Gå til innhold

Får ikke betalt for sykemelding!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte i en ny jobb for ca 1 måned siden i en matvarebutikk.

Sist uke ble jeg sykemeldt på grunn av sykdom, noe som jeg ikke kan noe for. Diare, litt oppkast, halsbetennelse og hosteanfall.

Jeg fikk sykemelding av legen, leverte den til sjefen.

Fikk da en telefon her om dagen, at jeg IKKE får betalt for sykemeldingen fordi jeg ikke har vært ansatt i 2 måneder.

'

Jeg har da googlet litt på dette, alt jeg finner er at en må være ansatt i 2 måneder for å bruke EGEN melding.

Snakket med en venninne som er med i fagforening, hun hadde ikke hørt om dette. Hun visste bare det med egenmelding, men hun var ikke 100% sikker.

Kan noen her fortelle meg hva som stemmer og ikke? Har jeg krav på pengene eller ikke?

hva kan jeg gjøre, for sjefen min utbetaler ikke penger til meg, det er de over henne som gjør.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Google det... Mener du må ha vært ansatt i 14 dager.

Skrevet

Les på Nav, der står det rimelig klart og konsist:

"

Hvem kan få sykepenger?

• Du må være arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade.
  • Du må ha vært i jobb i minst fire uker.
  • Du må tape pensjonsgivende inntekt på grunn av arbeidsuførheten. Det er et vilkår at inntektsgrunnlaget for sykepenger utgjør minst femti prosent av grunnbeløpet (1/2 G). Denne inntektsgrensen gjelder ikke for sykepenger i arbeidsgiverperioden."

- Altså gjelder 4 uker her.

Skrevet

Jeg trodde også at det var egenmelsing man ikke kunne bruke. Jeg tror vi kan ha sykemelding, og at det er fordi da er det ikke oss selv som vurderer om man er syk.

Jeg er ansatt i kommunen og er da en IA bedrift. Regner med at det kanskje er andre regler der enn i butikk....

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Men om du har vært ansatt ca i 1 mnd og ble syk forrige uke, så har du jo ikke vært ansatt i 4 uker...? Da er det nok riktig at du mister lønn for det.

Skrevet
Men om du har vært ansatt ca i 1 mnd og ble syk forrige uke, så har du jo ikke vært ansatt i 4 uker...? Da er det nok riktig at du mister lønn for det.

Det er riktig som Sekretøsa sier- det er 4 arbeidsuker nøyaktig som gjelder, ikke "ca 1 mnd".. Så om du har vært ansatt i 3 uker og 3 dager, holder ikke det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...