Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #1 Skrevet 8. september 2012 Vi skal kjøpe bilsete til baby og må si at vi blir ganske svette i panna av alle valgmulighetene. Vi fikk endel råd i butikken, men har ikke fått noe ordentlig svar på hvorfor så mange velger isofix selv om det er dobbelt så dyrt som de setene med base som festes med sele. I butikken sa de at de var like sikre - hvorfor da betale dobbel pris? Setter stor pris på om noen vet forskjellen, og ikke minst tar seg tid til å forklare dette? Vi firer ikke på sikkerheten, men om det bare er en motegreie og litt status å ha isofix, så er vi ikke interessert i å henge oss på den.
iskaffe ♂ ♀ Skrevet 8. september 2012 #2 Skrevet 8. september 2012 Vet ikke hvorfor isofix er dyrere, men jeg har også hørt at belte feste og isofix er like sikkert. Hadde jeg vært deg, hadde jeg kjøpt maxi cosi med base, om dere vil ha isofix eller ikke er det samme. men maxi cosi har vunnet de fleste tester opp igjenom årene
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #3 Skrevet 8. september 2012 Så lenge du har base spiller det liten rolle egentlig.. For den fester du jo en gang og så sitter den der! Dere må bare være helt sikre på at dere fester den helt riktig - men da skal den være like trygg som isofix Vi har base som festes med sele (Acta graco) selv om vi har bil med isofix!
Gjest Mamma til 3 små Gull Skrevet 8. september 2012 #4 Skrevet 8. september 2012 Grunnen til at de anbefaler isofix er fordi det er umulig å montere dem feil. Om dere ikke har isofix-feste i bilen, er det ikke noe problem å bruke vanlig beltestol. Det eneste viktige her er at dere strammer beltet godt nok til Isofix monterer man kun med et klikk, og da er stolen godt festet, mens med belte er det muligheter for å montere feil eller ha beltet for slakt- som igjen fører til at det ikke er like trygt under en kollisjon. Eller er det ingen forskjell! Mange av nyfødtstolene er mye dyrere med isofix, fordi dere da ofte må kjøpe en egen base med slikt feste. Vet egentlig hvorfor ikke prisforskjellen er så stor, men de vil sikkert tjene penger fordi alle vil ha siste skrik. Vi har maxi cosi cabriofix, da den har vunnet de fleste testene. Angrer ikke på kjøpet, og barna sitter veldig godt i den stolen
Superduperfin Skrevet 8. september 2012 #5 Skrevet 8. september 2012 Vi har brio sitt sete og er utrolig fornøyde. Babyen sitter godt og basen kan festes med både isofix og bilbelte. I tillegg kan setet festes med bare belte. Vi har prøvd alle tre variantene og er blitt overrasket over hvor stødig setet sitter både uten isofix og base.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #6 Skrevet 8. september 2012 Riktig festet er det like sikkert med kun sete og sete festet i base og like sikkert om basen er festet med sele eller med isofix. Forskjellen er at det er lettere å feste feil hvis man fester med sele enn om man fester med isofix. Hvis man fester sete direkte med sele må man nødvendigvis feste setet hver gang og da er det på sikt større sannsynlighet for at man kan feste det feil og at det dermed er litt mindre sikkert. I tester kommer ofte isofixseter best ut fordi sannsynligheten for feilfesting gjør at de andre setene kommer dårligere ut.
Gjest Guava Skrevet 8. september 2012 #7 Skrevet 8. september 2012 Vi hadde beltebase for vi hadde gammel bil når babyen brukte det første setet. Beltebasen satt så godt fast at den hadde ikke rikka seg en millimeter så vi var fornøyd med det Men nå har vi Isofix i bilen så om det kommer en baby til en gang blir nok isofix. Hvorfor vet jeg ikke
VE-G Skrevet 8. september 2012 #8 Skrevet 8. september 2012 Vi har kjøpt maxi cosi bilstol med easyfix base. Den basen kan du feste både med isofix og med belte, så det blir jo samme prisen uansett. Grunnen til at vi har valgt å kjøpe med base er fordi det er mindre sjanse for feilmontering (bruker belte, men fester det ordenlig en gang istedenfor å måtte feste det 100 ganger) og fordi det gjør det enkelt å ta med bilstol ut og inn av bilen. Bare klikker den av og på basen. Og da blir stolen aldri ståendes ute i en kald bil.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #9 Skrevet 8. september 2012 Hvor mye koster maxi cosi med base og isofix? legg gjerne ved link. ikke hi
Underveis --> Skrevet 8. september 2012 #10 Skrevet 8. september 2012 Jeg har ikke lest alle svarene, men kan det være dere misforstår? Så vidt jeg vet er basene kun isofix. Fester man setet med belter, er det selve setet som festes med beltene, og ikke en base. Vi har Besafe iZi Sleep isofix. Selve setet kan festes med belter, men det føles absolutt mye sikrere med isofixbasen. Har lånt et maxicosi sete, og det synes jeg sitter bedre fast med belte, men fortsatt best med base. For ikke å snakke om hvor enkelt det er med isofix! Vi kjøper nye barnestoler nå, og vi velger isofix! Trygt og enkelt og raskt å flytte ett sete over i annen bil. Dette forutsetter selvfølgelig at bilen har isofixfester ;-) Ellers tror jeg smaken er litt som baken når det kommer til bilstoler. Vi har Besafe, men jeg ser mange har maxicosi. Det finnes også barnevogner som har adaptere til bilstolen. Da kan du enkelt bare løfte ut bilstolen med den sovende babyen og klippe det på understellet og kjekt spasere inn på kjøpesenteret. En genial oppfinnelse, spør du meg!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #11 Skrevet 8. september 2012 Jeg har ikke lest alle svarene, men kan det være dere misforstår? Så vidt jeg vet er basene kun isofix. Fester man setet med belter, er det selve setet som festes med beltene, og ikke en base. Vi har Besafe iZi Sleep isofix. Selve setet kan festes med belter, men det føles absolutt mye sikrere med isofixbasen. Har lånt et maxicosi sete, og det synes jeg sitter bedre fast med belte, men fortsatt best med base. For ikke å snakke om hvor enkelt det er med isofix! Vi kjøper nye barnestoler nå, og vi velger isofix! Trygt og enkelt og raskt å flytte ett sete over i annen bil. Dette forutsetter selvfølgelig at bilen har isofixfester ;-) Ellers tror jeg smaken er litt som baken når det kommer til bilstoler. Vi har Besafe, men jeg ser mange har maxicosi. Det finnes også barnevogner som har adaptere til bilstolen. Da kan du enkelt bare løfte ut bilstolen med den sovende babyen og klippe det på understellet og kjekt spasere inn på kjøpesenteret. En genial oppfinnelse, spør du meg! Det finnes også baser som festes med belte..
VE-G Skrevet 8. september 2012 #12 Skrevet 8. september 2012 Jeg har ikke lest alle svarene, men kan det være dere misforstår? Så vidt jeg vet er basene kun isofix. Fester man setet med belter, er det selve setet som festes med beltene, og ikke en base. Vi har Besafe iZi Sleep isofix. Selve setet kan festes med belter, men det føles absolutt mye sikrere med isofixbasen. Har lånt et maxicosi sete, og det synes jeg sitter bedre fast med belte, men fortsatt best med base. For ikke å snakke om hvor enkelt det er med isofix! Vi kjøper nye barnestoler nå, og vi velger isofix! Trygt og enkelt og raskt å flytte ett sete over i annen bil. Dette forutsetter selvfølgelig at bilen har isofixfester ;-) Ellers tror jeg smaken er litt som baken når det kommer til bilstoler. Vi har Besafe, men jeg ser mange har maxicosi. Det finnes også barnevogner som har adaptere til bilstolen. Da kan du enkelt bare løfte ut bilstolen med den sovende babyen og klippe det på understellet og kjekt spasere inn på kjøpesenteret. En genial oppfinnelse, spør du meg! Men på noen av basene fra maxi cosi kan du feste basen både med belte og isofix. Så finnes baser som festes med belte også. Så selv om du ikke har isofix system i bilen din, kan du fortsatt få tak i base til bilstolen Og det er jo fint for de med litt eldre biler
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #13 Skrevet 8. september 2012 Jeg har ikke lest alle svarene, men kan det være dere misforstår? Så vidt jeg vet er basene kun isofix. Fester man setet med belter, er det selve setet som festes med beltene, og ikke en base. Vi har Besafe iZi Sleep isofix. Selve setet kan festes med belter, men det føles absolutt mye sikrere med isofixbasen. Har lånt et maxicosi sete, og det synes jeg sitter bedre fast med belte, men fortsatt best med base. For ikke å snakke om hvor enkelt det er med isofix! Vi kjøper nye barnestoler nå, og vi velger isofix! Trygt og enkelt og raskt å flytte ett sete over i annen bil. Dette forutsetter selvfølgelig at bilen har isofixfester ;-) Ellers tror jeg smaken er litt som baken når det kommer til bilstoler. Vi har Besafe, men jeg ser mange har maxicosi. Det finnes også barnevogner som har adaptere til bilstolen. Da kan du enkelt bare løfte ut bilstolen med den sovende babyen og klippe det på understellet og kjekt spasere inn på kjøpesenteret. En genial oppfinnelse, spør du meg! Nei, de hadde baser for både belte og isofix. Ellers takker jeg for mange flotte innspill - valget ble kanskje litt enklere HI
Underveis --> Skrevet 8. september 2012 #14 Skrevet 8. september 2012 Ah! Da lærte jeg noe nytt. Lykke til med valget! It's a jungle out there ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå