Gå til innhold

Hvorfor er trilleturer så viktige egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klart det er viktig for mor å være i bevegelse. Men små babyer som bare ligger der i bagen og verken ser eller opplever noe har da ikke noe utbytte? Frisk luft får hun når hun sover ute i vogna.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo helt an på babyen og alderen. Man får sett litt annet enn husets 4vegger og det hjelper veldig på humør og alt.

En nyfødt baby er jo annerledes, men min gutt begynte å bli ganske var på hva som var utenfor vogna når han var rundt 2mnd. Han HATET å ligge nede i bagvognen, han måtte sitte oppe. Altså, jeg måtte bygge opp rggen sånn at han lå høyere opp, og kunne se alt han ville. Han satt ikke, bare så det er sagt. :P Hvis ikke så skrek han som en gal hele trilleturen. Så her var trilleturene viktig.. Sånn at han fikk sett litt mer en bare veggene hjemme. Men det er klart, man trenger jo ikke å gå 1-3turer hver dag. Her var det og en periode der vi nesten ikke gikk trilletur pga været. Ser ikke helt kosen med trilletur i 5grader og høstregn eller i minus 5grader og snøstorm..

Skrevet

Nei si det... Min unge hater vogna. Alle trilleturene ender med hylskriking og er ikke noe særlig for verken mor el barn. Ikke vil han sove ute i vogna heller, så han er desverre ikke ute hver dag... Håper så inderlig han kan bli mer glad i vogna når vi bytter til sportsdelen... Syns jo egentlig at det er koselig å trille og hadde gledet meg til det, men han vil visst ikke.

Skrevet

Sikkert like fint det, når hun er så liten at hun ikke ser noe utenom bagen likevel. Min har begynt å ligge og kikke opp på trærne vi triller forbi når han er våken. Men tviler på at dette er veldig viktig for hans utvikling... Kanskje han blir ekstra glad i trær? En villmarkens sønn :-)

Skrevet

Jeg har aldri tenkt på trilleturer som viktig for babyen, bare for mammaen.

Skrevet

Tenker også at det er viktigst for mammaen.

Babyen min hater vogna og de fleste forsøk på trilletur ender opp med at hun må bæres så jeg stresser ikke så mye med det. Blir bedre når vi kam bytte til sportsvogn.

Skrevet

Regner med du er inspirert av innlegget om babyen på 7 mnd som stort sett lå alene på gulvet og fikk 1-2 turer i uka? Vel, moren spurte etter tips og råd og da ble hun anbefalt trille oftere tur. Mine barn satt jo i vognen på denne alderen og elsket sitte der på tur. Alle gjør ikke det men det går an være ute på andre måter med et barn på denne alderen. Syns det er rart noen skriver her inne at barna var klare for bhg når de var 10 mnd(har sett tråder på det) mens andre igjen mener det er helt ok å vokse opp alene på gulvet.

Ja, jeg vet forskjellige svarer men ble trist av den tråden og håper det var trolling. Syns synd på barnet. Og selv om barnet ikke gjølr motstand og ligger der og virker ha det ok så kan det komme av at hun ikke vet om annet.

Ikke mange mnd til barnet fyller 1 år- tiden går raskt. Hvorfor er det så mye viktigere være ute da? Et barn på 7 mnd får MYE stimuli av en trilletur hvor hun får se og oppleve.

Skrevet

Dei fyrste mnd er det nok viktigast for mor, men når ungen vert så stor at den sit i sportsvogn og kan sjå rundt seg, så har mange glede av å sjå litt på verda frå den trygge plassen sin i vogna. Gjerne med ansiktet vendt mot mor/far slik at det er lett å prate om det ein ser og få blikkontakt.

Me har ein ganske fredeleg turveg, og eg syntes det var kjekt å kunne vise ungane blomar som voks langs vegen og som dei kunne rive litt i, fuglar, sjå på båtar frå ei stor bru osv.

Det er iallefall ei grei avveksling og frå å berre ligge på golvet med dei same leikane rundt seg, og stimulerar og gjev impulsar på ein annan måte.

Skrevet

Jeg svarte også i den andre tråden - jeg kommer til å ha babyen sovende ute så ofte som mulig, bortsett fra når termometer viser 10 minus og kaldere (noe det er MYE av her). Har dessverre ikke helse til å gå turer hver dag på grunn av respirasjonssykdom, så blir max 2-3 turer i uka her også. Vi kjører mye scooter på vinteren da, med slede til barna, så blir opplevelse for barnet likevel selv om man ikke trimmer.

Skrevet

Her er det veldig lite trilleturer men er mye ute med han så han får leke.

Han er snart 11 mnder å protoserer høylydt på å måtte være i vognen.

Ser ikke poenget med å tvinge han til trilletur da,når han heller kan leke i sandkassen å sånn ting istedet.

Skrevet

Nei si det... Min unge hater vogna. Alle trilleturene ender med hylskriking og er ikke noe særlig for verken mor el barn. Ikke vil han sove ute i vogna heller, så han er desverre ikke ute hver dag... Håper så inderlig han kan bli mer glad i vogna når vi bytter til sportsdelen... Syns jo egentlig at det er koselig å trille og hadde gledet meg til det, men han vil visst ikke.

Hei, sliter han med å ligge andre plasser og? Dattera til ei venninne hadde låsninger i rygg og nakke som ga ubehag i vogn og bilstol. Er lettere nå etter behandling. Kom bare til å tenke på om det var en mulighet.

Skrevet

Ingen som sier at man må trille da. Men for mange er det jo en grei måte å komme seg ut av huset, få litt luft og bevegelse. Det kan være hyggelig å trille sammen med andre. Jeg hadde en baby som var veldig mye våken og krevde mye bæring og stimuli. Det var vanskelig å få henne til å sovne og hun sov korte økter av gangen. Da ble jeg jo ofte sliten både i rygg og armer og i hodet og det var deilig å pakke henne nedi vogna og gå en tur for da fikk jeg litt avveksling og "pause".

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Er nok mer viktig for mamma, sånn, første 6-12 mnd. Godt å komme seg litt ut, og i bevegelse. Og det beste er vel at ungen får sovet godt, mens man selv får en trim tur ;) Hvertfall slik det er for meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...