Gå til innhold

Vanlig at 3 åringer kan dette her?:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min jente kan egentlig ikke engelsk, for hun er jo ikke tospråklig akkurat. Men hun ser en del på dora the explorer blant annet. Idag telte hun til ti på engelsk faktisk! Ble rimelig imponert, hehe. Men da jeg spurte henne igjen om hun kunne gjøre det sa hun ingenting, så tror det kom litt "automatisk" mens hun var i sin egen verden og lekte mens hun telte. Ingen skryteinnlegg, men ble litt imponert at hun kunne det, for det ante jeg ikke..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det er vanlig, men dattera mi kan det ikke.. kun norsk her i gården ;)

Skrevet

Datteren min kunne også telle til 10 på Engelsk da hun var tre og jeg har ikke lært henne det er nok for det at de ser på Dora;)

Skrevet

For å svare på spm ditt så er det vel nei.. ikke vanlig at treåringer kan telle til ti på engelsk. Men nå tenker jeg jeg mitt da, om at de teller ikke bevisst, de gjentar bare en regle de har hørt. Da er det uvesentlig om det er engelsk eller norsk, for de vet ikke hva det betyr, de bare gjentar noe de har hørt flere ganger ;)

p.s ikke meningen å være gledesdreper altså :P

Skrevet

For å svare på spm ditt så er det vel nei.. ikke vanlig at treåringer kan telle til ti på engelsk. Men nå tenker jeg jeg mitt da, om at de teller ikke bevisst, de gjentar bare en regle de har hørt. Da er det uvesentlig om det er engelsk eller norsk, for de vet ikke hva det betyr, de bare gjentar noe de har hørt flere ganger ;)

p.s ikke meningen å være gledesdreper altså :P

Vel, vår toåring TELLER, og det har han gjort siden før han ble to.

Og da mener jeg ikke at han ramser tallordene, men at han peker på gjenstandene han teller, med ett tallord for hver gjenstand, og at han uttaler det siste tallordet med et ekstra trykk, og gjentar det som et navn på mengden.

Eks. "En, to, tre, fire, fem, SEKS!" "Hvor mange er det?" "Det er SEKS!"

Han er nå 2 år og 6 mnd, og har som sagt tellet på dette viset siden før han ble to.

Han kan telle opp til 20, men hopper konsekvent over 16 ;)

Nå er han usedvanlig tidlig ute, det sier både barnehagen og helsestasjonen, samt at jeg vet det som pedagog selv.

Men at treåringer klarer dette er ikke så veldig uvanlig, da...

Vår sønn teller ikke på engelsk, men så ser han heller ikke noe særlig på barnetv ;)

Skrevet

Datteren min telte til 20 når hun var 1 1/2, ikke konsekvent. Hun hadde sett på tellesprell og lært seg det som en regle utenat.

Hun er snart 3, teller både på Engelsk og på Norsk. Hun kan forskjellen på tallene også. Ber henne feks trykke på 4 tallet fordi vi skal til 4 etasje (heis), så gjør hun det. Hun lærte seg det ordentlig like før hun var to. Hun telte til 12 (tror jeg) engelsk når hun var to år.

Skrevet

Har en på 2 år i barnehagen som skriver bokstaver, kan navnet på dem og vet hvem sin bokstav det er i familien. Holdt på å dette av stolen når han begynte. De andre rabler kruseduller og han skriver bokstaver. Haha. Barn er så forskjellige, og det er så spennende at jeg blir helt matt. Førskolelærer/lærerjobben er knas altså! :D

Skrevet

Sønnen min kunne også telle til ti på engelsk før han var tre. Lærte det fra iPad. Nå er han 3 år og tre mnd og teller til 50 på engelsk. Tror ikke det er ekstraordinært, det er bare nytt at barn lærer sånne ting pga alle de nye medier.

Skrevet

Mi kunne både på norsk, samisk og engelsk.

Da hun var fire lærte hun i barnehagen både tysk og latvisk. Dette av andre barn.

Vi har reist mye, både i Europa og Asia så hun har en god del engelske setninger. Hun fortalte tanten at vi hadde vært på Snake-show, det betyr slange-show... Sånn i tilfelle tanta ikke kunne engelsk :-)

Skrevet

Kommer vel helt an på hva barnet lærer seg.

De barna jeg arbeider med er mellom 2,5-5 år, der kan de aller fleste telle til ca 15 på engelsk. Vi teller nemlig barna som er tilstede først på norsk, og så på engelsk.

Har også innimellom andre engelske ord fordi barna selv syns det er spennende og spør hva det og det heter.

Så syns ikke det er noe uvanlig at et barn kan litt engelsk.

Men at et barn på 2 år klarer å skrive bokstaver er jeg mer imponert over, igjenkjenning er det mange barn som klarer tidlig, men å skrive dem er imponerende.

Skrevet

I barnehagen til gutten vår lærer de blant annet å telle på engelsk og andre engelske ord. Han er 3år og teller fint til 10 på engelsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...