mbea Skrevet 10. september 2012 #1 Skrevet 10. september 2012 Vi har en jente som sover veldig dårlig. Skal ikke gå mer inn på dette nå.. Annet en å si at dette har vert ett problem siden fødsel, og er ikke bare en dårlig periode. Men ville bare si at vi har vert hos legen igjen idag fordi jeg vil at hun utredes for reflux, og evt andre grunner som kan påvirke søvnen hennes. Og nå ville hun ikke hjelpe oss før vi prøver med vallargen! Eneste hjelpen vi bar fått så langt er at far sykemelder seg.. Jenta er 12 måneder... Jeg ønsker da ikke å dope henne ned, jeg vil finne ut hva som plager henne. Hvorfor ønsker ikke legene å finne ut grunnen til problemene. Jeg takket fint nei og har nå byttet fastlege! Kan man rapporter leger som man mener gjør en veldig dårlig jobb? I så fall hvordan går jeg frem.
Fire småtroll Skrevet 10. september 2012 #2 Skrevet 10. september 2012 Om du vil klage på en lege ringer du enten pasientombudet og får hjelp der eller direkte til fylkeslegen som er den som skal motta klagen. Jeg ville ringt pasientombudet først, han/hun skal være din "advokat" mot legestanden og kan hjelpe deg sette opp en klage. Har du forresten snakket med legen på helsestasjonen, i forbindelse med 1-års kontrollen f.eks. Det skal jo være en barnelege tilknyttet helsestasjonen og ofte kan det være en fordel å snakke med en lege som har spesialisert seg på barn. Du kan bare ringe helsestasjonen og be om å få en time hos legen der tror jeg.
mbea Skrevet 10. september 2012 Forfatter #3 Skrevet 10. september 2012 Barnelegen på helsestasjone har to råd, enten sove medisin eller at vi bare ignorerer henne fra 19 til 07. Hun sutre griner ikke, hun griner som av ubehag, og har flere andre symptomer på reflux. Ønsker å utrede henne for dette men er ingen som tar oss på alvor da hun legger godt på seg. Siden hun gjerne hyl griner, så har ikke jeg tenkt å ignorere henne i 12 timer. En mamma gjør ikke det. Siden helsestasjonen ikke har tatt oss på alvor, har vi endt opp hos fastlegen. Føler oss litt som en kasteball i dette systemet. Vurdere sterkt å bestille time hos privat lege.
lille sprelle Skrevet 10. september 2012 #4 Skrevet 10. september 2012 Løsningen med dop eller ignorering er hårreisende. Bytt fastlege og prøve en gang til!
mbea Skrevet 10. september 2012 Forfatter #5 Skrevet 10. september 2012 Ja har byttet, vurdere nå om jeg kan bestille time hos ny lege før byttingen trer i kraft 1 oktober. Vi ønsker jo bare å forstå hvorfor hun ikke sover. Og stakkar liten, hun trenger jo også søvn, er jo ikke bare oss voksne som trenger søvnen.
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 10. september 2012 #6 Skrevet 10. september 2012 Ring direkte til sykehus lege. Det gjorde jeg fikk en god lege med mye kunnskap om Reflux og fikk testet henne. Jeg tolerer ikke at mitt barn ikke har det godt, så da tar jeg faktisk saken i egne hender, og er mase mammaen fra helvete. Har dratt direkte til sykehuset flere ganger og ikle gått før vi har fått hjelp. Har alltid fungert og vært lurt for det har alltid vært noe galt!
Fire småtroll Skrevet 10. september 2012 #7 Skrevet 10. september 2012 Jeg har en nevø med reflux og ettersom jeg har forstått er det helt ufarlig å gi syrenøytraliserende så det første legen gjør ved mistanke om reflux er å gi det for å se om det hjelper. Nevøen min fikk syrenøytraliserende som første skritt i behandling og det hjalp med en eneste gang. Da visste de hva det var og han ble henvist til sykehuset for videre utredning. Kanskje du bare kan ringe legen du har byttet til selv om de ikke har trådd i kraft enda og spørre om det er en type syrenøytraliserende du kan kjøpe på apoteket for å prøve, om det har effekt ved dere jo hva det er...
Gjest vinterbrud Skrevet 11. september 2012 #8 Skrevet 11. september 2012 Angående reflux,så kan du heve hodenden på sengen hennes, så hun får sove med hode høyere opp. Dere kan også gi henne vann istedetfor melk ved kveldsmaten.Da melken kan lage slim som kan være irriterende for en med refluks. Ja,prøv en annen lege som kan sende dere til sykehuset for en ph-måling av barnet ditt. Da vil dere finne ut om det er reflux som plager henne,eller om det er noe annet.
mbea Skrevet 11. september 2012 Forfatter #9 Skrevet 11. september 2012 Har nå vert hos en annen lege som mente det var på høy tid å få målt ph, henvisning sent!!! Nå får vi prøve andre ting i mellomtiden, som å heve hode enden, mat typer, vann osv. Jobber med en klage på legen til fylkeslegen. Blir skikkelig sinna når de bare vil gi tabletter og ikke hjelpe. Veldig skuffende at vi har sånne leger.
~HelenMarie+3jenter~ Skrevet 11. september 2012 #10 Skrevet 11. september 2012 Kosthold har lite og ingenting å sei for småbarn med reflux. Men hev hodeenden og gi Titralac inntil videre. Den er ikkje så verst på smak og virker ok.
Prinsesse&Prins Skrevet 12. september 2012 #11 Skrevet 12. september 2012 Vi har hatt samme runde med vår sønn som fyller 1 år om noen uker. Vi har vært hos flere leger, før vi til slutt fikk en henvisning til barnepoliklinikken på sykehuset. Vi har blitt sendt hjem med resept på sove medisiner, og MYE annet, som vi ikke har hentet ut. Det viste seg da vi kom på sykehuset at gutten vår både har refluks, og mandler og polypper som må fjernes. Så det er bare å stå på... Det er forskjell på "true" gråt og "ubehag" gråt!! Må øgså si at vi la først om kosten etter at han ble utredet. Altså ikke juice, saft og andre sure drikker. Ikke tomatsauser, krydret mat og lignende. I tillegg gå vi siste måltid en stund før leggetid, slit at maten fikk "sekke" litt. Det hjalp MYE, men ikke nok så nå får han losec, og det hjelper veldig. Han har sovet med hevet hodeende siden han var liten, men det er ikke noe vits lenger, siden han sover så urolig, og turner litt rundt i løpet av natten. Ser frem til å få fjernet mandler og polypper også!
mbea Skrevet 12. september 2012 Forfatter #12 Skrevet 12. september 2012 Ja det er viktig å stå på. Tror det var lege nummer 5 som endelig hørte på oss og ikke bare sa at det går seg til, og vil dere ha med sove medisin. Nå venter vi bare på innkallelse, noen som vet hvor jeg kan sjekke vente tiden på sykehuset? Kan jeg ringe dit å høre?
Prinsesse&Prins Skrevet 12. september 2012 #13 Skrevet 12. september 2012 Ja det er viktig å stå på. Tror det var lege nummer 5 som endelig hørte på oss og ikke bare sa at det går seg til, og vil dere ha med sove medisin. Nå venter vi bare på innkallelse, noen som vet hvor jeg kan sjekke vente tiden på sykehuset? Kan jeg ringe dit å høre? På sykehuset vi bruker er det maks tre måneder vanligvis og maks to måneder hvis man blir prioritert. Bare å ringe å høre på sykehuset, evntuelt få de til å sette deg opp på liste hvis noen avbestiller.
mbea Skrevet 13. september 2012 Forfatter #14 Skrevet 13. september 2012 Ja jeg tenkte jeg skulle ringe, jeg søkte litt på nett og visst jeg lette riktig så var det 28!!! Uker vente tid på barnepolieklinikken. Det er jo galskap! Håper jeg leste feil
Prinsesse&Prins Skrevet 13. september 2012 #15 Skrevet 13. september 2012 Det tar tid, men vi har ihverfall opplevd at når man først kommer inn, så får du super oppfølging! og det er jo en liten trøst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå