Gå til innhold

Hjernesvulst. Noen som kan noe om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et nært familiemedlem har i dag fått beskjed om at hun har hjerneslvulst. Personen har tidligere hatt ondartet svulst på hjernen, men denne ble fjernet og personen var frisk i ganske mange år. I dag fikk vi vite at det har kommet 3 nye svulster, små, men de er der. Disse svulstene har kommet ganske nylig da det ikke er lengesiden hun var på siste kontroll. (bare ett par mnd siden) Nå har vi ikke fått så my informasjon enda siden dette er veldig ferskt, men har jeg stor grunn til å være bekymret? Siden det er tre svulster som har kommet på veldig kort tid? Sist gang hun fikk hjernesvulst var jeg veldig bekymret, men nå tenker jeg mer "det gikk fint sist så da går det nok fint denne gangen også". MEN noe sier meg at det ikke kommer til å gå like bra nå.. Noen som kan mye om dette eller har erfaring på området?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har endel erfaring på dette området da jeg jobber med pasienter med hjernesvults (ikke lege)..

Regner med at din pårørende har vært på en CT undersøkelse nå, og at hun enten har vært eller venter på en MR undersøkelse. Det som skjer videre er at bildene blir sendt over til en nevrokirurgisk avdeling, f.eks på rikshospitalet som utfører operasjoner i hodet. Mest sannsynlig blir det en kirurgisk fjerning av svultsene (operasjon). Når de fjerner svultsene vil de også ta en prøve (histologi) av svultsen for å fast slå hva slags type svults det er. Om det er en høygradig eller lavgradig svults sier noe om hvor alvorlig disse svultsene er..

På sykehuset vil de også ta bilder av pasientens kropp (ikke bare hodet) for å se til at det ikke er metastaser (spredning). dette er standard prosedyre når man finner noe som "ikke skal være der" slik som svultsene i hodet. Det er klart det KAN være bekymringsverdig at disse svultsene har kommet på så kort tid (et par mnd). Hvor bra dette kommer til å gå avhenger litt av hva slags type svults dette er. prøvesvaret (histologi svaret) på dette pleier å komme 1-2 uker etter operasjonen.

Hvis hun hadde en ondartet svults tidligere, er du sikker på at de fikk fjeret hele svultsen (100% av den)?

Vet ikke om du fikk noe ut av dette men poster det likevell.. Lykke til:)

Skrevet

Det jeg har lært om hjernesvulst etter å ha mistet et nært familiemedlem.

Ingen er like, ingen har samme progresjon og alle har forskjellige odds.

Tror det lureste er å vente å se hva legene finner ut, men press gjerne på ventetiden. Så det ikke er på grunn av den at oddsene går ned.

Skrevet

KOmmer helt an på hvilken type svulst det er - noen kan fjernes (meningeomer altså svulster på selve hjernehinnen), mens andre ikke kan det og noen igjen kan forsøkes fjernet men kan komme tilbake igjen...

Vet du hvilken type svulst det var forrige gang?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...