Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er hva jeg har spist/kommer til å spise idag:

Frokost: 2brødskiver med gulost, et glass melk

Lunsj: salat + en liten bit lasagnerest fra middag igår

Middag: en pølse innbakt i brød, salat

Kvelds: en porsjon fruktsalat med banan, appelsin, Kiwi, eple og jordbær

Ca den mengden jeg spiser hver dag. Trener 2-3 ganger i uka. Da løper jeg og trener styrke. Går tur nesten hver dag. Men vekta vil ikke ned:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men merker du ingenting på kroppen. Vekta er ikke alltid til å måle med når en trener. Tenkt str og cm...

Skrevet

Synes ikke jeg merker noe særlig nei...

Hi

Skrevet

Du spiser vel feil i forhold til hva kroppen trenger da?

Selv er jeg insulinresistent og ville antagelig gått opp i vekt på det kostholdet du beskriver her, det er altfor mye karbohydrater for min kropp.

Jeg lever på ingen måte lavkarbo altså, men spiser minst mulig hvetemel, sukker og søte frukter.

Om jeg skulle gjort om den dagen der til et kosthold kroppen min trives bedre med ville jeg byttet ut brødskivene til frokost med knekkebrød uten hvete og osten med kokt skinke på minst en av de.

Lunsjen ville jeg tatt som den er, men selvfølgelig med fullkorns lasagneplater, ingen dressing.

Middag: Ok med pølse av og til, men jeg ville hatt lompe på og ikke brød (bort med hvetemelet)

Kvelds: Ville kuttet ut frukten i salaten og spist bare bær, f.eks blåbær, bringebær og jordbær, med litt vaniljekesam eller vaniljeyoghurt (0,0%).

Skrevet

Ikke lett å si... Fordi... Hva mener du med "en liten bit lasagne"?.. Hvor mye smør har du på skiva?.. Hva drikker du? osv

Råder deg til å begynne å telle kalorier. Da vil du oppdage hvor mange skjulte kalorier det er i ting og tang.. Du går ikke ned i vekt fordi du spiser flere kalorier enn du forbrenner - enkelt og greit.

Skrevet

I følge Grethe Roede er en middagsporsjon med lasagne 300g, til lunsj må du jo spise mindre enn det.

Anbefaler deg å melde deg inn i gratisklubben og registrere alt du spiser i et par uker, vei porsjonene dine og følg anbefalingene. Da vil du forhåpentligvis gå ned i vekt.

http://www.greteroede.no/roedeklubben/

Skrevet (endret)

Jeg tror også du må logge maten og skaffe deg en oversikt over hva du faktisk får i deg. I alle all tenk at du skal minimere karbohydrater (brødmat) og øk andelen proteiner. Lag wraps i stedet for en brødskive f.eks.

Når du trener, blir du virkelig sliten, og hva trener du når du trener styrke?

Diett.no er også et fint sted for logging av mat.

Et annet tips er å ta frem målebåndet og droppe vekta. Her står vekta stille, men kroppsformen endrer seg definitivt!

Her kan du lese og lære masse om trening, kropp og kosthold: fitnessbloggen.no (ikke la deg skremme av navnet!)

Endret av Underveis -->
Skrevet

Jeg holder selv på å skal ned i vekt. Jeg har meldt meg inn i vgs vektklubb ,har fått noen kalorisjokk! Ofte kan man spise litt småtterier som man ikke tenker over men som utgjør mange kalorier iløpet av dagen. Du må også huske at muskler veier mer enn fett

Skrevet

Hvis jeg hadde spist det der en dag hadde jeg nok følt at jeg måtte skjerpe meg veldig resten av uken! Ikke akkurat slankemat!

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Her er hva jeg har spist/kommer til å spise idag: Frokost: 2brødskiver med gulost, et glass melk Lunsj: salat + en liten bit lasagnerest fra middag igår Middag: en pølse innbakt i brød, salat Kvelds: en porsjon fruktsalat med banan, appelsin, Kiwi, eple og jordbær Ca den mengden jeg spiser hver dag. Trener 2-3 ganger i uka. Da løper jeg og trener styrke. Går tur nesten hver dag. Men vekta vil ikke ned:(

Du spiser alt for mye brød og pasta.

Skrevet (endret)

Vei alt du spiser. Jeg anbefaler å bruke diett.no til å regne ut hva du spiser. En liten bit lasagne f.eks, hvor mye veier "en liten bit"? Og siden den lille biten er rester fra gårsdagens middag, hvor mye spiste du av den i går?

Pølse og lasagne er ikke akkurat typisk slankemat, det gir mange kalorier på liten mengde.

Du skriver ikke noe om hva du veier og hvor mye overvekt du har. Er du veldig overvektig burde du nok gå ned på dette, men er du i utgangspunktet normalvektig må det nok hardere skyts til.

Endret av Zebrah
Skrevet

Jeg holder på å gå ned selv, også begynte det å stoppe litt. Telte hvor mye jeg fikk i meg i løpet av en dag, og det var 1100kcal. Alt for lite!! Så jeg har måtte øke litt.. Føler jeg spiser hele tida nå, men ender opp på ca 1300-1400 kcal. Kanskje du må spise mer?

Skrevet

Vei og skriv ned alt du spiser og drikker i ca 2 uker. Ut fra hva du har skrevet ned ville jeg annslå det til ca 1100 kcal. Det er lite og da vil det være helt merklig om du ikke går ned i vekt på sikt, men du skal ikke øke den lasagnebiten mye eller putte mye pasta eller mais i salaten før du får i deg for eksempel 400 kcal ekstra. Det blir veldig vansklig å anslå hvor mye du får i deg så lenge vi ikke vet hvor store porsjonene dine er.

Jeg hadde foresten en venninne som lagde seg salat til linsh for å gå ned i vekt. Den viste seg å bestå av litt salat og tomat med masse pasta, fetaost, oliven og med oljedressing. Salaten ble inntatt med en bauget med smør. Da var det jo ikke så rart om vekta sto på stedet hvil ;)

Hvor tung og lang du er i utgangspunktet betyr også mye.

Skrevet

Signerer de andre her. Jeg meldte meg inn i VGs vektklubb, og fikk noen sjokk! Et lite rundstykke med egg og bittelitt majones til frokost var jo over 500 kalorier. Det er lurt å loggføre alt du spiser, hvertfall en periode. Man kan lære mye av det, og man skjønner plutselig at man får i seg mye skjulte kalorier uten å tenke over det. Jeg har for eksempel måtte kutte ut melk, fordi jeg heller vil ha noe å spise enn å "bruke" masse av kaloriene mine på et glass drikke. Jeg skal bare ha 1300 kalorier. Jeg fører inn alt jeg spiser hver dag, og synes det går fint. Tar sånn ca da, og loggfører heller for stor mengde enn for liten. Jeg går ned i snitt 1 kg i uka, og har snart tatt av 20 kg. Mye av det er også fordi jeg har kuttet mye ned på karbohydratene. Jeg spiser knekkebrød, og lompe til pølsene f.eks, men holder meg mest mulig unna brød, pasta, ris og potet. Det funker. :) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...