Gå til innhold

Super raske middager. Tips i vei!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

På travle dager er det fint med raske middags løsninger.

Laks med grønsaker.

Sett på riskoker.

Stek "fersk" laksefilet i stekepannen med smør.

Etterpå steker du frosne grønsaker, finnes mange fine blandinger i frysedisken.

Etter ca 15 minutter er alt ferdig. Ha over litt soyasaus over risen, og frisk sitronsaft over fisken. Evt. kan du drysse over friske urter, som f.eks dill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pasta

Kyllingkjøttdeig

Fullkornspasta

Dolmio pastasaus

Hvitløksbrød

Veldig kjapt :P

Selvfølgelig bedre hvis man lager hjemmelaget tomatsaus :)

Skrevet

Hjemmelaget tomatsuppe:

fres 1 hakket løk i en kjele, hell i en boks hakkede tomater pr 2 personer, fyll så boksen med vann og hell i. (da blir den passe tykk) så putter du oppi det du har i kjøleskapet som kan passe f eks. pølse, bacon, selleri, potetrester, makaroni osv. Avslutter med en (soya)fløte skvett og salt og pepper.

Skrevet

Omelett.

Stek noen grønnsaker, f.eks løk, paprika og squash.

Hell på litt skinke e.l. (f.eks strimlet påleggskinke, salatskinke eller bogskinke).

Hell over sammenpisket egg tilsatt salt, pepper og gressløk.

Legg lokk på stekepannen og la stå på svak varme til omeletten såvidt har stivnet.

Grov skive på tallerkenen og et "kakestykke" av omeletten på toppen. Noen tomatbåter og agurkskiver på siden og middagen er servert.

Tips: Har dere hatt poteter til middag dagen før så lag noen ekstra så du har noen rester til omeletten. Skjær de i terninger og stek sammen med grønnsakene før du heller over eggene, veldig godt.

Skrevet

Slagere hjemme hos oss er:

-Pasta med kylling

Kok ønsket mengde pasta

Stek kyllingfileter med salt og pepper, evt annet krydder man liker

Stek grønnsaker i panna etter kyllingfiletene og hell over fløte

-chiliris og biff

Stek chili, løk og hvitløk i en kjele, bruk godt med olje. Hell over den mengden ris du trenger og spe på med vann litt og litt til alt vannet er i kjelen

Skjær kjøttet i tynne skiver og stek på høy varme i panna( kan bruke både okse eller svin.)

Stek paprika, champignon og ellers de grønnsaker man måtte ønske

Laks med kryddersmør

-putt laksen i en ildfast form og smør på kryddersmør(jeg blander smør og krydder selv) og sett i ovnen

kok ris

server med rømmesalat: isbergsalat, agurk og paprika blandet med rømme, litt sitronsaft og en dæsj sukker

Skrevet

Kok dobbelt så mange poteter som du trenger den dagen du har potetmiddag og lag en supergod og rask pytt-i-panne av potetrestene dagen etter når du har det travelt.

Skrevet

Svinestrimler med pasta og urtesaus. Kommer an på hvor stor pasta man bruker og om den er fersk eller tørket. Fort går det alikevel;)

Fiskepinner og potetmos med bearnaise og rå raspa gulrøtter. Tar ikke lang tid å lage stappen selv om man har kokt poteter i forkant (eller har igjen rester fra gårsdagen)

Selv synes jeg ikke det tar spesielt lang tid å lage mat i utgangspunktet. Pannestekt kjøtt går jo på nullkommasvisj. Det tar tid med poteter og slikt som skal stekes i ovn. Ris tar forsåvidt lang tid men 20min har man som regel til rådighet. Kjøtt og grønnsaker går jo på under 20 min.

Skrevet

For min del er forberedelsene det viktigste. Feks så tar ikke poteter lang tid å koke om du skreller og deler opp og lar de ligge i kjelen med vann fra dagen før(husk tett lokk!). Tør påstå at det tar kun få minutter lenger tid enn posepotetstappe på den måten.

Rens og kutt opp grønnsaker kvelden før. Forbered kjøtt/fisk kvelden før. F.eks fiskepinner/kylling nuggets- skjær fisken/kyllingen i biter og gjør klar brødkrumm/baconsvor eller hva du foretrekker kvelden før så ligger alt tilrette for en kjapp og sunn middag som tar like kort tid som ferdigstemt fra frysedisken.

Kjøttkaker tar kort tid

Supper

Mange pastaretter

Gratenger (pølse/skinke/brokkoli osv)

Fisk (kokt, stekt,bakt)

Stekte poteter tar også kort tid (15-20 min) om de blir delt i små nok skiver/båter. Stekes på 220grader. (som tilbehør)

Hamburger

Karbonader

Det var det jeg kom på i farta. Alt med grønnsaker og evt saus til (poteter/ris).

Har man ikke induksjonsovn og det tar laaaaang tid å koke opp mye vann- sett over kjelen med ett par cm i bunn. Sett på vannkokeren og nok opp vannet der og hell over i kjelen. Noen minutter spart ;)

Skrevet

Fiskekaker, potetmos og grønnsaker. Tar maks 10 min :-)

Kok opp grønnsaker, mens fiskekakene er i stekovnen på et brett med bakepapir, og mens vannet koker og fiskekakene blir varme ordner du potitmosen :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...