Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #1 Skrevet 8. september 2012 Jeg hadde en ekstra time på helsestasjonen for å snakke om problemer jeg har hatt med min mor, som er psykisk syk (paranoide vrangforestillinger). Jeg er selv frisk, men har hatt et par lettere depresjoner for noen år siden. Fungerer normalt. Samtalen gikk ut på hvordan jeg skal forklare mine barn om hva som feiler deres mormor, hvorfor de ikke får sove der osv. Hvordan jeg skal forholde meg til henne, hva det har gjort med meg å ha en syk mor. Så presterer hs å si: har du også merket tegn til vrangforestillinger og andre symptomer moren din har? For denne sykdommen kan vel være arvelig. Ble litt satt ut jeg.. synes det var en upassende ting å si (hun er jo ikke psykolog heller).
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #2 Skrevet 8. september 2012 Syns ikke det var upassende i det hele tatt å spørre om det
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #3 Skrevet 8. september 2012 Jeg syntes ikke det hørtes upassende ut, men mye kan ligge i tonefall, hva slags kjemi dere har osv, og derfor vanskelig å bedømme for noen utenforstående. Men, det ER jo et reellt problem at endel psykiske lidelser har stor grad av arvbarhet knyttet til seg. Jeg synes dermed det er et relevant spørsmål. Hva er årsaken til at du følte det var upassende? Ble for for privat? For nært?
Gjest Trulte med to små Skrevet 8. september 2012 #4 Skrevet 8. september 2012 Jeg syns det virket lite taktfullt å si og hun kunne ha ordlagt seg noe annerledes.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #5 Skrevet 8. september 2012 Det var jo bare et spm , ingen beskylding. Men ville vel vært besparsom med hva jeg fortalte helsesøster, noen av de er ikke klok og bruker det de kan, for å få seg en stjerne i boken. Jeg har opplevd noe spes hos helsesøster, som resulterte at hun fikk en skrape av fastlegen min.
ScaryMama Skrevet 8. september 2012 #6 Skrevet 8. september 2012 (endret) Trenger vel ikke være psykolog for å spørre om det? Hun har ikke diagnostisert deg, bare stilt et spørsmål for å være sikker på at ditt barn blir godt ivaretatt... Endret 8. september 2012 av ScaryMama
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #7 Skrevet 8. september 2012 Det var vel helt greit for å evt. komme innpå problemstillingen.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #8 Skrevet 8. september 2012 Greit å se hva andre mener:) Tror rett og slett jeg opplevde det litt sårt at hun spurte på den måten, det ble litt for privat ja. Det er vel et sårt punkt.. siste jeg vil er jo å få denne sykdommen selv! Godt mulig jeg oberreagerer. TS
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #9 Skrevet 8. september 2012 Jeg hadde en ekstra time på helsestasjonen for å snakke om problemer jeg har hatt med min mor, som er psykisk syk (paranoide vrangforestillinger). Jeg er selv frisk, men har hatt et par lettere depresjoner for noen år siden. Fungerer normalt. Samtalen gikk ut på hvordan jeg skal forklare mine barn om hva som feiler deres mormor, hvorfor de ikke får sove der osv. Hvordan jeg skal forholde meg til henne, hva det har gjort med meg å ha en syk mor. Så presterer hs å si: har du også merket tegn til vrangforestillinger og andre symptomer moren din har? For denne sykdommen kan vel være arvelig. Ble litt satt ut jeg.. synes det var en upassende ting å si (hun er jo ikke psykolog heller). Hadde og reagert på den type fordommer! har og ei mor som er psykisk syk, aldri vært det selv, hun har alvorlige diagnoser bl.a schizofreni! aldri lagt skjul på det, hadde helsesøster stillt inngående spm hadde eg reagert som deg! synes de spør vel mye uansett og er litt for dømmend!!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #10 Skrevet 8. september 2012 Min mormor var suicidal (klarte det til slutt), min mor har hatt episoder med alvorlige depresjoner, og selv utviklet jeg alvorlig fødselsdepresjon/ble suicidal. Jeg var for langt nede til å kunne be om hjelp, og hadde i ettertid håpet at det ble oppdaget. Nå da jeg fikk sistemann så jeg at helsestasjonen hadde startet opp med et spørreskjema for å fange opp de som er utsatt. Kjempefint! Forstår at det er sårt, men det er viktig både for en selv og for familien rundt at slikt oppdages. Skulle virkelig ønske det ble mindre tabu rundt psykiske lidelser. Jeg vil ikke kalle det fordommer om helsesøster spør. Jeg vil heller kalle det fordommer at det blir reagert på spørsmål, hvis du skjønner (ad siste svar).
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #11 Skrevet 8. september 2012 Det kan jo hende at hun ville være sikker på at ikke den egentlige grunnen til at du hadde bestilt timen var at du har problemer selv du syns det er vanskelig å fortelle om. Det er lettere å svare ja på et direkte spørsmål enn å sette seg ned å fortelle alt av seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå