Gå til innhold

Hvordan hadde dere reagert ? Ad svigermor....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har verdens snilleste svigermor boende rett over veien, sambo og jeg tok over barndomshjemmet til sambo og har totalrenovert det. Svigermor er pensjonert for mange år siden og har allverdens med tid, kanskje til tider litt for god tid. Hun er her så og si hver dag uten unntak, "uten varsel". Kjenner det tærer på, føler privatlivet blir innvadert. Nok om det. Men, senest idag, hvor sambo og jeg skulle ut å handle, så skulle hun være med. Greit nok, hun fikk bare vente til vi var ferdige med det vi holdt på med i kjelleren (satte opp hyller etc), Mens hun venter, så begynner hun å luke under tørkesnora. Dette oppdager jeg da jeg skulle henge opp vasken hvor hun sier "uff, nå er jeg så trøtt av denna lukinga, men jeg orka ikke sitte å se på ugresset (var IKKE mye), får det fikk JEG fnatt av da JEG bodde her"....Altså, poenget mitt er at jeg IKKE liker at hun tar seg sånn til rette...Jeg føler faktisk på at det ikke var gjort av meg. Det var noe som sto på "lista" mi, men, prioritert andre oppgaver før det. En annen ting er at hun til stadighet kommer hit og setter seg på verandaen, gjerne sammen med venninner...Og enkelte ganger hvor jeg/vi har vært ute på farten, så sitter hun på verandaen...Sånnt liker jeg ikke ! Prøvde ta det opp med sambo nå ikveld, om at jeg ikke liker at hun tar seg til rette med blant annet den lukinga i bedet...Han ble skikkelig sur, på grensa til sinna og sa at det måtte hun nå bare få gjøre. Men, jeg sa det nok en gang, at jeg liker ikke at hun tar seg til rette på den måten, fordi det er noe HUN får fnatt av...Fikk beskjed om å bare godta det, for vi hadde jo liksom blitt enige om den dagen da vi tok over huset at det var bare å komme hit så ofte hun ville, og bare komme hit for å ordne i hagen osv. Men, sannheten er at den dagen vi snakket om dette, så prøvde jeg forsiktig å si at det ikke måtte bli for mye, men, til døve ører...Når jeg nok en gang sa hva jeg følte om det å ta seg sånn til rette, så sa han nok en gang at det måtte jeg godta, og når jeg da svarte sambo, at greit, velger du meg eller mamma (svigermor), ble han skikkelig sint og fikk beskjed om at det valget måtte jeg aldri stille han ovenfor, for det var tross alt moren hans det var snakk om....Nå holder dem på å pusse opp badet hennes, og det siste sambo presterer å si før han drar på jobb ikveld, var at han faktisk hadde tenkt å be henne på middag et par dager i uka, siden hun var uten vann ( har i kjelleren, hun bor i 1 etg). Kjente det bare vrengte seg inni meg, blir liksom ikke samme gledet å ha henne her til middag, når hun er her HVER DAG fra før....

Hvordan hadde dere reagert ? Kanskje jeg bare er overfølsom...hehehehehehehehe..

Har lest mange svigermortråder her inne, på godt å vondt ;) Men, det er reaksjonen fra sambo som jeg ikveld ble mest overrasket over...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke prøve å tenke at hun gjør det for å være snill da, at hun gjør det hun tror du gjerne skulle hatt gjort og at hun gjør det for å hjelpe deg? Ikke for å kritisere, men for å være til nytte? Min mamma er omtrent som din svigermor. Hvis hun er her for å være barnevakt kommer vi alltid hjem til rene vinduer, gulvlister som er skrubbet, kjøkkenskuffer som er vasket eller tilsvarende. En venninne lurte på om jeg ikke ble sur av det, om jeg ikke følte at hun kritiserte meg. Jeg synes det er utrolig deilig! Hun føler seg nyttig, blir glad av å hjelpe til og jeg slipper å gjøre det selv. Det er alltid en million ting på listen over ting som bør gjøres og aldri nok timer til å rekke over, så jeg nyter at det blir gjort.

