Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #1 Skrevet 8. september 2012 Om en gammel dame med begynnede demens hadde nektet å dusje en dag under morgenstellet, og pasientene kun hadde fått dusjet hver 14 dag, hva ville dere gjort ifølge loven?
Gjest Ziva Skrevet 8. september 2012 #2 Skrevet 8. september 2012 Finnes det sykehjem som kun lar sine pasienter dusje hver 14 enda?
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #3 Skrevet 8. september 2012 Spurt henne hvorfor hun ikke ville dusje.
Von Hertelhofen Skrevet 8. september 2012 #4 Skrevet 8. september 2012 (endret) Jeg aner ikke hva loven sier om dusjing... Men nekter hun, så nekter hun. Og det er ikke lov til å bruke tvang, med mindre en har vedtak. Jeg vet ikke ang denne damens hygiene, men dersom hun vasker seg vanlig de andre dagene, så trenger hun vel egentlig ikke å dusje heller. Det må da være en åpning for at damen kunne dusje en annen dag? Det går vel an å riksle litt med rutinene av og til? Endret 8. september 2012 av Dataverket
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #5 Skrevet 8. september 2012 Man kan ikke skrive tvangsvedtak på dusjing. En vil aldri få det "godkjent". Ingen som dør av å ikke dusje. Kroppsvask funker lenge. Vaske håret kan man gjøre i seng eller frisørvask:P Hvis damen er begynnende dement må man finne hennes nøkkel for å godta dusing. Feks musikk, dusje på annen tid av døgnet, dusje med undertøy på, la en fra personalet som kjenner henne godt gjøre det. Innhente gode bakgrunnsopplysninger. Tilitskapende tiltak:)
fikas Skrevet 8. september 2012 #6 Skrevet 8. september 2012 Finnes det sykehjem som kun lar sine pasienter dusje hver 14 enda? Du må huske at dette er gamle mennesker, som gjerne ikke vil dusje oftere! De fleste dusjer en gang i uken, andre to og noen vil ikke/orker ikke mer enn annenhver uke. Mange er syke og det er en vanvittig påkjenning for kroppen å stå/sitte å dusje! Alle (i allefall der jeg jobbet) får hjelp til stell to ganger om dagen med full kroppsvask om morgenen. For de gamle som er lite i bevegelse er det nok. Hos personer med demens så kan det hende man være litt mer kreativ ofte da de gjerne har dusjet tidligere på dagen eller i går som hun over her sier så kan musikk, bytte av personell, andre rutiner være med på å løse situasjonen. Og ja - hvis det blir helt krise så bytter man om på dagene og er fleksibel i den grad man kan. Det skal myyyyye til for å få tvangsvedtak på en pasient - og det er jo heller ikke noe man ønsker!!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #7 Skrevet 8. september 2012 Når jeg jobbet i bolig hadde vi en beboer som hadde ekstrem svettelukt, og måtte dusje hver dag. Plutselig bestemte han at dette ville han ikke lenger. Han er en stor og sterk mann, og begynte å slå pleierene som skulle hjelpe han med klærne da han skulle dusje. Etter 2 dager stinket det rundt han, og han fikk beskjed om at han måtte holde seg i "leiligheten" sin til han hadde dusjet, han måtte også spise maten der, isteden for i fellesrommet. Gikk 13 dager, før han frivillig tok seg en dusj...
fikas Skrevet 8. september 2012 #8 Skrevet 8. september 2012 Om en gammel dame med begynnede demens hadde nektet å dusje en dag under morgenstellet, og pasientene kun hadde fått dusjet hver 14 dag, hva ville dere gjort ifølge loven? I følge loven? Det er vel ingen lov som sier noe om hvor ofte/sjelden man må dusje? Så lenge pasienten får tilstrekkelig stell, og full kroppsvask ville jeg ventet til senere i vakten og prøvd da, evt neste dag. Jeg har også opplevd at hvis en pleier er hos pasienten å får blankt nei så kan en kollega få det til det kan også fungere å forberede dem på det- som med små barn.
