Gå til innhold

Dere med skolebarn 1,2,3, eller 4 klasse. Vil dere se hit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som nå er begynt i 1 klasse.

I morgen skal vi i foreldresamtale med klassestyrer, og lurer i den forbindelse å ta opp dette med ferdighetsnivå i de ulike fagene.

Det er vanskelig å vite hva som er adekvat for de ulike trinnene, og selv om variasjonen er bred, så har de vel ulikt pensum de skal igjennom hvert år.

Hva lærer barna som går i 2, 3 og 4 klasse innen norsk og matematikk f.eks?

Noen som vet?

Lurer på å ta opp med lærer i morgen, da sønnen vår allerede synes leksene er kjedelige.

Han regner nå etter gangetabellen og ganske avanserte mattestykker, samt leser både store og små bokstaver flytende.

Leser ganske tykke bøker allerede. Skriver "alt" selv også.

Aner ikke hvor mye vi skal legge i dette eller om dette naturlig jevner seg ut, eller om det er flere i klassen som kan dette.

Vil ei heller fremstå som foreldre som innbiller seg at de har et vidunderbarn, samtidig som jeg ikke ønsker at han skal miste motivasjonen eller stagnere selv.

Råd og tips ønskes.

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste er jo om han forstår det han regner ut, og ikke bare klarer algoritmen, feks. Men jeg ville nok tatt det opp med lærer, om ikke hun/ han tar det opp først da ;) Om han har vist på skolen at han leser godt og kan regne en del, så er det lurt at han får utfordrende nok lekser. Og det får han sikkert snart også, det tar nok bare litt tid å bli ordentlig kjent, han har jo ikke gått på skolen så lenge :)

Skrevet

Tja, du kan gjerne nevne at han kan gangetabellen f.eks og at dere gjerne vil at han skal ha tilrettelagt undervisning i noen av fagene. Det er fort gjort å bli avfeid, for det er merabeid for læreren, men dere gjør nok lurt i å være både frampå og litt ydmyke. Hør hva læreren sier før dere kommer med deres ønsker og 'krav'.

Mitt barn går i andre klasse, og i forhold til pensum fra første husker jeg ikke så mye, men det er ikke rare greiene de skal lære; helt basic matte og lesing opp til det nivået de klarer. Litt muntlig engelsk, men ingenting skriftlig.

Lykke til og stå på.

Skrevet
Har en sønn som nå er begynt i 1 klasse. I morgen skal vi i foreldresamtale med klassestyrer, og lurer i den forbindelse å ta opp dette med ferdighetsnivå i de ulike fagene. Det er vanskelig å vite hva som er adekvat for de ulike trinnene, og selv om variasjonen er bred, så har de vel ulikt pensum de skal igjennom hvert år. Hva lærer barna som går i 2, 3 og 4 klasse innen norsk og matematikk f.eks? Noen som vet? Lurer på å ta opp med lærer i morgen, da sønnen vår allerede synes leksene er kjedelige. Han regner nå etter gangetabellen og ganske avanserte mattestykker, samt leser både store og små bokstaver flytende. Leser ganske tykke bøker allerede. Skriver "alt" selv også. Aner ikke hvor mye vi skal legge i dette eller om dette naturlig jevner seg ut, eller om det er flere i klassen som kan dette. Vil ei heller fremstå som foreldre som innbiller seg at de har et vidunderbarn, samtidig som jeg ikke ønsker at han skal miste motivasjonen eller stagnere selv. Råd og tips ønskes. På forhånd takk!

Hei!

Her er hva vi lærere forholder oss til; http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=1

Men hver enkelt lærer kan gjøre som de vil, så lenge de har nådd målene etter 2.trinn, 4.trinn osv.

Men uansett hva som står i planene har lærere nødt til å gi tilpasset opplæring. Det vil også si at elevene skal få nok utfordring på skolen. Snakk med læreren om det. :) Det høres ut som om dine barn bør få noe å bryne seg på :)

Lykke til!