Skjønner mannen din som reagerer når du prøver å stille et ultimatum. Det blir et umulig valg for ham, det skjønner jeg rett og slett. Du skal ikke se bort ifra at han velger noe annet enn du ville ønske, rett og slett fordi det er du som setter situasjonen på spissen når det fra hans synspunkt ikke er nødvendig. Svigermoren din er alene også, hvis jeg skjønner deg riktig?

At hun setter seg på verandaen deres når dere ikke er hjemme, er rart. Det er jeg enig i. Det er ikke hennes hus lengre og da bør hun heller ikke oppføre seg som om det er det.

Skrevet

forr all del. send hu hit :-)

Skrevet

Jeg hadde fått helt mark. Mamma er også kjempegrei når hun er her, og vi har det nok litt mer rotete enn standarden hennes, så hun pleier ofte å ta oppvasken, svinge støvsugeren o.l. Jeg synes bare det er deilig. Men for det første er det moren min og ikke svigermoren min (ENORM forskjell), for det andre er hun ikke her hver dag.

Høres ut som samboeren din er en liten mammagutt som ikke tør å si fra og heller ikke skjønner problemet... han er vokst opp med det.

Skrevet

Vet du, jeg tror du ble litt irritert over at hun "tok deg på noe" ang lukingen. Jeg tror slett ikke du skal ta det som kritikk, hun ville sikkert bare hjelpe.

Ellers forstår jeg at du vil sette grenser, men akkurat nå når din svigermor ikke har vann tror jeg ikke er tiden..

Vær litt smidig en tid framover og sett grenser litt etter litt, så unngår du besværligheter fra begge kanter.

Men rist av deg det med lukingen iallefall, synes ikke det var noe å henge seg opp i.

Skrevet

Jeg hadde fått helt mark. Mamma er også kjempegrei når hun er her, og vi har det nok litt mer rotete enn standarden hennes, så hun pleier ofte å ta oppvasken, svinge støvsugeren o.l. Jeg synes bare det er deilig. Men for det første er det moren min og ikke svigermoren min (ENORM forskjell), for det andre er hun ikke her hver dag.

Høres ut som samboeren din er en liten mammagutt som ikke tør å si fra og heller ikke skjønner problemet... han er vokst opp med det.

Men... din mor er jo mannen din sin svigermor. Hvorfor er det så ENORM forskjell?

Skrevet

Sånn hadde ikke jeg orket å ha det... Du får ta deg en ferie mens huset til svigermor blir fikset på.

Gjest FinogFjong
Skrevet

Prøv ny taktikk:

Si takk til henne, "skulle akkurat til å gjøre det, men tiden strekker ikke til"... spør henne rett ut, om hun ikke kunne gjøre deg den og den tjenesten når hun alikevel er innom, "gidder du å ta oppvasken, kunne du orket å henge opp klærne" etc...Inviter henne en times tid før maten står på bordet, be om hjelp til å lage den, kutte grønnsaker etc, og gjør deg opptatt med annet, så hun måå gjøre det om maten skal bli ferdig.

Spør henne om tjenester HVER gang hun er innom, så blir hun sikkert lei og fornærmet og går hjem igjen, siden du "tar det som en selvfølge" at hun hjelper til... vips, problem solved... :))

