Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #1 Skrevet 10. september 2012 Jesper Juul sier vi skal behandle barna med respekt... Jada, det vil vi gjerne. Han har et eksempel Barnet dæljer løs på pianoet Den voksne sier: Jeg vil ikke at du spiller på pianoet nå Barnet: Hvorfor ikke Den voksne: Jeg synes det bråker så veldig og er sliten i hodet i dag, så jeg vil ikke at du spiller på pianoet Barnet: Men, jeg fikk spille i går Den voksne: Ja, i går var det morsomt å spille piano, men i dag synes jeg det bråker veldig, så jeg ville ikke at du skal spille piano Barnet: Dumme mamma Den voksne: Jeg skjønner at du synes det er dumt, men nå blir det sånn Jaha, så langt greit... Men, hva gjør Jesper Juul når ungen ikke hører? Når ungen fortsetter å spille piano likevel? Jeg har slike dialoger med gutten min, men han hører IKKE... Det ender ofte med at jeg fjerner han fysisk, hvis det ikke hjelper å avlede han.. Av og til hjelper det godt å minne han på den tøffe traktoren som står i gangen e.l., men av og til hjelper jo ikke sånt, og siden han ikke hører, må jeg da fjerne han fysisk.. Så, dere som har greie på Jesper Juul, hva sier han til det?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #2 Skrevet 10. september 2012 Jesper Juul mener at dersom du ikke oppnår resultatet du ønsker på veien, så har du ikke gjort det ordentlig. ....
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #3 Skrevet 10. september 2012 Jesper Juul er en teoretiker og en fjott, spør du meg. Altså: Jeg er enig i mye han sier: man skal respektere unger, og se deres behov etc. Men når jeg leser kronikkene hans, slår det meg gang på gang at rådene hans er virkelighetsfjerne og for kategoriske.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2012 #4 Skrevet 10. september 2012 det han skriver ser fint ut i en artikkel. men selv de mest veloppdratte barna har sine perioder det ikkje funker og bruke "rett" metode. har en 4 åring som har mye trass i seg til tider. og kan ver en engel ett par timer etter på. funker ikkje med samme metodene på samme barnet samme dag en gang da. så de flotte artikklene kan sikkert funke til tider men aller er ulik og har ulike behov for og takle ting (både forelder og barn)
Berta_78 Skrevet 10. september 2012 #5 Skrevet 10. september 2012 Dersom man har problemer med stadige konflikter mellom barn og voksne i en familie, er jeg sikker på at systematisk behandling med JJ eller hans lilesinnete kan ha god effekt. Som hverdagsråd rettet mot fullt fungerende familier der barn i blant utagerer litt, er rådene pompøse og tøvete - som om barn er minivoksne som bør ta ansvar for den voksnes komfort, og voksne er neglisjerte sutrekopper som må forklare sine behov hele tiden , og som om sunn fornuft og vanlig kommunikasjon ikke eksisterer! Men som sagt - tror metoden har mye for seg i problemtilfeller.
*bolla pinnsvin* Skrevet 10. september 2012 #6 Skrevet 10. september 2012 Jesper Juul har jeg rett og slett ikke så mye til overs for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå