Gå til innhold

Bruke emblakrem ved blodprøver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen skal til legen til uka. Tror han må ta blodprøve.. Vet det blir høylytt protest :( Han får helt panikk.

Har snakket rolig med han nå å forklart hvorfor, å virker som han forstår. Enn så lenge... Han er 5 år.

Er emblakrem bra å smøre på til vanlige blodprøver, eller kan det bli vanskeligere å finne blodårene? Trodde jeg hadde hørt noe om det, men usikker om det er pga. den kremen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ikke anbefale å gjøre det. Jobber selv på laben på et legekontor, og vi har erfaring med at det bare blir vanskeligere å stikke. Som du selv sier, så trekker årene seg i sammen og blir vanskeligere både og finne og treffe. Det er mer avskrekkende for et barn viss den på laben på rote, eller stikke flere ganger. Og som regel er det ikke selve stikket de reagerer på, det er omstendighetene rundt. Nålen, blodet og det å bli holdt fast.

Skrevet

Venninna til dattera mi, er akkurat frisk meldt fra kreft, og hun sa til meg at de smørte henne med Emlakrem hver gang de stakk henne, blodprøver etc. Hun er 13år. Så det bør jo gå bra med han lille din :)

Skrevet
Venninna til dattera mi, er akkurat frisk meldt fra kreft, og hun sa til meg at de smørte henne med Emlakrem hver gang de stakk henne, blodprøver etc. Hun er 13år. Så det bør jo gå bra med han lille din :)

Det er som regel stor forskjell på årene på et barn på 13 og et barn på 5. Vil fremdeles ikke anbefale embla, spesielt ikke på så små barn :-)

Skrevet

Vi har brukt emla plaster på datteren, hun har vært utredet for mageproblemer fra hun var 2 til hun var 4 år. Totalt en 6-8 blodprøver vil jeg anslå.

Det var aldri noe problem å finne årer og hun slapp ubehaget med stikket. Det var aldri noen som sa noe kritisk i forhold til bruken av Emla plaster, tvert imot var de fornøyd med at vi hadde tatt på plaster på begge armen i tilfelle den ene armen ble vanskelig å finne åre å stikke i. Og det skjer nå støtt meg også, når jeg skal ta blodprøve, selv om jeg ikke bruker Emla krem/plaster.

Jeg ville ikke nølt med å hatt på Emla krem/plaster, særlig når han er engstelig fra før av..

Skrevet

Takk for svarene!

Da husket jeg riktig.. Ja det er jo omstendighetene som skremmer, han gråter jo lenge før nåla kommer til syne.. Men noen ganger så må man gjøre ting man ikke vil.. Fort overstått heldigvis!

Skrevet

Vi har alltid brukt emla krem på våre to og aldri hatt problemer med det. Har fått beskjed om å ta de av en liten stund før slik at det skal være lettere å finne åren. Guttungen min er helt krakilsk når det gjelder sånne ting men når han har fått det på og jeg ber han om å se på meg og snur hodet hans så stikker de uten at han kjenner det og han blir like overrasket når han oppdager det. Men jeg syntes kremen er bedre enn plaster da de kan bevege armene lettere mens det sitter på ;) Lykke til....

PS: Gutten min er fem og jenta mi er 3 :)

Skrevet

Ja, det anbefaler både Ullevål og Riksen! Ta det av ei stund før, så går det bra! Dersom det blir problemer m å finne årene så er de som skal ta prøven ikke flinke nok. Hadde i så fall tatt prøvene på nærmeste sykehus!

Skrevet

Er anestesispl og her jeg jobber bruker vi alltid emla på barn. Bare man tar av kremen ca 5-10 min før det skal stikkes er det ikke noe problem å finne årer. Noen barn har lite synlige året uansett om man bruker emla el ikke. Vi la på emla når min 5 åring skulle ta blodprøver. Men hun syntes staseslangen var stram og vond så det hjalp ikke så mye på gråting iallefall. Men hun kjente ikke stikket.

Skrevet

Det jeg har lært om emla-krem er at det er bra greier det, hvis det brukes riktig. Og da menes det:

- Man må finne en åre man kan stikke på før man legger kremen. Ikke bare sleng kremen på en vilkårlig plass. Legg den der du har tenkt å stikke.

- Kremen må legges på _minst_ en time før.

- Kremen må tas av 5-10 min før man skal stikke. Grunnen til det er at årene trekker seg sammen av kremen, men så utvider de seg igjen etter at kremen er tatt av.

Hvis det er omstendighetene rundt som skremmer så kan han kanskje få lov til å spille et spill feks på mobilen med andre hånda? Eller se på film imens?

Skrevet

Sett på barnet Emla, Det er ikke noe poeng å skremme mer enn nødvenig.

Sett på en time før ta av når du kommer på legekontoret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...