Gå til innhold

Har vi råd til et hus til 2,7 millioner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det nettopp ble spurt et liknende spørsmål her i kveld, men jeg prøver meg likevel.

Drømmehuset vårt ble nettopp lagt ut for salg! Men det koster litt mer enn jeg innbiller meg vi får lån til. De vil ha 2,7 for det. Vi har et hus fra før, når vi selger det regner jeg med at vi vil ha rundt 400 000 i egenkapital. Vi tjener endel over 700 000 i året tilsammen. I tillegg er det en liten hybel på det nye huset som vi kan leie ut for en liten sum.

I tillegg har vi 240 000 i studielån og 100 000 i billån.

Vi har DnB som bank nå, og jeg tror aldri i livet at de vil gi oss såpass i lån. Men hvilke banker er "snillere" enn DnB. Vi har ikke noe stort forbruk og vi vil fint klare å betjene et lån som er endel større enn det vi har nå. Kan vi bruke det med utleiedelen som et argument for å få et større lån enn vi ellers ville fått?

Huset ble lagt ut i dag, så vi skal kontakte banken på mandag. Men jeg sitter her og drømmer og fantaserer nå i kveld, derfor spør jeg dere om råd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs hvor mange barn dere har vil jeg tro, og hva dere betaler pr mnd i andre faste utgifter.

Er det mulig å øke inntekten noe? øke en stilling eller ta en liiiten ekstrajobb?

Og er dere gode til å holde budsjett?

Skrevet

Utleiedelen teller i din favør helt klart. Og du får mer lån med en utleieenhet. Men pass på at denne er bygd som utleieenhet så du ikke får trøbbel senere.

Min erfaring er at de lokale sparebankene er mer ok å ha med å gjøre enn de store.

Skrevet

Vi har et barn på 2 år.

Jobber fullt begge to.

Vi klarer oss som sagt ganske bra nå, og kan godt kutte ned på forbruket endel uten at det vil føles kjipt.

HI

Skrevet

Vi har 2.4 i boliglån, 400 000 i studielån, 200 000 i billån og 300 000 i lån på tomten vår. Altså 3 mill i lån. Vi jobber fullt og har ca 850 000 inn. Ingen utleie, så det skal nok gå bra for dere.

Men det skal sies at min mann har bygget huset selv, da han er snekker, og det betyr at taksten på huset er ganske mye høyere enn lånet, (4.7. mill.) noe som gjør at vi kommer innenfor grensen til å få lavere rente.

Vi lever ganske godt, så det går nok fint for dere.

Lykke til...

Skrevet

Har dere så mange forskjellige lån? Det lønner seg som regel å ha et lån... Ift renter...

Skrevet

Før vi bygget dette huset hadde vi billånet innen huslånet, og det er bare tull. Da blir du aldri ferdig å betale på bilen. Du betaler mindre hver mnd. men har fortsett lån igjen når en kjøper ny bil. Studielånet er et eget lån fordi det ikke har noen ting med hus og hjem å gjøre. Vi tok opp lån på tomten lenge før vi bygget huset og har det derfor i et eget lån. Om vi hadde tatt det inn i boliglånet, hadde vi ikke kommet under 65 % grensen for renter. Den er tatt vekk idag, ingen som får det lenger, men siden vi hadde det da det ble tatt vekk, har vi det fortsatt.

Derfor kan vi ikke ha alt i ett lån.

Skrevet

Ville tro at det går veldig bra!! Selv har vi årsinntekt på 1,2 millioner og kjøpte nettopp hus til 8,5 millioner (lån 6 millioner + 500 000 i studielån). Regner med å leve bra etter vi har laget til en leilighet i sokkelen :) Men så bruker vi ikke så mye penger på shopping..

Skrevet

Glemte å si at det er en stor fordel å lage et budsjett MED utleieinntektene, slik at du viser banken at dette er gjennomtenkt. Vi fikk forøvrig i de to største bankene - DnB og Sparebank 1.. #innlegg nr 10#

Skrevet

Før vi bygget dette huset hadde vi billånet innen huslånet, og det er bare tull. Da blir du aldri ferdig å betale på bilen. Du betaler mindre hver mnd. men har fortsett lån igjen når en kjøper ny bil. Studielånet er et eget lån fordi det ikke har noen ting med hus og hjem å gjøre. Vi tok opp lån på tomten lenge før vi bygget huset og har det derfor i et eget lån. Om vi hadde tatt det inn i boliglånet, hadde vi ikke kommet under 65 % grensen for renter. Den er tatt vekk idag, ingen som får det lenger, men siden vi hadde det da det ble tatt vekk, har vi det fortsatt.

Derfor kan vi ikke ha alt i ett lån.

Litt forskjell på ting da. For vi har bakt inn bil, båt og campingvogn i huslånet. Og pr idag (3 år etter) har vi gjeldfri bil, båt og campingvogn. Iom vi da har betalt ned på huslånet, og huset er økt i verdi.

Skrevet

Vi har mye bedre renter på huslånet enn på hva billån, båtliv og campingvognlån ville hatt. Derfor lønner det seg for vår del hvertfall. Alle bankene (3) vi har vært kunde hos har hatt det samme. Høyere rente på smålånene.

Skrevet

Tror dere kanskje kan få lånet, men er jo ikke sikkert det går for takst.Er vel heller uvanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...