Gjest Ziva Skrevet 8. september 2012 #9 Skrevet 8. september 2012 Finnes det sykehjem som kun lar sine pasienter dusje hver 14 enda? Du må huske at dette er gamle mennesker, som gjerne ikke vil dusje oftere! De fleste dusjer en gang i uken, andre to og noen vil ikke/orker ikke mer enn annenhver uke. Mange er syke og det er en vanvittig påkjenning for kroppen å stå/sitte å dusje! Alle (i allefall der jeg jobbet) får hjelp til stell to ganger om dagen med full kroppsvask om morgenen. For de gamle som er lite i bevegelse er det nok. Hos personer med demens så kan det hende man være litt mer kreativ ofte da de gjerne har dusjet tidligere på dagen eller i går som hun over her sier så kan musikk, bytte av personell, andre rutiner være med på å løse situasjonen. Og ja - hvis det blir helt krise så bytter man om på dagene og er fleksibel i den grad man kan. Det skal myyyyye til for å få tvangsvedtak på en pasient - og det er jo heller ikke noe man ønsker!! Har jobbet med demente i 13 år. Men ble meget overrasket at man fremdeles tilbyr dusj hver 14 dag. Vi tilbyr dusj hver dag, som oftest får man nei. Men gjennomsnittelig så blir det til at pasienten dusjer 1-2 ganger i uken. Og ja vi tilbyr dusj i helgene også. Noen liker å ta en dusj på kvelden og andre på morgenen. Man tilrettelegger så godt man kan.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #10 Skrevet 8. september 2012 Jeg vet ikke om det er vanlig å dusje hver 14 dag, jeg holder på med en jus oppgave i sykepleie, og sitter litt fast... Hi
Gjest Ziva Skrevet 8. september 2012 #11 Skrevet 8. september 2012 Hvis en pasient nekter å dusje og det ikke er fattet et vedtak om tvang (og de deles ikke ut i hytt og vær) så er det ingen ting du får gjort. Det som kan prøves er å gå ut og sende inn en annen pleier eller gå inn 5 min senere og tilby dusj igjen. En annen lur ting er å forberede pasienten litt kvelden i forveien. La pasienten være med å velge ut tøy og finne frem håndkler til morgendagens dusj. Men ingen garanti for at pasienten vil dusje da heller. Og som sagt før så kan det være at det passer best for denne pasienten å dusje på kvelden.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #12 Skrevet 8. september 2012 Har du sett på lovverket, angående tvangsvedtak 4A? Se på lovdata. http://www.lovdata.n...02-063-005.html - For å kunne tvangsvedtak må pasienten være fratatt samtykkekompetanse. Feks for å kunne låse inn demente mot deres vilje da det er fare for liv og helse om man slipper de ut. Eller for foreta inngrep hos tannlege/lege som er nødvendig og pasienten motsetter seg dette. Tvangsdusjing av demente kan jeg ikke på noen måte forstå man skal ha rett til å kunne skrive tvangsvedtak på. Når man skal skriver tvangsvedtaket må det medlegges dokumentasjon fra pasienten journal på tilitskapende tiltak. At noen sykehjem kun tilbyr dusj hver 14 dag tror jeg tilhører sjeldenheten nå. Jeg jobber på en spesial enhet for demente, her har vi ingen faste dusjedager, da det er umulig å gjennomføre det slik. Hver pasient får dusj 1 gang i uka, eller oftere ved ønske eller behov. Lykke til med oppgaven.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #13 Skrevet 8. september 2012 Hvis det er fare for alvorlig helseskade så kan man opprette et tvangsvedtak på dusjing. F.eks hvis pasienten er inkontinent for urin og avføring, og er tilgriset med dette, så kan man forsvare å måtte dusje pasienten med tvang, for det å bli gående tilgriset kan faktisk føre til alvorlig helseskade. Kan man ikke argumentere for alvorlig helseskade har man ikke lov å gjøre det med tvang. Les pasientrettighetsloven § 4 A. Loven er forresten ikke god nok, og skulle man alltid fulgt den ville det nok ikke vært til det beste for pasienten.
Ullsokken Skrevet 8. september 2012 #14 Skrevet 8. september 2012 Som andre over sier : Om det ikke foreligger noe vedtak om "tvangsdusjing" så kan man ikke dusje en person som nekter. Som helsefagarbeider hadde jeg nok prøvd å overtale vedkommende til å dusje, eller sagt "¨Nå skal du få hjelp til å dusje. Nå kan du gå på badet å kle av deg, så skal jeg legge fram nye klær og håndklær." Ved full protest er det ikke mye annet å gjøre enn å utsette dusjen, eller tilby en nøye kroppsvask istedet.
☆☆☆ Skrevet 8. september 2012 #15 Skrevet 8. september 2012 Når den som har dusjedag ikke vil, dusjer vi noen andre i stedet. Og så taes "nekteren" igjen en annen dag da han/hun er mer innstilt på dusj. De som ikke vil dusje overhodet slipper ganske enkelt. Har hatt pasienter som har nektet å dusje i over et år, så lenge de vasker seg med/uten hjelp går det greit. Har ikke opplevd fullstendig hygienenekt noen gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå