Gå til innhold

Gjeldsrådgivning.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har god kjenskap til dette? Selv har jeg en samlet gjeld på 103 450,- mens jeg ikke vet med samboeren, men han tror han ligger rett under 200 000.

Min gjeld inkluderer da studie på 80 000. Han har studie gjeld på 63 000, inkludert i sin sum.

Med andre ord, vi sitter med nesten 300 000 i gjeld. Noe jeg nå har bestemt at vi må ta tak i, selv er jeg fortsatt veldig ung (starten av 20 årene) han er nyelig bikket 30 år, og til nå, har han ikke brydd seg med å følge opp egen gjeld, før han nå har fått brev om at han vil bli trekt 10 000 i mnd på studielånet sitt.

Nå vil jeg til gjeldsrådgivning, hvor begges gjeld blir ordnet opp med, så vi har et måndtlig trekk (foruten de 10 000) som er fast avdrag, så vi begge kan bli gjeldsfrie på noen år. Men, hvordan går man fram? Er det gjeldsrådgivningen hos NAV man går til?

Noen her som vet noe om dette og prosessen man går gjennom på gjeldsrådgivning? Er skummelt å ta tak i dette, men om vi skal oppfylle drømmen med egen bolig, så er det helt klart noe man bør ta tak i her og nå, burde vel aldri havnet i det egentlig, men er lettere å være etterpå klok..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:-) bra dere tar tak før det blir verre ! Snakk med NAV! Ta med alt dere har av gjeld (altså regninger, brev om trekk osv) Så kan de hjelpe med hva dere bør gjøre videre! Lykke til!

Skrevet
Hei:-) bra dere tar tak før det blir verre ! Snakk med NAV! Ta med alt dere har av gjeld (altså regninger, brev om trekk osv) Så kan de hjelpe med hva dere bør gjøre videre! Lykke til!

Takk for svar.. Jeg skal å snakke med NAV til uka, så da kan jeg vel spørre om de kan ordne med en time for oss til gjeldsrådgivningen der. Var jo ikke slik man så for seg at man skulle ende opp, med gjeld før man i det heletatt har bolig eller noe, alt vi har nå er en skranglekasse av bil, kvittet oss med den vi hadde, fordi lånet ble for mye for samboeren (er han som har førerkort av oss) men siden han trenger bil, både i forhold til barn, og jobben, så skaffet vi en som vi kunne betale for kontant. Og er enige, frem til all gjeld er betalt, så skal vi ikke dra på oss noe form for lån. Og siden vi drømmer om bolig, så må vi jo nesten bare gripe fatt i dette nå.

Men kan NAV da hjelpe oss med å kontakte inkasso firmaene, så vi får en samlet nedbetaling? (altså at vi får hver vår sum å betale pr mnd) Eller må vi ordne det selv? Klarer ikke å snakke med kreditorene når de ringer, jeg svarer på telefonene, men klarer ikke si stort, blir type "nikke dukke".. Helt merkerlig, men tror nok det er fordi jeg er flau over at jeg er så ung, og allerede er i forbruks gjeld.

Skrevet

Kommunen skal tilby økonomisk rådgivning ja, og som regel sitter disse rådgiverne hos nav, så start der.

Det å slå sammen all gjelden og få et avdrag å forholde seg til er lettere sagt enn gjort da, det betyr jo at dere vil refinansiere og siden mannen din har betalingsanmerkning er ikke det så lett å få til uten sikkerhet i bolig.

Det dere antagelig må gjøre er å ringe alle kreditorene deres og inngå en nedbetalingsplan med hver enkelt av dem og betale så mye dere kan hver måned på hvert enkelt lån.

Men ta kontakt med en rådgiver, det kan være lurt å få hjelp i prosessen, ikke minst for å få helt oversikt.

Skrevet
Kommunen skal tilby økonomisk rådgivning ja, og som regel sitter disse rådgiverne hos nav, så start der. Det å slå sammen all gjelden og få et avdrag å forholde seg til er lettere sagt enn gjort da, det betyr jo at dere vil refinansiere og siden mannen din har betalingsanmerkning er ikke det så lett å få til uten sikkerhet i bolig. Det dere antagelig må gjøre er å ringe alle kreditorene deres og inngå en nedbetalingsplan med hver enkelt av dem og betale så mye dere kan hver måned på hvert enkelt lån. Men ta kontakt med en rådgiver, det kan være lurt å få hjelp i prosessen, ikke minst for å få helt oversikt.

Det eneste lånet vi sitter med er studie lån, og han har siste rest på bil lånet sitt (25 000) Vi er ikke gift, jeg sitter uten jobb, han er innen vikarbyrå. Jeg søker som en gal på helge arbeid nå, siden vi har små barn som ikke kan i bhg, har forhørt oss om dagmammaer her vi bor, men ingen som er ledige for høsten/vinteren, muligens noen som har plass på nyåret, men da starter minste i bhg uansett. Har ingen som kan passe henne stort heller, så jeg prøver å finne jobb for de 3 dagene i uka hvor samboeren er hjemme (borte 4,5 dager i uka) og svigermor kan ha minste ungen hver fredag, siden samboeren kommer sent hjem de dagene. Med andre ord, vi prøver begge å gjøre det vi kan for å skaffe ekstra med inntekter, så vi kan starte å betale på gjelda vår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...