Skrevet

Jeg synes han er som 3 klassing å regne. Mulig han må starte der eller ihvertfall i 2 klasse. De har sikkert tester han kan ta for å se hvilket nivå han er på.

Skrevet

Det er klart dere kan ta det opp med læreren, men du må huske at skoleåret såvidt har begynt så læreren må få litt tid til å bli kjent med elevene og nivået deres.

Har selv en gutt som både leste og regnet da han begynte på skolen, men det gikk helt greit. Elevene ble testet og delt inn i grupper etter kunnskapsnivå, de elevene læreren kalte "reserlesere" fikk litt andre oppgaver, og i matte fikk de stensilert opp ekstraoppgaver de kunne gjøre. De måtte følge undervisningen, for læreren må jo være sikker på at all kunnskapen og tallforståelse er på plass, men siden sønnen min allerede kunne det regnet han fort gjennom de obligatoriske oppgavene og da fikk han utdelt nye som var vanskeligere.

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger.

Ja, har ingen planer om å lage mye merarbeid for læreren, men en ekstra bok han kan regne i, kan han ikke få det tro? Eller må ha fortsette å ringe rundt antallet en og to?

Han forstår veldig godt matte, både dele, gange og mattestykker med hundredeler.

Han sitter jo hver dag og himler med øynene til leksene... merker jeg gruer meg hver dag jeg sier at nå må vi gjøre lekser...

Skrevet

HI igjen.

Tusen takk for svarene her.

Vi vil gjerne at han skal være med på ordinær undervisning også, men tenkte mer i retning ekstra bøker med mere utfordringer for ham.

Skrevet

Aiaiai - dere er nok på vei mot en temmelig hard vegg å stange hodet i..................

Vi har ei på 9 år som har litt samme historie som ditt barn. Hun er best i alt i klassen, og var tidlig ute med alt. Skrev eget navn da hun var tre.

Derfor mente vi at hun kunne få oppgaver og lærdom tilpasset hennes nivå - noe rektor viser til i alle skrytetaler. Dette viser det seg at skolen aldeles ikke har tid eller ressurser til. Men de ressurssvake barna får selvsagt ekstra ressurser. Dette synes vi er urettferdig siden man fort blir skolelei når man ikke får riktig oppfølging. Har tilogmed vært i møter med klasselærer med dette - uten å få mer hjelp.

Vi fikk beskjed om å følge opp selv med oppgaver hjemme...

Vår 4.klassing har lest hele harrypotter-serien tre ganger og er i gang med flere fantasybøker nå. Hun har alt rett på matteprøvene og kan eksempelvis å legge sammen alt og regne ut hvem som er vinneren i yatzi, trekke ifra store tall, gange og endel brøk. Hun forstår temmelig mye engelsk (spesielt siden vi kjører ekstralekser hjemme på nettopp dette) og interesserer seg veldig for de "store" spørsmålene (Hvor kommer vi fra? Er det en mening med livet? hvor gammelt er universet? hva skjer når vi dør?)

Det er ikke bare de ressurssvake barna som er en utfordring, men også de som er ressurssterke! De er så lette for læreren siden de lærer det meste den første gangen de får det fortalt, men trenger faktisk å få tilpasset sin undervisning istedet for å måtte vente på de andre -- det er kjedelig det!

ønsker dere lykke til - og dere må kjempe på for å få rett nivå til deres barn!!

Skrevet
Takk for tilbakemeldinger. Ja, har ingen planer om å lage mye merarbeid for læreren, men en ekstra bok han kan regne i, kan han ikke få det tro? Eller må ha fortsette å ringe rundt antallet en og to? Han forstår veldig godt matte, både dele, gange og mattestykker med hundredeler. Han sitter jo hver dag og himler med øynene til leksene... merker jeg gruer meg hver dag jeg sier at nå må vi gjøre lekser...

Jeg håper at læreren allerede har merket dette! Og selvfølgelig skal han få andre bøker. Det er tull å la han sitte med bøker han kan. Ikke tenk på merarbeid for læreren, det er jo det som er jobben vår! Han burde få egen ukeplan med andre lekser i andre bøker. Hadde det vært minelev burde han fått litt undervisning på sitt nivå også. Desverre er det sjeldent man flytter elever opp i andre klasser i Norge, selv om det høres ut som om han burde begynt et år tidligere. Hvis han kan dele og hundredeler er han på mellomtrinnsnivå i matte.

Fortell læreren om dette, så finner dere sikkert en løsning. Men stå på og følg med så han ikke blir skolelei som 1. klassing.

Skrevet

Heo og tusen takk igjen for så fine tilbakemeldinger.

Vil på ingen måte fremstå som en ufordragelig mor som har altfor høye tanker om sitt eget lille barn.

Synes det er vanskelig så lenge jeg ikke vet hva de andre i klassen mestrer eller ei.

Trist å høre at du har måttet stå sånn på for datteren din. Det med ressurser er et sårt tema i dagens effektiviseringssamfunn. Dessverre.

Han her regner også ut resultatene på yatziblokka. Så forstår at han synes det er tråkig å ringe rundt mengden 1 i matteboken.

Grunnen til at jeg spurte her er at vi skal på første foreldremøte i morgen...

Skrevet
Takk for tilbakemeldinger. Ja, har ingen planer om å lage mye merarbeid for læreren, men en ekstra bok han kan regne i, kan han ikke få det tro? Eller må ha fortsette å ringe rundt antallet en og to? Han forstår veldig godt matte, både dele, gange og mattestykker med hundredeler. Han sitter jo hver dag og himler med øynene til leksene... merker jeg gruer meg hver dag jeg sier at nå må vi gjøre lekser...
Jeg håper at læreren allerede har merket dette! Og selvfølgelig skal han få andre bøker. Det er tull å la han sitte med bøker han kan. Ikke tenk på merarbeid for læreren, det er jo det som er jobben vår! Han burde få egen ukeplan med andre lekser i andre bøker. Hadde det vært minelev burde han fått litt undervisning på sitt nivå også. Desverre er det sjeldent man flytter elever opp i andre klasser i Norge, selv om det høres ut som om han burde begynt et år tidligere. Hvis han kan dele og hundredeler er han på mellomtrinnsnivå i matte. Fortell læreren om dette, så finner dere sikkert en løsning. Men stå på og følg med så han ikke blir skolelei som 1. klassing.

Tusen takk for svar.

Blir spennende å høre hva læreren sier i morgen. Hun virker som en kjempejente, så håper vi kan finne en løsning sammen. Kan jo hende hun vil avvente litt også, siden det er så tett opptil skolestarten.

Du virker jo selv som en topp! lærer:)

Skrevet
Heo og tusen takk igjen for så fine tilbakemeldinger. Vil på ingen måte fremstå som en ufordragelig mor som har altfor høye tanker om sitt eget lille barn. Synes det er vanskelig så lenge jeg ikke vet hva de andre i klassen mestrer eller ei. Trist å høre at du har måttet stå sånn på for datteren din. Det med ressurser er et sårt tema i dagens effektiviseringssamfunn. Dessverre. Han her regner også ut resultatene på yatziblokka. Så forstår at han synes det er tråkig å ringe rundt mengden 1 i matteboken. Grunnen til at jeg spurte her er at vi skal på første foreldremøte i morgen...

Da er det et naturlig tema!! Gratulere så mye med første skolebarn :-) spennende tid nå framover ....

Skrevet

Ikke vær bekymret for merarbeid for læreren. Gutten din har rett til tilrettelagt undervisning. Dersom det ikke er en veldig liten skole er det dessuten sikkert flere barn på trinnet som trenger litt ekstra utfordringer ;)

Her tas de beste fra klassene ut av matematikktimene, og så får denne gruppen oppgaver og undervisning tilpasset nivået. Leksene på skolen til barna mine deles i tre nivå. Slik får de fleste noe å strekke seg etter, samtidig som de slipper å kjede vettet av seg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...