Magia Skrevet 8. september 2012 #2 Skrevet 8. september 2012 Fra morgen til kvelds, i lange setninger. Det blir renere og renere også Moro! Synger gjør han også. Da smelter jeg helt.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #3 Skrevet 8. september 2012 Skravler som en foss, nærmest på inn og ut pust Begynner å få ganske stort ordforråd, snakker i hele setninger, synger de enkleste barnesangene og takket være leke-pc'en til Fisher Price kan hun også de fleste bokstavene i alfabetet. Men det kan stokke seg litt innimellom, hun kan bli veldig ivrig når hun skal fortelle noe og da leter hun mer etter ordene enn når hun er helt rolig.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #4 Skrevet 8. september 2012 Gutten min har pratet flytende siden han var 2 (er 2 1/2 nå). Alle lyder (rulle-r osv) på plass da, riktig tid (fortid/fremtid osv) på setningene. Han er nok tidlig ute med språket. Eller mener du hvor mye han prater i løpet av et døgn? Ja, skravla går jevnt fra han står opp til han legger seg, øra blir rimelig svette .
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #5 Skrevet 8. september 2012 Kan dere komme med et eksempel på en lang setning (ordrett) de har sagt som dere husker?
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #6 Skrevet 8. september 2012 Mine begynte å snakke da de var 10 mnd og når de var 2,5 år førte vi vanlige samtaler. De hadde da setninger på ca. 4-5 ord.
malla85 Skrevet 8. september 2012 #7 Skrevet 8. september 2012 Min datter på 2 år og 4 mnd prater kun setninger på to eller tre ord. ikke så veldig godt ordforråd, og i noen ord har hun en feil bokstav inni ordet, hvis dere forstår. Men det har kommet seg veldig bare den siste måneden
Magia Skrevet 8. september 2012 #8 Skrevet 8. september 2012 Tjaa, eksempel på lang setning kan være "**** vil ikke ta på pysjen nå, mamma", eller "kattepusene har ikke noe mat og de er så sultne i magene sine". Hehe, teite eksempler, men... Det han sliter med å lære seg språklig sett er når han skal bruke jeg, meg, din, du osv. Han kan f eks si om sine egne ting at de er "dine" fordi vi sier dine til han. Han kan også finne på å si "den er min" når han mener den er mamma sin f eks, siden jeg sier "min" når det er mamma sitt.
Gjest Dotto Skrevet 8. september 2012 #9 Skrevet 8. september 2012 Jenta mi på 2 år og 9 mnd snakker ekstremt mye og ekstremt rent. Sier setninger som " jammen mamma, jeg vil ikke legge meg enda, vil vere oppe litt til ", hun snakker egentlig flytende, såklart trøbler hun litt av og til, men for det meste flytende og rent.. Hun er ekstrem på å lære nye ord..Når min søster skulle konfirmere seg i mai, så sa jeg til jenta mi at vi skulle i konfirmasjon, og når vi dro ned så sa hun " åh, så mye god mat de har i konfirmasjonen! Og da hadde hun hørt ordet EN gang.. Hun sier også R, mmog har snakket rent siden hun var 1-1 og ett halvt år.. Ble visst skryteinnlegg dette, men la gå!
Mor Stratos Skrevet 8. september 2012 #10 Skrevet 8. september 2012 (endret) Min gutt prater når han er våken. Alltid. Babler i ett kjør. Han har et ganske godt ordforråd, men setningsoppbyggingen og uttalen kunne vært bedre. Men jeg er ikke bekymret så lenge han viser så god begrepsforståelse som han gjør. Han begynner å bli bevisst på språket og kan rette seg selv når han prater (stølve-støvel) pluss at han kan tulleprate med oss. Jeg tenker ofte "wow" når jeg møter jevnaldrende med klokkeklar uttale og lange setninger men det varierer så utrolig mye i denne alderen uten at det behøver å være unormalt. Edit: Vil bare legge til at utviklingen fra enkeltord til mer avansert språk med setninger o.l skjedde veldig fort. Det skjedde masse på de tre ukene fra vi fikk innkalling til vi møtte på 2-årskontrollen. Og han plukker opp noe nytt hver dag. :-) Endret 8. september 2012 av Mor Stratos
stearin Skrevet 8. september 2012 #11 Skrevet 8. september 2012 ? Min jente på 2 år og 4 mnd prater som en foss! Daaaagen lang. Hun synger også noen sanger, men sjelden en hel sang helt alene (uten at jeg synger med). F.eks. Ro, ro til fiskeskjær synger hun halvveis. Samme med Bæ, bæ lille lam. Samt noen sanger på det andre språket hun kan. Snakker med setninger, men blander de to språkene hun kan veldig mye. Ikke enkelt for en som kun kan norsk å forstå hva hun mener:-) hehe Hun kan ikke si bokstaven R. Og enkelte ting er selv for meg vanskelig å forstå. Hun kan heller ikke sette riktig ord på alt. Eksempler på setninger: - Mamma og **** fære å sykle - Dukken ligger i vogna, *** triller vogna - Der kommer bestemor og bestefar med bilen - ***** drar ut og leker med tante Ikke lange setninger, men det er vel heller ikke forventet i denne alderen? Hun har nylig begynt å snakke slik. Hun gikk fra å kun sette sammen 2-3 ord til lengre setninger nesten over natta. Så hun tok et realt hopp i utviklingen, helt plutselig.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #12 Skrevet 8. september 2012 Min gutt er 2 1/2 år, og har akkurat begynt å snakke i setninger. Han har ikke vært tidig ute med språket. Helt frem til sommeren har han bare sagt ett og ett ord. Men bare på noen få måneder har det eksplodert. Han har et veldig tydelig kropsspråk så det er lett å skjønne hva han mener og hva han prøver å fortelle. Han har fortalt i barnehagen at han har vært på båttur med mormor og bestefar, at de fisket og at de skar opp fisket etterpå. Ble veldig overrasket da barnehagetanten spurte om det stemte - for jeg eller pappan hadde ikke sagt noe om det Ble stolt av at han klarte å fortelle det Han snakker IKKE i ett sett hele tiden. Han kan sitte stille og leke seg eller sitte stille og tegne, se tv, lese i bok osv. Syns det er heeelt greit at han ikke snakker uavbrutt fra morgen til kveld
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #13 Skrevet 8. september 2012 Min lille på to og et halvt snakker veldig mye og er oppe i setninger på 8-10 ord. F. eks. "Jeg skal til barnehagen og leke med **** og det er gøy/hun er snill/jeg gleder meg" "Mamma, jeg er ferdig og sove, har du sovet godt? Det har jeg og det har hinkel pinkel også" Den siste sier hun veldig ofte
Hybelkanina Skrevet 8. september 2012 #14 Skrevet 8. september 2012 Min gutt på 2 år og 2 mnd prater som en foss, vi kan føre lange samtaler med ham uten problemer. Har telt opp til 11 ord pr setning. Har skjedd utrolig mye bare de siste månedene. Han synger også, kan hele bæ bæ lille lam, so ro, kjenningsmelodien til Brannmann Sam og flere sabeltannsanger.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #15 Skrevet 8. september 2012 Kan dere komme med et eksempel på en lang setning (ordrett) de har sagt som dere husker? Han snakker jo i grunn som jeg snakker. Et eksempel: "Mamma, nå skal jeg fortelle en historie. En dag jeg gikk til barnehagen kom det en rev løpende etter meg og den beit meg i rompa!" Ha, ha. Han elsker historier (og de skal alltid begynne med "en dag"). Og så er han redd for rever...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå