Gå til innhold

Inspirert: samboere og økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere om denne situasjonen?

En gutt og en jente, alder 20 år, flytter sammen i leid leilighet. Ingen barn. Den ene studerer og jobber litt ved siden av. Den andre jobber 100 %.

Hvordan fordele utgifter? Likt? I så fall når endrer dette forholdet seg? Når man får barn, har bodd sammen x antall år, den ene tjener betraktelig mer enn den andre?

Hva om den ene får økonomisk hjelp av foreldrene? Fortsatt lik fordeling?

Jeg har mine meninger om dette, men vil gjerne høre deres først. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det er riktig at de deler utgiftene 50/50. Hvis en av dem får stønad fra foreldrene går dette til den halvdelen av utgiftene som "tilhører" den som får stønaden. Om de skal dele utgiftene på en annen måte senere får de finne ut av det selv, men jeg tenker at de bør være trygge på forholdet før de tenker på å ha felles økonomi.

Skrevet

Synes det er rimelig å dele likt fram til man er klar for mer forpliktende forhold. Dette kan bare defineres av paret selv. For oss var det når vi planla barn.

Gjest overlord
Skrevet

Vi flyttet sammen som veldig unge og hadde separat økonomi til vi giftet oss da vi var 25 (fikk barn etter dette).

Gjest overlord
Skrevet
Vi flyttet sammen som veldig unge og hadde separat økonomi til vi giftet oss da vi var 25 (fikk barn etter dette).

Betalte altså halvparten hver av husleie, strøm osv, men mat og andre innkjøp var vi ikke nazi på hvem av oss som betalte.

Skrevet

Tenker også at det er riktig at de deler 50/50 på alle faste utgifter. (ingen barn og ikke gift) Vil også anbefale egen felleskonto for mat/husholdningsartikler som begge betaler et fast beløp inn til. Begge har kort og tilgang til denne kontoen. Gir veldig god oversikt over forbruk og "sikrer" penger til det nødvendigste. :)

God styring på økonomien hindrer mange uenigheter! :)

Skrevet

Godt å se at jeg er på bølgelengde med dere her. Sønnen min har akkurat blitt samboer. Ingen uenigheter, altså. Greit å vite hva som er riktig for de unge som nå er blitt voksne. :)

HI

Skrevet

Jeg og mannen delte 50/50 til vi giftet oss og fikk barn. Syns det var veldig rettferdig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...