Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #1 Skrevet 10. september 2012 Igår da vi spiste middag sa mennen min at de som spiste ordentlig skulle få is etterpå. Guttene spiste fin, spiste ikke opp alt, men ingen sure miner, takket fint for maten og oppførte seg fint. Jenta derimot, vil ikke ha, tuller og tøyser, sier at maten er ekkel og bare lager kvalme. Hun blir bedt om å gå fra bordet, noe hun gjorde med en gang. Da guttene var ferdig, fikk de is, men jenta fikk ikke. Hun ble kjempe sint, selvsagt, og sutrer såresten av dagen. Fikk litt dårlig samvittighet for jeg vet egentlig ikke om dette er greit. Hun er bare tre år. Hva ville du gjort i denne situasjonen?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #2 Skrevet 10. september 2012 Det var godt du ikke ga henne is når hun ikke oppførte seg, for når en først sier en ting så må en gjennomføre det ellers forvirrer du barna.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #3 Skrevet 10. september 2012 Jeg klarer ikke å gjøre sånn jeg, så jeg velger å ikke belønne god oppførsel og heller fjerne goder ved dårlig oppførsel
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #4 Skrevet 10. september 2012 Jeg mener vi bør prøve å innrette oss slik at ungen alltid har en sjanse til å oppføre seg bra. Når søsknene fikk is, hadde ikke jenta lenger en sjanse til å få, forstår jeg det riktig da? Da burde dere ha sagt at hun kunne spise litt middag, og så få is. Det kan være vanskelig for henne å forstå det mens det står på, men når hun ser søsknene få is, bør hun få en sjanse til... Du kunne varmet litt mat til henne i microen... Dersom du bare sa "nei, du spiste ikke middag, så du får ikke is" synes jeg nok det var litt hjerterått..
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #5 Skrevet 10. september 2012 Jeg klarer ikke å gjøre sånn jeg, så jeg velger å ikke belønne god oppførsel og heller fjerne goder ved dårlig oppførsel Hva ville du gjøre hvis det ene barnet oppfører seg fint og det andre ikke har oppført seg og har fått fjernet goden sin. Det barnet som har fått fjernet goden sin vil fortsatt syntes det er urettferdig hvis det andre barnet får noe.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #6 Skrevet 10. september 2012 Jeg klarer ikke å gjøre sånn jeg, så jeg velger å ikke belønne god oppførsel og heller fjerne goder ved dårlig oppførsel Hva ville du gjøre hvis det ene barnet oppfører seg fint og det andre ikke har oppført seg og har fått fjernet goden sin. Det barnet som har fått fjernet goden sin vil fortsatt syntes det er urettferdig hvis det andre barnet får noe. Jeg ville ikke hatt is som belønning, var det jeg mente. Det barnet som oppførte seg dårlig ville fått fjernet en gode, i dette tilfellet var det å sitte ved bordet sammen med familien som ble "straffen". Så kunne heller alle barna fått en is til barne-TV, eller ingen fått is i det hele tatt. Jeg ville rett og slett ikke brukt en ting som is hverken som belønning eller straff.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #7 Skrevet 10. september 2012 Jeg mener vi bør prøve å innrette oss slik at ungen alltid har en sjanse til å oppføre seg bra. Når søsknene fikk is, hadde ikke jenta lenger en sjanse til å få, forstår jeg det riktig da? Da burde dere ha sagt at hun kunne spise litt middag, og så få is. Det kan være vanskelig for henne å forstå det mens det står på, men når hun ser søsknene få is, bør hun få en sjanse til... Du kunne varmet litt mat til henne i microen... Dersom du bare sa "nei, du spiste ikke middag, så du får ikke is" synes jeg nok det var litt hjerterått.. Du oppfatter det riktig ja. Neste gang skal jeg gi henne en sjanse... Jeg tenkte ikke så lang igår.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #8 Skrevet 10. september 2012 Man må jo følge opp det man sier, men jeg hadde aldri klart å gi is til det ene barnet og la det andre sitte å se på
hit og dit Skrevet 10. september 2012 #9 Skrevet 10. september 2012 Vi har gjort det et par ganger for en tid tilbake, lovet is til den som spiser fint. Ikke nødvendigvis spiser opp, men som smaker på alt og spiser det de vil ha uten sutring og krangel. Vi har hatt en veldig viljesterk lillesøster som har testet grensene ved bordet et par ganger. Da har storesøster fått is, og hun har gått uten. Vi har da latt tallerken hennes stå på bordet. Hun har etter å ha styrt på litt, satt seg ved bordet (alene, etter at vi har avsluttet måltidet) og spist litt. Vi har da ikke forventet at hun skal spise hele middagen, men smake litt og spise en anstendig porsjon, uten å sutre. Etterpå har hun også fått is og problemet er ute av verden. Vi er generelt heldig med de, de spsier det de får og smaker på alt. Så det er lenge siden lillesøster har holdt på slik. Det var noe greier hun måtte teste ut i 2 årsalderen. Jeg har ikke så vondt av unger som etter advarsler får konsekvenser for handlingene. Så lenge en vet at de forstår at de gjør noe galt, og de har muligheten for å rette opp igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå