Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #1 Skrevet 8. september 2012 Jeg fikk innvilget AAP i mars i år. Det var da gått ca. 10 mnd. siden jeg søkte. Jeg gikk derfor uten særlig inntekt i 2011. Når AAP ble innvilget mottok jeg en etterbetaling for pengene jeg skulle hatt i 2011. Etterbetalingen var på 115730 kr, men fordi det var for året før ble det trukket 36% skatt, selv om jeg har minstesats på AAP og egentlig bare skal betale 17%. NAV sa at jeg skulle kontakte skatteetaten, slik at jeg fikk tilbakeført pengene til 2011. Skatteetaten ville ikke det. Jeg mener at dette blir helt feil, da jeg nå på AAP har 164 000 før skatt, altså 10500 ca. i mnd. Siden etterbetalingen ikke ble tilbakeført til 2011, legges den da til inntekten min i år, og jeg vil da i år ha 279 970 kr. i år, før skatt. Dette blir jo ikke riktig! Da må jeg trekkes mer enn de 17% jeg skal, og det betyr jo at jeg taper masse penger på at jeg ikke fikk etterbetalingen min i fjor. Det er ikke min feil at NAV brukte evigheter på å behandle saken min! Jeg kan så lite om skatt, at jeg forstår ingenting av dette... MEN, nå prøver vi på barn nr. 2. Utfra hva jeg forstår burde foreldrepengene da regnes utfra 2012 inntekten, altså 279 970 kr, isteden for 164 000? Eller er jeg helt fjern? Er noen år siden jeg var borti dette med foreldrepenger, så jeg husker ikke riktig hvordan det regnes ut. Er det noen som forstår hva jeg mener her:P Dette ble nok litt rotete, men vanskelig å forklare hva jeg mener kanskje:s
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #3 Skrevet 8. september 2012 Jeg fikk innvilget AAP i mars i år. Det var da gått ca. 10 mnd. siden jeg søkte. Jeg gikk derfor uten særlig inntekt i 2011. Når AAP ble innvilget mottok jeg en etterbetaling for pengene jeg skulle hatt i 2011. Etterbetalingen var på 115730 kr, men fordi det var for året før ble det trukket 36% skatt, selv om jeg har minstesats på AAP og egentlig bare skal betale 17%. NAV sa at jeg skulle kontakte skatteetaten, slik at jeg fikk tilbakeført pengene til 2011. Skatteetaten ville ikke det. Jeg mener at dette blir helt feil, da jeg nå på AAP har 164 000 før skatt, altså 10500 ca. i mnd. Siden etterbetalingen ikke ble tilbakeført til 2011, legges den da til inntekten min i år, og jeg vil da i år ha 279 970 kr. i år, før skatt. Dette blir jo ikke riktig! Da må jeg trekkes mer enn de 17% jeg skal, og det betyr jo at jeg taper masse penger på at jeg ikke fikk etterbetalingen min i fjor. Det er ikke min feil at NAV brukte evigheter på å behandle saken min! Jeg kan så lite om skatt, at jeg forstår ingenting av dette... MEN, nå prøver vi på barn nr. 2. Utfra hva jeg forstår burde foreldrepengene da regnes utfra 2012 inntekten, altså 279 970 kr, isteden for 164 000? Eller er jeg helt fjern? Er noen år siden jeg var borti dette med foreldrepenger, så jeg husker ikke riktig hvordan det regnes ut. Er det noen som forstår hva jeg mener her:P Dette ble nok litt rotete, men vanskelig å forklare hva jeg mener kanskje:s det er vel heller ikke nav sin feil at skatteetaten har trekt for mye i skatt?
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #4 Skrevet 8. september 2012 Hi her: Jeg tror ikke du forstod hva jeg mente, eller det ikke kom tydelig frem i innlegget. Det ble gjort saksbehandligsfeil hos nav, som gjorde at jeg ikke fikk innvilget AAP før mars 2012, selv om jeg søkte, og i ettertid fått innvilget AAP fra juni 2011. Når NAV innvilger pengene fikk jeg etterbetalt for perioden jeg skulle ha hatt,- altså fra juni 2011. Fordi det var en ETTERBETALING måtte NAV trekke 36%, hvis ikke ville jeg fått en knakene baksmell i 2012. Det mente skatteetaten også.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #5 Skrevet 8. september 2012 Skatteetaten tilbakedaterer ikke penger. Du fikk de i år og betaler skatt for de i år. Det du eventuelt får i foreldrepenger er lønna du har mnd før du går ut i permisjon. Det du faktisk taper i inntekt på å være i foreldrepermisjon.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #6 Skrevet 8. september 2012 Jeg fikk etterbetalt på skatten nesten to år i ettertid da jeg fikk innvilget AAP. Kanskje forskjellig praksis alt etter hvilket skattekontor man hører innunder.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #7 Skrevet 8. september 2012 Om du blir gravid mens du går på aap bruker nav månedslønnen din som grunnlag for foreldrepenger. De ser ikke på den totale inntekten for 2012, men på hva du får hver måned. Får du 10500.- i mnd på aap, får du 10500,- i måneden i foreldrepenger også (om du velger 100%).
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #8 Skrevet 8. september 2012 HI her: Men det betyr jo da at jeg taper masse penger på etterbetalingen? Altså hvis jeg hadde fått disse i 2011 hadde blitt trukket 17% skatt, ikke 36%. I år kan jeg nok heller ikke betale bare 17% siden inntekten blir 115 000 ekstra?! Dessuten får jeg skattebegrensning for lav inntekt, men får jo ikke det neste år pga. høyere lønn... Jeg kan ikke forstå at det skal være slik at jeg skal tape penger på dette!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #9 Skrevet 8. september 2012 HI her: Men det betyr jo da at jeg taper masse penger på etterbetalingen? Altså hvis jeg hadde fått disse i 2011 hadde blitt trukket 17% skatt, ikke 36%. I år kan jeg nok heller ikke betale bare 17% siden inntekten blir 115 000 ekstra?! Dessuten får jeg skattebegrensning for lav inntekt, men får jo ikke det neste år pga. høyere lønn... Jeg kan ikke forstå at det skal være slik at jeg skal tape penger på dette! Du betaler totalt ikke mer i skatt. Hadde du fått disse pengene i fjor hadde du betalt for de da, noe du slapp siden du ikke fikk de da.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2012 #10 Skrevet 8. september 2012 HI her: Det er riktig at jeg hadde betalt skatt for de i fjor hvis jeg hadde fått pengene da, men da hadde jeg betalt 17% skatt, og ikke 36%. Nå har jeg betalt 36%, og får ikke skattebegrensning, og må trekke mer enn 17% på alt AAP resten av året fordi inntekten ikke er så lav
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå