Gå til innhold

noen som går på ritalin her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er min 4dag jeg går på dette. Idag var første dag jeg startet på hel pille (3ganger pr dag). På halv pille har det gått veldig greit men jeg kjenner jo tydelig at det er noe. Og som legen sa så kunne jeg føle mer energi i starten når kroppen blir vant til den. Som sagt, så gjort. Energi!!!

Men nå.. på en hel pille har jeg følt meg betraktelig mer "dopa"... tok siste pille for dagen kl 14.00 men kjenner meg rar i kroppen enda. Og nesten litt paranoid følelse..

Er alt dette vanlig i starten? Kan noen vær så snill å fortelle om deres eefaringer? Føler meg alene oppi alt dette.

Beklager skrivefeil . Tlf..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker det men jeg bruker depå kapslene, og ikke tablettene. Jeg kjenner meg ikke igjenn i opplevelsene dine.

Skrevet

Hva er forskjellen på det og tabletter? Fikk dette jeg da, i første omgang.. jeg håper jo forsåvidt denne energien roer seg når jeg blir vant til dette for det er jo det motsatte jeg helst vil ha...

Ingen andre som kan dele erfaringer?

Skrevet

Depåkapslene avgir mindre virkestoffer utover hele dagen isteden for tablettene som gir umiddelbar virking der og da for så dabbe av og du må fylle på med ny dose flere ganger ila dagen. Men synes det er litt rart hvis du føler deg mere energisk av medisinen og ikke roligere, og mer balansert.??

Skrevet

Fikk vite at dette var vanlig de første dagene... aner ikke jeg. Men mer konsentrert er jeg... og håper det jevner seg ut snart. Det hørtes jo veldig lurt ut med de kapslene. Jeg har alltid synes at ritalin virker skummelt. Vet ikke hvorfor egentlig..

Skrevet

Fikk vite at dette var vanlig de første dagene... aner ikke jeg. Men mer konsentrert er jeg... og håper det jevner seg ut snart. Det hørtes jo veldig lurt ut med de kapslene. Jeg har alltid synes at ritalin virker skummelt. Vet ikke hvorfor egentlig..

jeg tar conserta... Jeg kjenner ingenting..... Føler at jeg har tatt placebo tabletter... Hehe.. Men de virker som bare det.. Kan konsentreremeg og være i en situasjon og til og med huske ting. Elsker medisinene mine.
Skrevet

Høres nydelig ut.. jeg får gi disse en sjanse fram til neste uke (da jeg har et nytt møte med overlegen) og se videre derfra . Jeg håper jo det roer seg/endrer seg. Men jeg "tør" ikke gå opp til hel pille enda. Tror ikke kroppen er klar for det..

Skrevet

Ja det høres virkelig nydelig ut. Sliter mest sannsynlig med det samme som dere, men har ikke fått meg til lege enda.. Et av tegnene på Adhd visstnok. Det at man ikke får gjort noe. Og ihvertfall ikke det man skal.

Skrevet

Dytter

Skrevet
Høres nydelig ut.. jeg får gi disse en sjanse fram til neste uke (da jeg har et nytt møte med overlegen) og se videre derfra . Jeg håper jo det roer seg/endrer seg. Men jeg "tør" ikke gå opp til hel pille enda. Tror ikke kroppen er klar for det..

Du skal se det går seg til, kan være at kroppen trenger litt tid til å venne seg på dette. Jeg har det akkurat slik som hun som går på conserta fast med ritalin depå kapsler. Kanskje du kan spørre om du kan prøve dem hvis du føler tablettene blir for mye. Hilsen #4

Skrevet

Jeg har nærmest alle symptomer. Forferdelig..... På de testene som ble foretatt scoret jeg 98 av 100 på diverse...

Urolig

Sinna (forferdelig temperament)

Fullfører aldri noe

Glemsk

Rotete

Uorganisert

Eier ikke konsentrasjon

Impulsiv

Indre uro

Søvnproblemer

Angst

Hele livet har jeg følt meg totalt mislykket Mtp at jeg får ikke til noe...

Alle har forskjellige symptomer osv... Kan ikke uttale meg enda om Ritalin kommer til å hjelpe meg enda...

Flere erfaringer fra dere som har gått på Ritalin osv? I startfasen osv? Kjenner ingen å prate med om dette...

Hi

Skrevet

Du har ADHD. Stimulanter kan få deg til å føle deg dopa eller trøtt. Da jeg hadde medisinoppstart tok jeg 5mg (halv tablett) og sovnet - sov i 3 timer. Energien kom ikke før jeg tok 10mg. Jeg kan fremdeles bruke 5mg som sovemedisin.

Ta det med ro og gå sakte frem til du finner dosen for deg. Det er tilvenning å gå på Ritalin, noe av det som skjer er også at du får en økt bevissthet på hva som skjer i kroppen din fordi hodet ikke er fyllt med bomull hele tiden.

Nervøsitet og uro er vanlige bivirkninger, men for mange går det over. Det kan også være, paradoksalt nok, et tegn på at dosen er for lav. Vær nøye med å spise de måltidene du skal! Vær også klar over at hormonsyklusen din påvirker effekten av Ritalin.

Når du har funnet riktig dagsdose så skal du ikke kjenne noe spesielt, jeg kjenner at jeg har tatt de på at jeg får en bitteliten "sitring" i mellomgulvet, men det er alt. Det kan hende at Ritalin i tablettform er for "umiddelbart" for deg og at du ville like kapsler bedre, de kommer ikke så brått.

Da jeg begynte på kapsler trodde jeg ikke de virket fordi jeg var vant til tablettene, men de virker absolutt på konsentrasjon og hukommelse. Jeg følte meg absolutt mer "dopet" eller "medisinert" på tablettene enn jeg gjør på kapsler!

Det sies at det tar ca 6 mnd før man vet med sikkerhet at Ritalinen virker som den skal, de fleste vil få mer energi, de med mer hyperaktivitet roer seg ned fysisk, vi med nedsatt oppmerksomhet (egentlig bare et annet ord på hyperaktivitet på innsiden) våkner opp av dvalen og klarer å gjennomføre det vi har satt oss fore.

Tabletter er billigere enn kapsler og derfor brukes de i utprøvning, om du har god virkning på konsentrasjon, indre uro og hukommelsen så vet de at medisin virker på deg og da kan psykiateren din vurdere om du skal over på Ritalin kapsler eller Concerta.

Lykke til! Hvis dette er riktig for deg vil du få et helt nytt liv :)

Og så vil jeg anbefale forumet til bokstavbarna.com - mange voksne med ADHD der.

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar!!! Ja, altså idag tok jeg bare en halv pille istedenfor en hel som jeg begynte med igår.. Kjenner en sånn sitring/kribling etter å ha tatt den.. Mye indre energi og får absolutt gjort mere, men på skolebenken har jeg ikke mer konsentrasjon hittil ,men det er jo bare et par dager siden. Føles som jeg kunne løpt en mil helt plutselig. Når jeg til vanlig er møkka lat og ikke gidder noen ting. (selv om jeg er urolig på innsiden da).. Kjenner det konstant T det er noe i hodet mitt som er påvirket... Jeg er liten, og har alltid blitt fort full o.l ...vet ikke om det kan ha noe å si ,jeg...

Skrevet

Jeg spiser en brødskive eller noe slikt før jeg tar en pille. Altså hver 3time. Tre ganger daglig.

Skrevet

Hvor mye skal du ta i dag? Tilsammen?

Du kan ta 5mg og så vente en time før du ta 5mg til. Du skal venne kroppen til dette stoffet og det er en prosess.

Nå skal du få et par tips som du ikke har bedt om, men jeg gir dem likevel ;)

Hvis medisinen virker så kan det skje en del ting. Det ene er en liten depresjon som bunner i "hvorfor har ikke dette blitt gjort noe med før?!?". Det går over, med medisin har du fått verktøy til å takle slike følelser.

Det andre er at dersom du har ting/opplevelser/traumer/episoder fra fortiden som du ikke fikk bearbeidet der og da, de kan dukke opp nå. Er det alvorlig, husk å be om hjelp, men også her gjelder at medisinen kan hjelpe deg til å bearbeide slik at du blir ferdig med det en gang for alle.

Videre, du kan få "mer" ADHD. Når man et helt liv har kjempet for å være normal og endelig har fått hjelp - da plutselig slapper man mer av og blir mer seg selv. Aksepter deg selv, du har ADHD og det er faktisk helt ok!

Det siste; du kan ikke fikse alle de tingene i livet som ikke virker på en gang! Ta en ting av gangen, du kan ikke bli mer strukturert, flinkere i det sosiale, bedre student osv på en gang. Ha fokus på en ting av gangen, ikke la deg knekke av at noen ganger blir det kaos igjen - det går seg faktisk til!

Skrevet

Takk for bra svar. Jeg hat mye tanker rundt det hele fordi legene selv sA at de ikke forsto hvorfor det ikke ble tatt tak i i barndommen når det var så veldig tydelig. Opprinnelig står det på planen at jeg skal ta 3hele piller i løpet av dagen, men det gjorde jeg igår og følelsene satt igjen kl 22' når siste pilla var kl 14.

Jeg skal på byen idag for første gang siden februar. Jeg sa dette til overlegen og de sa det var helt ok siden siste pille er 14, men jeg tør bare ikke ta hele idag.. Skal ta neste halve om 1time.

Jeg er ikke flink til å forklare hvordan dette påvirker meg fordi jeg blir nummen/prikker følelse i ansikt,mage og kropp.. Energisk..

Syns det er litt vanskelig på skolen,men jeg har fortalt lærerne at jeg har startet på dette. ("voksen skole"). Er en rar uro jeg har.. Føler meg.. Annerledes på en måte

Skrevet

Det går helt fint å drikke alkohol på kvelden når du tar siste pille kl 14. Dersom du vil være helt sikker, drikk et par store glass appelsinjuice, det får virkestoffet ut av kroppen fortere. Man føler seg rar, anderledes i begynnelsen osv, men nummen? Hm. Nevn det neste gang du har time. Det har jeg ikke hørt om før. Er du mer konsentrert? Har du testet? Finn en artikkel eller noe som du aldri ville kommet igjennom før og se om du klarer å lese gjennom hele.

Ritalin skal føles godt (ikke ruset, men mer ro i sjelen). å ta riktig medisin skal være som å sette på et par briller i riktig styrke, eller fjerne noen som var feil. Noen reagerer på tilleggsstoffene og har bedre effekt av medisiner under andre merkenavn; Equasym, Concerta, Medikinet - samme virkestoff, andre sammensetninger.

Jeg har nesten kuttet ut alkohol, for meg, som nå er vant til medisiner og å føle meg normal, blir alkohol som å ha ADHD x 10. Dessuten, Ritalin dagen derpå synes nesten å gi mer fyllesyke uansett hvor lite man drakk dagen før. Jeg orker ikke 2 dager med ADHD bonanza for en kveld med drikking.

Skrevet

Ikke direkte nummen ? Men kroppen slapper kanskje såpass av at den føles tung, men energien er på topp :) og for første gang så tar jeg rot osv vekk. Mer produktiv! Men hittil har jeg ikke merket noe på konsentrasjonen. Ikke testet ordentlig annet enn på skolen, men da ville jeg bare gå rundt.. ville ikke sitte rolig. Det var etter dag 2.

Takk for tipset ang alkohol og fyllesyk. Æsj... !!!

Idag har jeg faktisk litt vondt i hodet. Kan det komme av at jeg tok hele piller igår, og halv idag? Jeg syns rett og slett det var litt skummelt med den hele fordi jeg syns reagerte kraftig.. ble iallfall mer rolig!!! Men som sagt..klarer ikke forklare alt. Men absolutt dopa..

Skrevet

Og et par ting til,.. Jeg har bestandig hatt verdens dårligste selvtillit pga mobbing, og slikt... Men de dagene her har jeg tenkt litt annerledes! Ser ikke så ille på meg selv og går med hodet hevet...

Og slitt med alvorlige magesmerter i 9år som de ikke finner ut av. Kramper i mage og akutt diaré etter mat.. Skrevet om det før her...

Men de siste dagene harjeg ikke hatt vondt! Regner med det er tilfeldig,men.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...