Skrevet
Hei, Har verdens snilleste svigermor boende rett over veien, sambo og jeg tok over barndomshjemmet til sambo og har totalrenovert det. Svigermor er pensjonert for mange år siden og har allverdens med tid, kanskje til tider litt for god tid. Hun er her så og si hver dag uten unntak, "uten varsel". Kjenner det tærer på, føler privatlivet blir innvadert. Nok om det. Men, senest idag, hvor sambo og jeg skulle ut å handle, så skulle hun være med. Greit nok, hun fikk bare vente til vi var ferdige med det vi holdt på med i kjelleren (satte opp hyller etc), Mens hun venter, så begynner hun å luke under tørkesnora. Dette oppdager jeg da jeg skulle henge opp vasken hvor hun sier "uff, nå er jeg så trøtt av denna lukinga, men jeg orka ikke sitte å se på ugresset (var IKKE mye), får det fikk JEG fnatt av da JEG bodde her"....Altså, poenget mitt er at jeg IKKE liker at hun tar seg sånn til rette...Jeg føler faktisk på at det ikke var gjort av meg. Det var noe som sto på "lista" mi, men, prioritert andre oppgaver før det. En annen ting er at hun til stadighet kommer hit og setter seg på verandaen, gjerne sammen med venninner...Og enkelte ganger hvor jeg/vi har vært ute på farten, så sitter hun på verandaen...Sånnt liker jeg ikke ! Prøvde ta det opp med sambo nå ikveld, om at jeg ikke liker at hun tar seg til rette med blant annet den lukinga i bedet...Han ble skikkelig sur, på grensa til sinna og sa at det måtte hun nå bare få gjøre. Men, jeg sa det nok en gang, at jeg liker ikke at hun tar seg til rette på den måten, fordi det er noe HUN får fnatt av...Fikk beskjed om å bare godta det, for vi hadde jo liksom blitt enige om den dagen da vi tok over huset at det var bare å komme hit så ofte hun ville, og bare komme hit for å ordne i hagen osv. Men, sannheten er at den dagen vi snakket om dette, så prøvde jeg forsiktig å si at det ikke måtte bli for mye, men, til døve ører...Når jeg nok en gang sa hva jeg følte om det å ta seg sånn til rette, så sa han nok en gang at det måtte jeg godta, og når jeg da svarte sambo, at greit, velger du meg eller mamma (svigermor), ble han skikkelig sint og fikk beskjed om at det valget måtte jeg aldri stille han ovenfor, for det var tross alt moren hans det var snakk om....Nå holder dem på å pusse opp badet hennes, og det siste sambo presterer å si før han drar på jobb ikveld, var at han faktisk hadde tenkt å be henne på middag et par dager i uka, siden hun var uten vann ( har i kjelleren, hun bor i 1 etg). Kjente det bare vrengte seg inni meg, blir liksom ikke samme gledet å ha henne her til middag, når hun er her HVER DAG fra før.... Hvordan hadde dere reagert ? Kanskje jeg bare er overfølsom...hehehehehehehehe.. Har lest mange svigermortråder her inne, på godt å vondt ;) Men, det er reaksjonen fra sambo som jeg ikveld ble mest overrasket over...

Jeg tror du krysset en grense du skulle holdt deg langt unna da du spurte hvem han ville velge av deg og moren.

Samme hvor mye du misliker at moren kommer over titt og ofte så tabbet du deg ut der.

MEN dere bør sette noen grenser ovenfor henne. å sette opp en kalender og krysse av hvor mange dager i uken hun kan komme over f.eks blir bare dumt, din mann kommer til å steile om du begynner å innføre noe slikt.

Gjør det klart for henne at hun er alltid velkommen, men bør huske at huset er DERES eiendom nå, og dra over med venninner på verandaen og ta seg til rette blir bare ubehagelig, det samme med å ta seg til rette i hus og hage, hun bør stole på at dere kan ta vare på gamle hjemmet hennes, men på DERES måte.

Hva med å f.eks innføre en dag i uken hvor det skal være middag hos henne, hvor dere kommer over og besøker henne, da vil hun være opptatt hjemme med matlaging, stelle istand, og dere kan gå når dere føler for det..

OG evt en kaffekveld hos henne etter middag.. på den måten igjen kan dere styre når dere drar fra henne.

Da har du iallefall 2 dager hvor hun ikke "invaderer" deres plass.. ??

Skrevet

Skjønner at det kan bli intenst at hun er der så mye. Men jeg kunne aldri blitt sur over at noen luket i hagen min!

Men ærlig talt, du må aldri stille mannen din slike ultimatum. Eier du ikke empati? Stakkars mann som må gå rundt å føle seg mellom barken og veden!!!

Tving deg selv til å sette pris på svigermor. Ta imot hjelp, si "takk, så godt at vi har deg", og la henne føle seg nyttig og inkludert. Inkluder henne der DU ønsker, i stedet for å ha henne tråkkende i veien hele tiden...

Skrevet

Minner meg om Alle elsker Raymond! Har egentlig ikkje noen gode råd å komme med ettersom mine svigerforeldre bor et par timer unna, så vi ser dem kanskje 1 gang hver 4-5 uker. Det passer meg fint ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...