Gå til innhold

Får vi noen gang råd til hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer veldig på å flytte på bygden for å få råd til noe større. Liker Oss veldig godt i byen men da mÅ d bli i vår 73kvm stor leilighet.

Selger vi, så får vi ca 500 000 til egenkapital i tillegg til de 100 000 som står på bsu. Men vi har ikke mer enn knappe 800 tusen til sammen i inntekt og vi får vel ikke så mye lån. Alt skal jo betales Og vi skal leve litt..

Rekkehus osv her i området koster over 3mill:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har jo allerede råd til hus om dere flytter til et sted med lavere priser. Dere har valget :)

Skrevet

Seriøst??!!??!! Dere har masse i egenkapital og GOD råd i forhold til mange andre!

Vi sparer alt vi kan nå og er oppe i 60.000 i egenkapital. Har kausjonist på litt så vi får se hvordan det går. Dessuten har vi mindre enn dere i året 650.000 til sammen.

Blir dårlig av sånne innlegg!

Skrevet

Innlegget kommer fordi vi var i banken og de mente at vi hadde for liten inntekt til å få noe mer lån enn 2,3mill.. Så da ville jeg bare høre her hva som var vanlig m inntekt i forhold til lån.

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Kunne dere tenke dere å flytte da? er husdrømmen veldig viktig for dere? Man har det jo fint i leilighet også =)

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Dere får vel iallefal 1.5 i lån vel? eller 2 mill? Eller er jeg helt ute nå?

Jeg fikk det og hadde 300 000 EK

Skrevet

Vi har en samlet inntekt på ca 700.000,- i året og har lån på 2,3 mill. Vi har en del egenkapital så boligen har en verdi på ca 3,5 mill.

Jeg ville ikke lånt noe mer om jeg var dere, her går det akkurat rundt men vi har ikke mye å rutte med altså. Hverdagen går greit, men vi har ikke noe ekstra til ferier, dyre klær og impulshandling.

Skrevet

prøv å søke lån i annen bank

Skrevet

Vi har hatt ca 800000 i inntekt, og når vi kjøpte hus, ga vi 2,5 mill, har også litt billån, klarer oss fint, har 2 barn. Jeg ville nok begrenset meg til 2,5-2,6 i lån om dere ikke har mye lån fra før, og med 600 000 i ek har dere jo da råd til rekkehus. Dog ville jeg aldri betalt så mye for å ha folk vegg i vegg, da kan man jo liksågodt bo i leilighet.

Selv bor vi 1,5 mil utenfor en ganske stor by i Norge, her er det flotte byggefelt, med lekeplasser og barn i hvert eneste hus. Her får du flotte nyrere eneboliger med garasjer og hage og alt man trenger for under 3 mill. Bruker maks 20 min i bil til jobb, og det plager meg ikke i det hele tatt. Elsker å bo litt utenfor:-)

Verdt å tenke på, hadde jeg vært dere, hadde jeg tatt meg noen søndagsturer rundt og kikket på forkjellige boligområder litt utenfor byen,se på barnehager og hva som finnes i lokalmiljøet. En halvtimes kjøring blir man veldig fort vant til.

Skrevet
Innlegget kommer fordi vi var i banken og de mente at vi hadde for liten inntekt til å få noe mer lån enn 2,3mill.. Så da ville jeg bare høre her hva som var vanlig m inntekt i forhold til lån.

Vi har 2600000 i huslån, og ca 600000 i studielån.

Inntekter ca 900000 i året. Ny toyota syvseter uten billån.

Flinke til å spare, men liker god vin og sushi også.

Egenkapital på hus på ca 1,4 mill. Bor i leilighet i storby i et trygt, hyggelig og sentrumsnært område.

Så tror nok dere er gode for mer om dere kan litt økonomi og vet å vise banken det. Tre barn har vi og hihi

Skrevet

Flytt en halvtime unna og du sparer fort hundre tusner av kroner. Evt kan dere jo kjøpe et opppussingsobjekt. Jeg kjenner mange som har gjort det og tjent myyye penger på det.

Skrevet

Hva er det bankene pleier å gi i lån? Si man har 800 000 i EK og 400 000 i inntekt.

Trodde bankene ga rundt 3/3,5 ganger inntekten?

Noen som vet?

Skrevet
Lurer veldig på å flytte på bygden for å få råd til noe større. Liker Oss veldig godt i byen men da må d bli i vår 73kvm stor leilighet. Selger vi, så får vi ca 500 000 til egenkapital i tillegg til de 100 000 som står på bsu. Men vi har ikke mer enn knappe 800 tusen til sammen i inntekt og vi får vel ikke så mye lån. Alt skal jo betales Og vi skal leve litt.. Rekkehus osv her i området koster over 3mill:(

"Knappe 800 tusen tilsammen i inntekt....."

Unnskyld meg, men..inntekt på 800 000 i inntekt og 600 000 i egenkapital??

Dere har flust med råd til bolig OG klarer å leve i tillegg..

Skrevet

Vi hadde for 6 år siden 700 000 i EK og ca 800 000 i inntekt. Vi kjøpte enebolig til 5 000 000.

Nå er huset verd ca 6 000 000. og vårt lån er på 2 600 000. Dvs vi har nå 3.4 mill i EK og inntekten vår er ca 940 000.

Skrevet

hehehe... hva tror du de som eier boligen sin har i lån?

Og tror du alle hadde flust i EK da de kjøpte? Nei, få har det første gangen de kjøper.

Jeg eier boligen min, og hadde ikke EK i hele tatt. Men så fikk jeg kommunalt lån, og kjøpte et oppussingsobjekt for en billig penge. Og jeg har pusset opp det aller meste nå, over mange år. Av og til må man legge inn egeninnsats for å få til det man vil :)

Kan ikke si jeg syns litt synd på dere, engang.........

Skrevet

GÅr fortsatt an å få noe i Oslo til ok pris. Søndre Nordstrand feks?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...