Anonym bruker Skrevet 9. september 2012 #1 Skrevet 9. september 2012 Jeg vet sikkert for lite om PALS - men av det (lille?) jeg har lest og hørt er jeg ikke bare postivt innstilt. Nå får jeg vite at barnehagen skal begynne å bruke PALS. Dette gjelder alle avdelinger og alle barna. Min første intensjon er at jeg får helt fullstendig noia av at min 2-åring skal bli kategorisk "oppdratt" i ett slikt system. Jeg får lyst til å slutte i jobben, drite i en lang utdannelse og heller bli bollebakende husmor som henger lakener i solen og banker tepper hver fredag - med barna hjemme til de er godt gift. Seriøst, så får jeg helt angst. Så si noe positivt....noen....
Anonym bruker Skrevet 9. september 2012 #2 Skrevet 9. september 2012 Hva er negativt med at barnehagen kan oppnå Bedre læringsmiljø og trivsel for barne og ansatte – felles verdier og normer Felles ansvar for problemløsning av vanskelige situasjoner Mindre bråk og uro Bedre læringslyst og motivasjon økt kompetanse og mestringslyst Bedre samarbeid mellom barnehage – hjem http://www.atferdssenteret.no/positiv-atferdsstoette-i-skolen/category128.html
VinterSol+2 Skrevet 9. september 2012 #3 Skrevet 9. september 2012 Jeg ville for det første protestert. Og om ikke det hjalp, tatt barnet ut av barnehagen og begynt i en ny. Jeg har ikke noe til overs for den typen behavioristisk tankegang som PALS og tilsvarende systemer representerer. Vi har også bl.a pga dette, valgt å flytte vårt barn til en annen skolekrets enn den vi tilhører. Så nei, du får ikke noen positive argumenter fra min side. Å innføre PALS i barnehagen gir meg gåsehud!
Anonym bruker Skrevet 9. september 2012 #4 Skrevet 9. september 2012 Hva er negativt med at barnehagen kan oppnåBedre læringsmiljø og trivsel for barne og ansatte – felles verdier og normer Felles ansvar for problemløsning av vanskelige situasjoner Mindre bråk og uro Bedre læringslyst og motivasjon økt kompetanse og mestringslyst Bedre samarbeid mellom barnehage – hjem http://www.atferdsse...ategory128.html Ja det høres riktig flott ut..... Men det er mye tilsynelatende flott man kan oppnå (utad) med ulike slags midler. Betyr ikke at middelet er like flott?? Og i en småbarnsavdeling? Vi snakker tross alt 1-3 år! HI
Anonym bruker Skrevet 9. september 2012 #5 Skrevet 9. september 2012 Jeg ville for det første protestert. Og om ikke det hjalp, tatt barnet ut av barnehagen og begynt i en ny. Jeg har ikke noe til overs for den typen behavioristisk tankegang som PALS og tilsvarende systemer representerer. Vi har også bl.a pga dette, valgt å flytte vårt barn til en annen skolekrets enn den vi tilhører. Så nei, du får ikke noen positive argumenter fra min side. å innføre PALS i barnehagen gir meg gåsehud! TAKK.....da er det ikke bare meg. HI
Anonym bruker Skrevet 9. september 2012 #6 Skrevet 9. september 2012 http://ringblomst.no...toratet-om-PALS Denne linken gjorde ikke ting bedre. HI
BareMas Skrevet 9. september 2012 #7 Skrevet 9. september 2012 Kan du gi oss uvitende litt innføring i hva som gjør deg skeptisk til PALS? Gjorde ett raskt søk på nett, men fant bare slike "glansbilder".
Mami_ Skrevet 9. september 2012 #8 Skrevet 9. september 2012 PALS har som mål å styrke samarbeidet i gruppen og oppnå en felles kultur (i ditt tilfelle) barnehagen. Dette vil vise seg med at barna har en felles regelforståelse og bedre samhandling blant barna. Her ska de voksne være tydelige på hvilke forventninger de har til barna. PALS skal også annerkjenne barnas positive handlinger. Ved å rose barnet når det gjør noe som er bra og positivt, vil barnet få lyst til å fortsette å gjøre dette for å oppnå ros og annerkjennelse. Dette er en mye bedre tilnærming enn å kun reagere når barna gjør noe som er negativt. Noen skoler/barnehager bruker bra-kort, andre ikke. Det viktigste med PALS-modellen er hvordan de voksne legger til rette miljøet og fremtoningen sin ovenfor barna for å oppnå et positivt og støttende miljø. Selv synes jeg modellen er best uten bruk av bra-kort, for det skaper unødvendig mye "styr" i timene (er lærer), men prinsippene og tenkningen bak modellen er jeg veldig for. Jeg synes vi lærere burde fokusere mest på de positive handlingene elevene gjør framfor å kun kjefte og gi negative tilbakemeldinger på utagerende elever. Hva er det du ikke liker med PALS?
Anonym bruker Skrevet 9. september 2012 #9 Skrevet 9. september 2012 " Hva er det du ikke liker med bl.a PALS?" Er ikke HI men tillater meg å svare allikevel. Jeg sliter med programmer ala PALS rett og slett fordi jeg er imot en "skjematisk" tilnærming til læring og oppdragelse. Jeg er skeptisk fordi denne typen program tar fokuset vekk fra enkeltbarnet og dets behov, og krever at alle barna skal passe inn i en forhåndsdefinert mal. Jeg mener at hvert enkelt barn skal sees som det er og behandles deretter. Og fordi det er feil å vurdere barn etter en forhåndsdefinert mal for hva som er et normalt barn, i stedet for å innse at langt de fleste barn er "normale" og behandle dem ut fra de behov de måtte ha. At et barn f.eks er mer innesluttet eller litt mer aktivt enn andre betyr ikke nødvendigvis at det er noe galt med dette barnet, selv om det ikke er helt som alle andre ...
Anonym bruker Skrevet 9. september 2012 #10 Skrevet 9. september 2012 Jeg liker ikke PALS. Det er blant annet bra kortene jeg reagerer på, hva gjør den eleven som ikke blir sett og ikke får brakort da? Det er da nok av andre metoder man kan jobbe for å se barna og vi tilrettelegger et godt læringsmiljø? Hva med "Jeg kan" som gikk som en farsott over landet for noen år siden? Vi la jo ned mange timer med å lære det og etter 2 år var det utdatert. Jobbet for å se barnet, annerkjenne det barna gjorde, trekke frem det positive barnet gjore ikke det negavtive. viste bilder til barna med, barn i forskjellige sitvasjoner, er dette bra ? hva er greit? osv osv. Jeg hadde blitt skeptisk om barnehagen skulle ha brukt så mye penger på og lære opp personalet. Hvorfor ikke satse på "Vær raus"? Hva skjedde med siraff språket? og den non verbale...husker ikke hva det kaltes.. Eller når alle så på Jesper Hjul som en gud? skaptisk til sånne pedagogiske bølger...
Mami_ Skrevet 9. september 2012 #11 Skrevet 9. september 2012 " Hva er det du ikke liker med bl.a PALS?" Er ikke HI men tillater meg å svare allikevel. Jeg sliter med programmer ala PALS rett og slett fordi jeg er imot en "skjematisk" tilnærming til læring og oppdragelse. Jeg er skeptisk fordi denne typen program tar fokuset vekk fra enkeltbarnet og dets behov, og krever at alle barna skal passe inn i en forhåndsdefinert mal. Jeg mener at hvert enkelt barn skal sees som det er og behandles deretter. Og fordi det er feil å vurdere barn etter en forhåndsdefinert mal for hva som er et normalt barn, i stedet for å innse at langt de fleste barn er "normale" og behandle dem ut fra de behov de måtte ha. At et barn f.eks er mer innesluttet eller litt mer aktivt enn andre betyr ikke nødvendigvis at det er noe galt med dette barnet, selv om det ikke er helt som alle andre ... Jeg skjønner hva du mener, og det er nok mange skoler som har fokusert litt for mye på bra-kortene og skjemaer for disse. Hovedpoenget bak PALS er ikke det skjematiske, men fokus på positiv fremtoning og et godt læringsmiljø. Selv om alle barn er ulike, er de fortsatt nødt til å forholde seg til de samme reglene som de andre barna. Man skal også være høflig og hjelpsom selv om man er innesluttet. Det er enhver lærers oppgave å se hver enkelt elev, uansett om den gjør mye eller lite ut av seg. Dette har ikke så mye med PALS og gjøre, men er en stor del av jobben vår uansett hvilken pedagogisk plattform skolen har. Vi har ansvar for alle elevene i en klasse, og dermed skal også alle bli sett og annerkjent. Hvorvidt du oppfatter at det er sånn, er en annen sak.
Mami_ Skrevet 9. september 2012 #12 Skrevet 9. september 2012 Jeg liker ikke PALS. Det er blant annet bra kortene jeg reagerer på, hva gjør den eleven som ikke blir sett og ikke får brakort da? Det er da nok av andre metoder man kan jobbe for å se barna og vi tilrettelegger et godt læringsmiljø? Hva med "Jeg kan" som gikk som en farsott over landet for noen år siden? Vi la jo ned mange timer med å lære det og etter 2 år var det utdatert. Jobbet for å se barnet, annerkjenne det barna gjorde, trekke frem det positive barnet gjore ikke det negavtive. viste bilder til barna med, barn i forskjellige sitvasjoner, er dette bra ? hva er greit? osv osv. Jeg hadde blitt skeptisk om barnehagen skulle ha brukt så mye penger på og lære opp personalet. Hvorfor ikke satse på "Vær raus"? Hva skjedde med siraff språket? og den non verbale...husker ikke hva det kaltes.. Eller når alle så på Jesper Hjul som en gud? skaptisk til sånne pedagogiske bølger... Jeg er enig med deg ang. bra-kortene, men jeg liker fortsatt tankene bak PALS. Har jobbet på en skole som fort la fra seg bra-kortene, men jobbet etter de samme ideene for positiv atferd og støttende læringsmiljø. PALS handler mest om å styrke samarbeidet i klassen og oppnå en felles kultur. Samt å annerkjenne de positive handlingene og på den måte få elevene til å fortsette med denne positive atferden da eleven ser at det generer ros og positiv oppmerksomhet.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2012 #13 Skrevet 9. september 2012 Kjenner ikke så mye til det men det jeg har hørt er ikke bra. Ett vennepar skal nå flytte datteren sin fra en slik bhg på grunn av at de IKKE er fornøyde
VinterSol+2 Skrevet 10. september 2012 #14 Skrevet 10. september 2012 Et av mine hoveproblemer ar feks synet på læring og motivasjon. I stedenfor å trigge barnas indre motivasjon (som de har naturlig) for å lære seg nye ting, satser man på belønning og ytre motivasjon, ala belønninger osv. Det er lett å si at man skal fokusere på barnas positive adferd ved å belønne den, men fravær av belønning er likefult en negativ reaksjon/straff. Jeg tror ikke det gavner oss å skape et samfunn der barna ikke lærer å gjøre noe fordi de har øyst, men fordi de tenker "hva får jeg ut av det" Jeg tror ikke det gavner oss å måle alle barn opp mot en standard, da skaper vi samfunnstapere Jeg tror ikkepå å frata pedagogene deres ansvar og mulighet for å se enkeltindivider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå