Gå til innhold

Forkjølet baby i 14 dager, ringe lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er vel ikke noe de kan hjelpe ved forkjølelse. Han var med lege 10 dager siden (pga 3 dager med feber også) feberen forsvant. Men har tett nese og tennebde øyne med mye puss. (jeg tror han har tett øyekanal pga øyne har rennet litt og små puss fra noen uker etter fødsel) han er 13 uker gammel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring om du føler deg utrygg.

Skrevet

Hadde ikkje kontakta lege for rennande nase, dersom han er feberfri og ellers i fin form. Forkjøling tek som regel over to veker å bli kvitt.

Når det gjeld puss i augene, så forstår eg at dette byrja før forkjølelsen, og ikkje har noko med det å gjere? Dette ville eg kanskje ha diskutert med lege etter kvart om du ikkje allereie har gjort det.

Skrevet

Er ikke så bekymret. Bare lurer om det er lurt/noe medisin de kan gi. Ang øye er blir det vel puss pga forkjølelse. (er ganske gale nå, so vidt han fekk opp ene øyet idagtidlig) og utover dagen (i ca ei uke) har det ligger det hvitt belegg nederst i øyet. Hi

Skrevet

vask med nacl. Min minste fikk øyekatarr når han var bitteliten. Jeg kokte opp 1 l vann og hadde i 9 gram salt (=natriumklorid) og vasket øyet. En mepore for hvert tørk. Det gikk seg til ganske kjapt. Ellers skal vel morsmelk hjelpe på verk i øyet for babyer, har jeg hørt...? Noen som evt kan bekrefte det?

Skrevet

Feil å si at det er = nacl, men det er hvertfall fysiologisk saltvann :) gikk litt fort i svingene. Kjempefint å vaske med, svir ikke for barnet... Fikk rådet fra legevakt.

Skrevet

Morsmelk fungerer helt supert!! Både i øye og nese. Drypp i vei. :) Her har til og med naboen kommet å fått morsmelk, øyekatar på en søndag og ville slippe legevakta. Slapp fastlegen også, for alt ble bra. Bare husk å dryppe noen dager etter det har blitt bra, så det ikke kommer tilbake. :)

Skrevet

Og vask øynene fra ytterst og inn mot nesen - det skal vist nok massere tårekanalene(?) slik at det tar kortere tid å blir kvitt :) fikk det rådet på barsel for snart 4 år siden så husker ikke helt sikkert om hun sa det var tårekanalene eller ikke :P men det funker i allefall. Ved mye puss som kanskje har størknet litt - etter natta feks så har jeg tatt en mesoft surklende av saltvannsløsning og lagt over øyet litt for å bløte opp før jeg har tørket det vekk. Gjenta fire- fem ganger om dagen (mer ved behov). Så vil det bli mindre og mindre av seg selv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...