og dyppes i egg og mel/mandelmel/hakkede nøtter, og stekes gyldne i smør. En boks kikkerter, saft av 1/2 sitron, et fedd hvitløk, en god klunk olje og en ts tahini stavmikses. Blandet salat, agurk, asparges, vårløk, sukkererter, småtomater etc anrettes med en god dæsj hommous til, sprø kyllingstrimler og sitronolje som dressing. Endret 10. september 2012 av L-8
L-8 Skrevet 10. september 2012 Forfatter #13 Skrevet 10. september 2012 Ingen andre som har noe å bidra med?
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 10. september 2012 #14 Skrevet 10. september 2012 Wok: blanding med grønnsaker fra frysedisken/coop på boks, strimlet svinekjøtt og sursøt saus (hjemmelaget). Svinekjøttet stekes først, så tilsetter man wokgrønnsaker og saus, surrer i noen minutter. Nam.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå